Lotus lanceert scherp geprijsde Elise 'S'

Lotus is terug in het marktsegment van scherp geprijsde sportwagens met de nieuwe Lotus Elise S, die in juli zijn werelddebuut beleeft op de befaamde Motorshow van Londen. Dankzij deze nieuwe propositie die de prijslijst zal aanvoeren met een scherpe prijsstelling, zullen de verkopen van het succesvolle Elise model uit Hethel nog verder toenemen.Doordat tijdelijk de K series motor niet beschikbaar was, waardoor een ‘gat’ was ontstaan in het model portfolio van lotus, ontstond de noodzaak een goede vervanger te vinden voor het populaire model. De liefhebbers van echte, betaalbare sportwagens hadden daar recht op.

Image 

De uitdaging om het ‘gat te vullen’ is door Lotus nu uitstekend opgelost met de introductie van de Lotus S, die in ware Lotus sportwagen traditie de sprint van 0 tot 100 km p/u in slechts 6.3 seconden zal afleggen. Toch zal de aanschafprijs slechts 47.288, - euro zal bedragen.

Lotus heeft de hoogwaardige technologie van de 1.8-liter 136 pk Toyota motor met variabele kleppen timing nu ook beschikbaar gemaakt voor de S, en de kenmerken van deze ultramoderne krachtbron passen naadloos op de fenomenale wegkarakteristieken van de Elise. De S bereikt daarmee een topsnelheid van boven de 200 km per uur, (‘law permitting’ zoals de Engelsen dat zo fraai zeggen!)

De nieuwe Elise S mag dan niet de snelste versie zijn uit de modelreeks, maar zijn acceleratie, prestaties en handling zijn toonaangevend in zijn marktsegment. En dat tegen zeer aangename kosten. En welke roadster in dit segment snelt in 6,3 seconden naar de 100 km p/u grens? (Ter vergelijking, de 2.0 liter MX-5 van Mazda heeft daar 7.9 seconden voor nodig.) Voeg daarbij het feit, dat de afschrijvingskosten van een Lotus sportwagen tot de laagste in de automobielbranche behoren, en de aanschaf van een Lotus Elise S wordt ook ineens rationeel zeer verklaarbaar.

De Lotus Elise S is gebouwd op het revolutionaire en prijswinnende geperst en gelijmd aluminium chassis, met een lichtgewicht stalen subframe aan de achterzijde. Het chassis zelf weegt slechts 68 kg en heeft een stijfheids coëfficiënt van 9.500. Het koetswerk blijft ongewijzigd ten opzichte van de klassieke 192 pk Lotus Elise R (door de lancering van de Elise S, zal de Elise 111r verder door het leven gaan als de Elise R) – onder het motto ‘never change a winning team’, want de aërodynamische eigenschappen en het elegante Lotus design blijven toonaangevend. De standaard specificaties zal de sportwagenliefhebber zeker aanspreken, want die is ongewijzigd gebleven. De scherpe prijsstelling is niet ten koste gegaan van de eigenschappen en kenmerken van de Lotus sportwagen. Ook is het volledige Lotus Elise optieprogramma ook leverbaar voor de S, met uitzondering van het limited slip differentieel, zodat de nieuwste Lotus ook eenvoudig te personaliseren is naar de wensen en eisen van de klant.

De prestaties
Het maximum motorvermogen van 136 pk (100 kW) komt vrij bij een motor toerental van 6.200 en het maximum koppel 172 Nm is beschikbaar bij 4.200 tpm. Door dit karakter is er al voldoende vermogen beschikbaar in het midden toerengebied, maar de bestuurder wordt ook aangemoedigd om de naald van de toerenteller op te jagen naar de toegestane 6.800 tpm markering. Op dat moment licht een felrood lampje op om de bestuurder te verwittigen dat het wenselijk is op te schakelen. Het moment van oplichten is overigens afhankelijk van de gekozen versnelling.

Het rijden in welke Elise ook is een ervaring op zich, en de Elise S vormt daar geen uitzondering op. Slechts weinig auto’s kunnen wedijveren met de nauwkeurige besturing, het reageren op het gaspedaal en de remmen. Alleen een Lotus heeft de relatief zachte vering en stevige demping die zorgen voor een superieur weggedrag en een waarlijk opwindend rijkarakter. Ook kan alleen een Lotus dergelijke prestaties leveren zonder een extra aanslag te doen op het milieu op het beid van uitlaatgas emissies en brandstofgebruik.

Gewicht
Met een gewicht van slechts 860 kg is de Lotus Elise S niet alleen één van de lichtste sportwagens ter wereld, maar ook één van de lichtste auto’s ter wereld!!! Een laag gewicht komt acceleratie, het milieu, het rijgedrag, het rijcomfort en de remmen ten goede. Geremd wordt er overigens met AP Racing remklauwen voor en Brembo remklauwen achter, voorzien van 282 mm geventileerde en geperforeerde gesmede schijfremmen. Het geavanceerde ABS systeem is uitgerust met een anti-lock systeem, waarvan de meeste berijders niet eens zullen merken dat het aan boord is – tot het moment natuurlijk dat het nodig is en zelfs dan grijpt het systeem niet al te overheersend in. De S blijft tenslotte ook in die situaties een sportwagen. Het ABS systeem is gelinkt aan een lichtgewicht pedal box met stalen pedaal armen en geperste aluminium pedalen. Deze heeft ook een elektronisch (drive-by-wire) gaspedaal voor een snelle reactie van de motor op het intrappen of loslaten van het gaspedaal.

Willem van der Kooi, onder andere distributeur van Lotus in Nederland: "De komst van deze nieuwe Elise S is goed nieuws voor de liefhebbers van echte sportwagens. De prijs-kwaliteit verhouding van deze auto is ongekend en brengt de prachtige Lotus Elise modelreeks terug waar deze hoort: midden in het populaire sportwagen marktsegment. De Lotus Elise is een uitstekend alternatief voor de bestaande of mogelijke MX-5 of MG rijder, modellen waarbij het toch voornamelijk om het uiterlijk gaat. Zij hebben nu de mogelijkheid om weer in een auto te rijden die in onze ogen alles heeft wat een echte sportwagen zou moeten hebben."
Met de introductie van de Elise S zal de Elise 111r bekend worden als de Elise R. Naast deze wijziging van de typeaanduiding zal de Elise R voortaan ook standaard worden uitgerust met het Touring Pack. De prijs van de Elise R bedraagt EUR 59.839,-. Voor de klanten die daar de voorkeur aan geven kan de Elise R ook zonder Touring pack worden geleverd. De Elise R verschilt ook van de Elise S door de 8-spakige licht aluminium wielen en de LOTUS aanduiding op de achterzijde.