De grotere bandenfabrikanten kunnen dit jaar opnieuw niet aan de vraag naar winterbanden voldoen. Dat zal waarschijnlijk leiden tot schedeclaims vanuit de leasewereld. Aldus Luc van Bussel, algemeen directeur van Profile Tyrecenter.

winterbandVolgens Van Bussel hebben de A-merken hebben nog nooit op een goede manier kunnen voorzien in de vraag naar winterbanden. “Dat is dit jaar niet anders. De markt voor winterbanden groeit echter enorm, denk aan 20 tot 30%, en het seizoen vervroegt.”

Profile zal tekorten opvangen door B-merken te monteren, zegt Van Bussel. “Maar alle leasemaatschappijen die leuke afspraken hebben gemaakt met de leveranciers van A-merken komen straks van een koude kermis thuis. De zakelijke rijder zal genoegen moeten nemen met een ander merk, ik verwacht wel dat daar claims gaan ontstaan.”

Een medewerker van Vredestein bevestigt de leveringsproblemen. “Wij zijn wel zo ongeveer door onze winterbanden heen.” Dit heeft ook te maken met Duitsland, waar de vraag naar winterbanden door nieuwe verzekeringseisen enorm is gestegen.

“De Duitse markt eet alle voorraden op”, zegt ook Ton Ketelaar van De Banden Express. “Bovendien komt de run die we met zijn allen hebben voorspelt na november vorig jaar, toen iedereen op dezelfde dag banden kwam halen, nu op gang.”

Ook Pieter Bikker van Kwik-Fit noemt de vraag op dit moment opvallend groot. “Als je kijkt naar het relatief goede weer, zijn er al opvallend veel automobilisten die winterbanden komen halen. Dat belooft nog wat voor de eerste winterse dag.” Kwik-Fit zal dan volgens Bikker geen problemen hebben. “We hebben ons na de excessen van vorig jaar goed voorbereid: wij zijn er klaar voor.”