De Europese Unie is niet akkoord gegaan met de plannen van staatssecretaris Pieter van Geel van VROM om vanaf begin volgend jaar roetfilters verplicht te stellen op nieuwe diesel-personenauto’s. Dit meldt de Volkskrant. De EU wil de roetfilters pas eind 2008 verplicht stellen: zij vindt dat de auto-industrie meer tijd nodig heeft.

roetfilter
Roetfilter
 

Bij RAI Vereniging is men blij met de EU-beslissing. “Fijn voor de autokoper dat het niet doorgaat, want anders zouden diesels begin volgend jaar duurder zijn geworden”, aldus woordvoerder Cees Boutens. “Het lijkt ons ook de hoogste tijd om met hernieuwde energie te kijken naar roetfilters op nieuwe auto’s en een goede subsidieregeling voor retrofit-roetfilters, een verscherping van de milieukeuring bij de APK en een sloopregeling voor oude diesels.”

Van Geel vindt volgens de Volkskrant dat de EU zijn oren te veel naar de auto-industrie laat hangen. Zijn partijgenoot Liesbeth Spies, kamerlid namens het CDA, zou gisteren voor de radio hebben gezegd dat Nederland desnoods maar burgerlijk ongehoorzaam moet zijn. Zij vindt het onredelijk dat de EU enerzijds strenge eisen stelt aan de luchtkwaliteit, maar anderzijds maatregelen verbiedt die daaraan moeten bijdragen.

Inmiddels groeit het percentage nieuwe diesel-personenauto’s dat mét roetfilter wordt verkocht: volgens cijfers van RAI Vereniging was dit in het eerste kwartaal al 40%, terwijl het in het derde kwartaal van vorig jaar maar 15% was.

Volgens Milieudefensie, aldus de Volkskrant, zijn er inmiddels 33 grote bedrijven die werknemers die een dieselauto kiezen verplichten om er dan één mét roetfilter te bestellen. Het zou o.m. gaan om Akzo Nobel, Nuon, Van Lanschot, ING, Rabobank, Douwe Egberts, Ballast Nedam en CZ.

De krant schrijft ook dat een aantal merken er last van heeft dat ze te weinig roetfilter-diesels in hun programma hebben. Skoda bijvoorbeeld, en Renault, dat noch op de Clio, noch op de nieuwe 2,0 l dieselmotor in de Mégane en Scénic een filter kan leveren.


Naschrift
Wij vinden het totaal belachelijk dat in een zo vervuilende maatschappij er zo lang word gewacht met het toepassen van deze roetfilters. Roet is een van de grootste oorzaken van longaandoeningen.

Wij raden de politiek dan ook aan om eens wat daadkrachtiger op te treden.

Wij houden van auto's, en die zijn er niet zonder autoindustrie, maar dit loopt de spreekwoordelijke spuigaten uit.