Logo Volkswagen - Volkswagen is nummer 1 in 2009In Nederland zijn in het zojuist afgesloten jaar slechts 387.699 nieuwe auto’s afgeleverd. Dit is vergeleken met de 499.918 stuks van 2008 een daling van 22,4 procent. In de traditioneel slappe decembermaand werden toch nog 8.518 nieuwe auto’s afgeleverd, ruim 18 procent boven het decemberniveau in 2008. Volkswagen werd dankzij een eindsprint op de allerlaatste dag van het jaar wederom het bestverkochte merk in ons land, de Volkswagen Golf werd het bestverkochte model. Dit volgt uit een analyse van de voorlopige RDC-cijfers door bureau Aumacon uit Oegstgeest.


De autoverkopen van 2009 zijn de slechtste van de afgelopen 40 jaar. Bovag en RAI waren aanvankelijk nóg pessimistischer en hadden voor 2009 zelfs een daling voorzien naar 360 duizend verkopen. Naast het lage verkoopaantal werden er in toenemende mate ook juist kleinere (lees: minder winstgevende) modellen verkocht. Volgens Aumacon zal deze trend zich ook in 2010 gaan voortzetten. De zogenaamde A- en B-segmenten (de klassen van de boodschappenauto’s en stadsauto’s) zullen als enige modelklassen nog groeien, ook al omdat veel merken extra aanbiedingen doen met deze auto’s. Op de populaire website Actieauto.nl heeft bijna de helft van alle acties betrekking op kleinere auto’s. Voor alle overige autoklassen wordt wederom verkoopverlies verwacht. Daarnaast verwacht deze marktkenner dat de afzet van hybridenauto’s, vooral ten koste van de dieselauto’s, verder zal toenemen. Voor een massale toestroom van volledig elektrische voertuigen is 2010 echter nog te vroeg, daarvoor zal gewacht moeten worden op 2011 en verder.

Voor de autoverkopen van 2010 wordt door Aumacon uitgegaan van een minieme groei tot een kleine 400 duizend stuks. Ruim tien jaar geleden – in het jaar 1999 – ging het in ons land overigens nog om bijna 611 duizend nieuwe auto’s, 1999 was daarmee het absolute topjaar in onze vaderlandse autogeschiedenis. Het langjarig gemiddelde ligt voor ons land rond een niveau van een half miljoen nieuwe auto’s per jaar.

Toyota is de grote verrassing van 2009. Het merk noteerde in 2009 37.487 verkopen en het leek er lange tijd op dat het merk ook als nummer één zou eindigen. Volkswagen had echter een ultieme eindsprint in petto door op 31 januari nog 755 nieuwe auto’s te registreren waarmee het merk een voorsprong van 695 auto’s op belager Toyota realiseerde en daarmee voor de vijfde achtereenvolgende keer de titel van ‘bestverkochte’ in de wacht sleepte. Ford viel in 2009 terug naar de derde plaats, Peugeot bleef op plek vier. Opel – dat van 1969 tot 2004 onafgebroken het best verkochte merk in ons land was – kwam vorig jaar niet verder dan een vijfde plaats.

Onder de dertig bestverkochte merken maakten alleen name Honda (+21%) en Lancia (+12%) verkoopprogressie. Daarentegen zagen Daihatsu (-51%), Alfa Romeo (-48%) en Kia (-44%) hun verkoopcijfers het hardst onderuit gaan. Op modelniveau was de eerste plaats – evenals in 2008 - voor de Volkswagen. Het zilver en brons waren achtereenvolgens voor de Toyota Aygo en Ford Fiesta.