Importeren MX-5 uit buitenland

Het mooie weer komt er weer aan en dan zien we ze weer veel ‘open’ rijden, de cabrio’s. Het aantal nieuw verkochte cabrio’s daalt echter al jaren in ons land. In 2007 werden er 9.372 nieuwe cabrio’s verkocht, in 2015 waren dat er nog maar 3.797; een daling van maar liefst 59%.

Steeds minder cabrio’s nieuw verkocht, groei bij import occasions

Vooral de verkopen van auto’s met een metalen klapdak (de zogenaamde Coupé-Cabriolets) zijn enorm gedaald. Het aanbod aan modellen met een klapdak is de laatste jaren sterk teruggelopen, vooral in de meer betaalbare klassen. Veruit de meest verkochte cabrio is ook dit jaar de Fiat 500C, die weliswaar betaalbaar is maar vaak niet als volledige cabriolet beschouwd wordt.

Wel vraag naar gebruikte cabrio’s

Op de occasionmarkt is er meer interesse in cabrio’s. In 2015 zijn er in totaal 52.755 gebruikte cabrio’s aan consumenten verkocht. Dat is een groei van 17% ten opzichte van 2007. In 2015 en 2016 is deze markt wel licht gaan dalen. In de maanden januari tot en met april 2016 zijn er 17.086 gebruikte cabrio’s aan consumenten verkocht, dat is 1,2% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Hoewel cabrio’s onder vrouwen vaak populair zijn, is 68% van de gebruikte cabrio’s dit jaar door een man gekocht. Bij de populaire Fiat 500C en Mini Cabrio bestaat de meerderheid van de kopers wel uit vrouwen.

Groeiende import cabrio's

Door het dalende aantal nieuwe cabrio’s zijn er te weinig om aan de nog steeds grote vraag in de occasionmarkt te voldoen. Daarom wordt het aanbod steeds vaker aangevuld met occasions uit het buitenland. In 2015 groeide de import van gebruikte cabrio’s met 16%. In de eerste vier maanden van 2016 zijn er weer 11% meer occasions geïmporteerd dan in dezelfde periode van 2015. Van januari tot en met april zijn er in totaal 1.973 gebruikte cabrio’s uit het buitenland gehaald. Dat is anderhalf keer zoveel als de 1.309 in Nederland nieuw verkochte cabrio’s.

De meest geïmporteerde gebruikte cabrio is de Fiat 500C, zowel dit jaar als over geheel 2015 bekeken. En de beste verkochte "echte"cabrio is onze MX-5 die dit jaar op plaats 2 staat. Maar ook de veel duurdere Saab 9-3, Porsche 911 en Mercedes SLK staan hoog in lijst van meest geïmporteerde cabrio’s. Dit jaar is de import van de VW Golf cabriolet, Volvo C70 convertible, VW Eos en Audi TT roadster behoorlijk gestegen. Daarentegen daalde het aantal BMW 3-serie cabrio’s, waardoor deze uit de Top-10 viel. Andere dalers zijn de Mercedes E-klasse cabrio, Citroën DS3 cabrio en Peugeot 308 CC.

Top-10 modellen occasionimport

2016 vs 2015
Merk en model
Aantal geïmporteerd (jan-apr 2016)
Aantal geïmporteerd (jan-apr 2015)
Verschil
1 (3) Fiat 500C 202 117 +72,6%
2 (1) Mazda MX-5 129 139 -7,2%
3 (2) Mini Cabrio 121 128 -5,5%
4 (4) Peugeot 206 CC 100 101 -1,0%
5 (6) Saab 9-3 cabrio 78 79 -1,3%
6 (8) Porsche 911 cabrio 77 74 +4,1%
7 (9) Mercedes SLK 75 72 +4,2%
8 (7) Peugeot 207 CC 68 74 -9,5%
9 (10) BMW Z4 Roadster 66 70 -5,7%
10 (15) Volkswagen Golf cabriolet 59 44 +34,1%


Prijsvoordeel cabrio occasionimport

Het beperkte aanbod aan Nederlandse auto’s is een reden dat er veel occasions geïmporteerd worden. Een andere reden is de prijs. Uit VWE Occasionmonitor blijkt dat de marktwaarde van populaire occasions in Duitsland vaak tegen de 10% lager ligt dan in Nederland. Prijsverschillen wisselen nogal tussen model en land, maar een cabrio uit het buitenland blijkt in sommige gevallen voordeliger.

Internationale dealerprijzen van de 2 meest populaire occassions

Occassion
Marktwaarde NL
Marktwaarde DE
Marktwaarde F
Rest BPM
Fiat 500C twinair Lounge (6/2012, 30.000 km) € 11.700,= € 10.650,= € 10.850,= € 0,=
Mazda MX-5 Roadster 1.8 (6/2007, 70.000 km) € 10.600,= € 8.750,= € 11.100,= € 600,=

 

Meer inzichten in de occasionmarkt en import zijn te vinden in het onlangs verschenen Nationaal Occasion Onderzoek 2016.