Vandaag verschijnt voor het eerst Auto Motor en Sport, de Nederlandse variant op het bekende Duitse autoblad. De nieuwkomer heeft ambitie: binnen een paar jaar willen we marktleider zijn onder de tweewekelijkse autobladen, zei hoofdredacteur Bas Heideman onlangs in Adformatie. De zenuwen dus bij Autovisie en Autokampioen? De beide bladen krijgen hulp uit onverwachte hoek, van marktleider Autoweek van Sanoma. Deze uitgever bracht afgelopen maandag een nieuw autoblad op de markt: AutoWeek Motor en Sport.

AutoWeek Motor en Sport is een maandblad dat is gestart met een oplage van 70.000 stuks. Het blad richt zich niet op autonieuws, maar bundelt autotesten voor lezers die een auto willen gaan kopen. De tests zijn voor het grootste deel afkomstig uit AutoBild Motor und Sport, een uitgave van Autoweek-moeder AutoBild. Volgens Autoweek-uitgever Eric Ariëns is dat ook de reden waarom de naam van zijn nieuwe titel zo sterk lijkt op die van Auto Motor en Sport. “We zijn een licentie-uitgave en gebruiken om die reden de naam die is afgeleid van de Duitse uitgave.” Hij zegt geen juridische problemen te verwachten rond de naam van zijn nieuwe titel. “Inderdaad, dat hebben we laten uitzoeken.”

Het ligt voor de hand om AutoWeek Motor en Sport te zien als een preemptive strike op Auto Motor en Sport, maar dat is onjuist, zegt Ariëns. “Primair is geweest dat er de laatste tijd nogal wat nieuwe autobladen zijn verschenen, denk ook aan AutoReview en TopGear. Dan is het je verantwoordelijkheid als marktleider om te kijken of je bepaalde delen van de markt nog niet goed hebt ingevuld. Wij willen niet dat een ander een stuk van die markt pakt.”

AutoWeek Motor en Sport heeft een introductieprijs van € 1,50. Het is nog niet bekend wat de uiteindelijke prijs wordt, maar je moet denken aan een bedrag tussen € 2,50 en € 3,50, aldus Ariëns. Het blad heeft ook de url www.autoweekmotorensport.nl gereserveerd. Vooralsnog linkt die door naar de site van Autoweek.

Bij WP Sport Media, de uitgever van Auto Motor en Sport, was niemand bereikbaar voor commentaar. In de loop van vandaag zal men een reactie geven.