Het kabinet wil de aanschafbelasting (bpm) voor personenauto's afschaffen. Daarvoor in de plaats komt een heffing bij de aanschaf voor vervuilende auto's. Die heffing moet 15 tot 25 procent van de opbrengst leveren die het kabinet nu via de bpm binnenhaalt, ongeveer 3,5 miljard euro.

Minister Camiel EurlingsIngewijden meldden woensdagavond dat de meest betrokken bewindslieden hierover overeenstemming hebben bereikt. De komende dagen spreken minister Camiel Eurlings (Verkeer) en staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) verder over het voorstel, dat naar verwachting volgende week vrijdag in de ministerraad aan de orde komt.

De Jager kondigde eind februari al aan de bpm te willen omvormen tot een milieubelasting afhankelijk van de CO2-uitstoot. Op die manier worden schonere auto's goedkoper in aanschaf dan meer vervuilende auto's.

Kilometerheffing
Het schrappen van de bpm zou de opmaat moeten zijn voor de komst van de kilometerheffing, vanaf 2012 voor personenauto's. Met name de autobranche benadrukt steeds dat voor het behoud van het draagvlak van een kilometerheffing de bpm helemaal moet verdwijnen.

Onlangs bleek uit uitgelekt onderzoek van drie planbureaus dat dat nadelig kan zijn voor de economie omdat de kilometerheffing dan te hoog zou moeten worden vastgesteld. Daarnaast zijn de inkomsten van de bpm noodzakelijk voor de schatkist.

Geld in het laatje
De VVD kraakt de plannen op voorhand af. 'De BPM verdwijnt, maar komt terug met een ander labeltje', aldus fractiespecialist Paul de Krom. Voor hem gaat het om een nieuwe milieubelasting die vaste inkomsten voor de schatkist verzekert. De Krom: 'Maar het gaat niet om het milieu maar om gewoon geld in het laatje brengen.'