De verkoop van nieuwe auto’s in Nederland mag dan zijn ingestort, er is één categorie die daaraan lijkt te ontsnappen: de zeer zuinige auto. Autodealers spreken van een ‘verkoopexplosie’. De reden: sinds 1 januari 2009 heft de overheid geen bpm meer op deze wagens. Ook krijgen bezitters van deze auto’s met ingang van dit nieuwe jaar 75 procent korting op de motorrijtuigenbelasting.

‘In combinatie met het lage brandstofverbruik leiden de nieuwe fiscale maatregelen tot een run op dit type auto’s’, zegt Marco Broere, directeur van Het Motorhuis, een autodealerbedrijf met veertien Citroën-vestigingen.

Mazda Demio (Mazda 2) met 20% korting

 

Broere: ‘Van alle Citroëns die onze dealers sinds 2 januari verkochten, was ruim 60 procent een C1. Dat is ongekend veel.’ Onverdeeld blij is Broere daar overigens niet mee. ‘De winstmarge is zeer gering op deze goedkope auto. Maar in deze moeilijke tijden is natuurlijk alles meegenomen.’ Een C1 kost 7 duizend euro zonder btw.

Om in de categorie ‘zeer zuinig’ te worden opgenomen, wordt niet naar het benzineverbruik gekeken maar naar de CO2-uitstoot. Voor benzineauto’s geldt een maximum CO2-uitstoot van 110 gram per kilometer, voor dieselauto’s is dit 95 gram. Er zijn maar enkele auto’s die zo schoon zijn, waaronder de Toyota Prius, Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroën C1.

De populariteit van de zuinige auto’s heeft wel een keerzijde: de levertijden lopen flink op. ‘Afhankelijk van het model moeten kopers van een 107 met vijf maanden rekening houden’, zegt Ewout van Dam, verkoopleider van Peugeot Nefkens in Zeist. Toyota-importeur Louwman & Parqui zegt dat ondanks een ‘verkoopexplosie van de Aygo’ de wachttijd nog relatief beperkt is: maximaal tien weken.

Het succes van de zeer zuinige auto’s is vorig jaar al begonnen. Ook toen werd de aanschaf fiscaal gestimuleerd. Zakelijke rijders met een zeer zuinige auto hoeven sindsdien bijvoorbeeld veel minder bijtelling te betalen. Particulieren kregen korting op de bpm.

Onder particulieren vormen vooral de Aygo, C1 en Peugeot 107 een grote verkoophit. Deze auto’s, die nauwelijks van elkaar verschillen, worden in een en dezelfde Toyota-fabriek in Tsjechië gebouwd. Samen zijn zij veruit het best verkocht in Nederland.

Sinds de introductie van deze drieling in 2005 werden er in Europa ruim 1 miljoen exemplaren van verkocht. De Toyota-fabriek in Tsjechië is een van de weinige autofabrieken die momenteel op volle toeren draait.