De nieuwe Landwind CV9, die hier eigenlijk al leverbaar had moeten zijn (maar dat wordt februari 2011), heeft in de EuroNCAP-crashtest het schamele aantal van twéé sterren bijeen gesprokkeld.

Daarmee kan worden geconcludeerd dat de Chinese autobouwer weliswaar progressie boekt op veiligheidsgebied (een door de ADAC geteste SUV van het merk haalde een paar jaar geleden nul sterren), maar het resultaat steekt nog altijd schril af bij het niveau dat andere autofabrikanten halen. Van de 13 andere auto's die tijdens deze EuroNCAP-sessie aan bod kwamen, haalden er twee vier sterren en 11 het maximale aantal van vijf stuks.

Landwind heeft eerder aangegeven dat de CV9 ''aan de strengste Europese veiligheidseisen zou voldoen'', maar die belofte kan dus nog niet worden waargemaakt. De CV9 krijgt niet meer dan twee sterren omdat de auto het onder meer zonder zij-airbags, hoge window-bags en elektronisch stabiliteitssysteem moet doen. EuroNCAP tekent wel aan dat de CV9 overall twee sterren krijgt, maar dicht tegen de drie stuks aan zat voor wat betreft (volwassen) inzittendenbescherming.

Volgens Michiel van Ratingen, opperhoofd van de crashtestorganisatie, is het duidelijk dat auto's uit China, India en andere economisch in opkomst zijnde landen de komende jaren meer en meer op de Europese wegen te vinden zullen zijn. ''Wij zullen er echter voor zorgen dat de consument precies op de hoogte blijft van de veiligheid die deze voertuigen bieden,'' aldus Van Ratingen. ''We vertrouwen erop dat Landwind de uitdaging om de auto's nóg veiliger te maken aangaat.''

landwind_eurocap_2_sterren

Van de overige geteste wagens haalden de kleine Nissan Micra en de luxe Jaguar XF vier sterren. De qua botssterkte iets aangepaste Kia Venga, VW Sharan, Seat Alhambra, Audi A1, Mini Countryman, Ford C-Max/Grand C-Max, Kia Sportage, Opel Meriva en VW Passat haalden vijf sterren.