Volgens de zojuist door het RDC bekendgemaakte (voorlopige) registratiecijfers over 2007 is Nederland vorig jaar precies 504.198 nieuwe auto’s rijker geworden. De slotmaand december leverde nog slechts een kleine negenduizend nieuwe registraties op, vierduizend minder (-31%) dan in december 2006.

Dit matige slotakkoord zal echter naar verwachting gevolgd worden door een verkoophausse in januari 2008, de maand waarin voor het laatst geprofiteerd kan worden van oude autobelastingregels. Dat het 2007-totaalcijfer toch royaal boven de score van 2006 (483.990) uit is gekomen is met name te danken aan de toegenomen verkopen in de zomerperiode.

Volkswagen is voor de derde maal op rij het best verkochte merk geworden. De feeststemming zal echter wat gedrukt worden door het feit dat het merk als een van de weinige volumemerken aan populariteit moest inboeten; de Volkswagen-verkopen daalden in 2007 met één procent. Het marktaandeel van de marktleider daalde tot 9,92%, illustratief voor de huidige versnippering van de markt: nooit eerder noteerde de marktleider in ons land een aandeel van minder dan tien procent.

De naaste concurrentie zag de verkopen wel toenemen: Opel: +7%, Ford: + 5%, Toyota: +13% en Peugeot: +2%. Maar het zijn vooral de nieuwe merken die echt goede zaken deden in 2007. Zo wist Dacia te klimmen naar bijna twee duizend verkopen en vond Dodge 1488 nieuwe klanten, waarmee beide merken nu – ten koste van Subaru en Lexus – tot de top dertig zijn doorgedrongen.