Sportwagenfabrikant Spyker verdwijnt mogelijk van de beurs. Mogelijk wordt de fabricage van auto's voor de openbare weg helemaal gestaakt en gaat de onderneming verder als Formule 1-renstal. Spyker heeft adviesbureau Booz Allen Hamilton ingehuurd om te adviseren bij de ontwikkeling van een toekomstige strategie. 

Spyker in de problemenDe autofabrikant verklaarde gisteren dat er nog geen vastomlijnde plannen zijn, maar het scenario wordt niet uitgesloten. Dat blijkt volgens een woordvoerster pas over enkele maanden. 'Omdat we in de beginfase van het heroriëntatieproces zitten, is het te vroeg voor Spyker om vooruit te lopen op de uitkomst van de strategische heroriëntatie en de herfinancieringsoperatie', aldus het bedrijf in een officieel communiqué.

Publicatie
Spyker Cars werd tot de mededeling gedwongen door een publicatie in De Pers . Daarin zegt een ingewijde dat de autofabrikant "alleen maar last" heeft van de beursnotering. De koers van Spyker heeft sterk te lijden gehad onder de negatieve publiciteit.

Familie Mol
'Ze gingen naar de beurs om geld op te halen. Dat is gelukt. Een ander doel was het vergroten van de geloofwaardigheid. Dat ging minder', stelt de anonieme bron in De Pers. Het afscheid van de notering aan het Damrak zou ook toe te schrijven zijn aan de invloed van de familie Mol bij Spyker. Aandeelhouder en geldschieter Marcel Boekhoorn is de oprichter van die krant.

Overleg met AFM
'We zijn tot uitgifte van dit persbericht overgegaan na overleg met de Autoriteit Financiële Markten. We hebben ze gevraagd wat te doen. Omdat we bij onze aandeelhouders niet de indruk willen wekken dat we bezig zijn met een exit, zijn we hiermee naar buiten gekomen', aldus een woordvoerder van Spyker in Het Financieele Dagblad.

Dalende aandelenkoers
Spyker is het slechtst presterende fonds op de Amsterdamse beurs dit jaar. Op verschillende tegenvallende berichten daalde de waarde van het aandeel met meer dan de helft. In januari noteerde het nog boven de euro 20, woensdag sloot Spyker op euro 8,95.