De afgelopen vorstperiode heeft bij de nieuwste generatie auto's een aantal technische mankementen aan het licht gebracht, waar oudere auto's geen of veel minder last van hebben. Vooral bevroren uitlaten en gesloten deuren zijn een probleem. Dat concludeert de ANWB Wegenwacht op basis van het 'verrassend grote aantal pechgevallen' in de afgelopen 2,5 week, namelijk 82.000.

vorst_nket_moderne_auto.jpgSommige van die pechgevallen waren zelfs zo nieuw voor de Wegenwacht, dat die er nog niet eens een code voor had. 'Het is voor ons ook een leerproces', vertelt Markus van Tol van de ANWB in het AD.

Trager opwarmende uitlaat

Volgens de ANWB is één van de grootste oorzaken van de problemen met moderne auto's, dat bij korte ritten de uitlaat niet zo snel opwarmt als bij oudere modellen. Hierdoor wordt de kans op bevriezing van achtergebleven condens en opstoppingen groter.

Ook auto's op moderne biobrandstoffen hadden veel problemen doordat de brandstof vlokte, met als resultaat een niet goed lopende motor en verstopte brandstoffilters.

Bevroren portiermechaniek
Nieuw was verder dat het mechaniek om een portier te openen en sluiten bij sommige moderne auto's helemaal bevroor, terwijl daar eigenlijk geen vorst bij mag én kan komen.

Daarnaast hadden veel nieuwe modellen uitgerust met een elektrische (automatische) handrem, last van bevroren handremkabels. Gevolg van het feit dat die auto's niet geparkeerd kunnen worden met losse handrem, tenzij het elektrische systeem wordt uitgezet.

Onbruikbare reparatieset
Ten slotte werden automobilisten zonder reserveband veelal geconfronteerd met een onbruikbare reparatieset voor een lekke band. Het busje met vulmiddel bleek nogal eens bevroren.

De problemen met moderne auto's zijn volgens de ANWB niet door simpele adviezen te verhelpen. Wel adviseert de organisatie om auto's regulier te onderhouden en bij vorst korte ritten zoveel mogelijk te vermijden.

ANWB helpt pechgeval tijdens vorst