In navolging van de Wereldpremière van de Mazda Sassou op de onlangs gehouden IAA in Frankfurt zal Mazda op de komende Tokyo Motor Show een nieuwe conceptcar onthullen. De Mazda ‘Senku’ beleeft op de eerste persdag van de 39e editie van deze autobeurs op 19 oktober a.s. zijn Wereldpremière, naast de bijna productierijpe MX-Crossport, die voor de eerste keer in Japan te zien zal zijn. Een andere Wereldprimeur is de onthulling van de Mazda5 Hydrogen RE Hybrid, een uitvoering van de (Nederlandse) ‘Gezinsauto van het Jaar 2006’ met een waterstof rotatiemotor, in combinatie met een elektromotor.

Mazda Senku
De Mazda Senku is de tweede conceptcar van een serie van drie, die Mazda op drie opeenvolgende motorshows aan het publiek zal tonen (Frankfurt, Tokyo en Detroit). Elke conceptcar komt uit de ontwerpstudio van Mazda in het betreffende land. De Senku is een vierzits sportauto met rotatiemotor, bedoeld voor ‘volwassenen’. ‘Senku’ is Japans voor ‘pionier’, wat in dit geval met name slaat op de pioniersfunctie die Mazda vervult als het gaat om de rotatiemotor. De conceptcar geeft de richting aan die Mazda voor ogen heeft met vierzits sportauto’s voor ervaren rijders.
De auto laat duidelijk zien wat Mazda bedoeld met Zoom-Zoom rijeigenschappen. Daarbij is vooral ook rekening gehouden met de toenemende vraag naar meer milieuvriendelijke en veiligere auto’s en met de steeds specifiekere wensen van de klant in deze veranderende samenleving. De auto heeft een extra lange wielbasis, minimale overhangen, een uniek design dat geaccentueerd wordt door grote wielen en het ontbreken van storende ornamenten en is voorzien van grote elektrisch bedienbare portieren.

Exterieur
Een fraaie combinatie van scherpe randen en vloeiende lijnen geven de Mazda Senku een eigen en unieke schoonheid. Drie basiselementen in het design, het vloeiende koetswerk, het glazen dak en de vijfpuntige grille, geven de auto zuiverheid in het ontwerp. De buitenspiegels en ook de koplampen zijn op dusdanige wijze in harmonie met het ontwerp dat de auto daardoor een elegante eenvoud krijgt.

De nieuwe kleur van de Senku, Ingot Silver, doet denken aan pas gepoetst staal. Het geeft tegelijkertijd een gevoel van spanning en elegantie, in lijn met het ‘scherpe’ en aansprekende design.

De grille is gemaakt van doorschijnend materiaal. Het laat bij ingeschakeld contact verlichte rotatie-emblemen zien die doen denken aan een kloppend hart.

Het meest opvallend aan de Senku zijn de grote, elektrisch bedienbare ‘flying wing’ portieren. De opening is zowel links als rechts 800 mm breed maar de geopende portieren werken niet verstorend in het zijdelingse aanzicht. De instap wordt door deze grote opening vergemakkelijkt, wat nog eens wordt versterkt door de relatief hoge zit. En uiteraard kunnen de portieren, in tegenstelling tot scharnierende deuren, in een kleine ruimte al geopend worden.

Om er voor te zorgen dat de bagageruimte in deze bijzonder vormgegeven concept car net zo gemakkelijk toegankelijk is als bij een stationwagon heeft de Senku een bijzondere achterklepconstructie. De klep bestaat uit twee elektrische bedienbare delen: een bovenste klep die naar voren over het dak schuift en een onderste deel dat naar beneden schuift. Elke klep kan ook afzonderlijk bediend worden. Voordeel van deze schuivende constructie is dat de achterklep ook bediend kan worden in zeer lage ruimten.

Interieur
In het interieur komt het ‘scherpe’ en aansprekende design terug in de vorm van contrasterende materialen en kleuren, die een mooie mix creëren van sportieve spanning, elegantie, dynamiek en zorgeloze ontspanning. De stoelen zijn dusdanig ontworpen en in het interieur aangebracht dat het lijkt alsof ze daarin zweven. Het grote glazen dak geeft een extra ruimtelijk gevoel.
Het asymmetrische dashboard loopt in een grote boog richting de passagiersstoel. Het geeft de bestuurder een gevoel van knusheid en zorgt ervoor dat hij zich één geheel voelt.

Mazda5 Hydrogen RE Hybrid
De Mazda5 Hydrogen RE Hybrid conceptcar is een hybride voertuig, waarin een rotatiemotor, die geschikt is voor zowel waterstof als benzine, gecombineerd wordt met een elektromotor. Deze gecombineerde motor is dwars voorin geplaatst en drijft de voorwielen aan. De uitdaging van het ontwerpteam was om een ruime, comfortabele auto te ontwerpen met uitstekende rijeigenschappen die bovendien uiterst milieuvriendelijk is.

De accu van de elektromotor zit onder de tweede rij stoelen. De waterstoftank is geplaatst op de posities van de twee stoelen op de derde zitrij. Daar bovenop is de bagageruimte gecreëerd. Daardoor is een maximum aan interieurruimte gespaard gebleven.

Belangrijkste kenmerken

  •     * Dwarsgeplaatste waterstof rotatiemotor voor voorwielaandrijving

Door aanpassingen aan de bestaande waterstof rotatiemotor was Mazda in staat om deze motor in te bouwen in een model met voorwielaandrijving. Daarmee heeft Mazda de modellenreeks met waterstof rotatiemoren uitgebreid naar twee.

  •     * Twee  brandstofsoorten

Evenals in de Mazda RX-8 Hydrogen RE is deze motor geschikt voor zowel benzine als waterstof. Via een knop in het interieur kan tijdens het rijden overgeschakeld worden van benzine naar waterstof en omgekeerd. Het geeft een verhoogde gebruikersvriendelijkheid voor langere reizen en voor trajecten waar er onvoldoende mogelijkheid is om waterstof te tanken.

  •     * Hybride systeem

Het hybride systeem zorgt er voor dat de verbrandingsmotor stopt op het moment dat er niet meer gereden wordt, bijvoorbeeld bij stoplichten en regelt het straten van de verbrandingsmotor bij het wegrijden. Bij acceleratie helpt het systeem een handje. Bij het afremmen werkt de elektromotor als een generator en slaat de vrijgekomen energie bij het remmen op in de accu.