Mazda MX-5 opnieuw gekozen tot 'Best Sports Car' in JD Power onderzoek

  • Tevreden eigenaren beoordelen Mazda MX-5 Roadster opnieuw tot 'Best-in-Class'
  • Hogere scores dan sportauto's van VW, Mercedes en Audi

 

De best verkochte roadster ter wereld, de Mazda MX-5, voegt weer een award toe

aan de al uitgebreide palmares van dit succesnummer, opnieuw in de vorm van de titel 'Best Sports Car' in het JD Power Onderzoek 2010, een klanten tevreden-heidsonderzoek in Groot-Brittannië.

Meer dan 17.000 eigenaren namen deel aan dit jaarlijkse onderzoek in het Verenigd Koninkrijk. De eigenaren van Mazda's icoon, de tweezits roadster, gaven de hoogste waarderingen voor uitstraling, kwaliteit van het exterieur en interieur, mechanische betrouwbaarheid, prestaties, gebruikskosten en de service van hun dealer.

Nadat alle stemmen geteld waren bleek de Mazda MX-5 een tevredenheidscore te hebben behaald van maar liefst 82,3 %, waarmee het luxe sportmodellen als de Mercedes-Benz SLK, de Audi TT en ook de VW Eos versloeg in de strijd om de eretitel 'Best-in-Class'.

De MX-5 is een bekende in de top van de klassementen van het JD Power Onderzoek. Al vele jaren en in vele landen is de roadster gekozen tot de beste sportauto. Eigenaren prijzen de auto met name ook vanwege het feit dat het al 20 jaar lang een betaalbare, betrouwbare en buitengewoon plezierig rijdende auto is. De MX-5 is ook geen onbekende als het gaat om specifieke awards uit de automobielbranche. In zijn 20-jarig bestaan heeft het model meer dan 160 awards gewonnen en meer dan 870.000 nieuwe eigenaren gekregen, waarmee het één van de meest oprechte cult-auto's ter wereld is geworden, met een fanatieke schare liefhebbers op elk continent.

Sinds de introductie in 2006 van een versie met een elektrische bedienbare hardtop (met nog steeds één van de snelst te openen hardtops in slechts 12 seconden) is de populariteit van de MX-5 alleen maar gegroeid. Het afgelopen jaar bestond 22 % van het non-premium segment sportauto's in Groot-Brittannië uit een MX-5, niet zo verwonderlijk in de bakermat van de tweezits roadster. Over heel Europa gezien was de MX-5 de tweede sportauto met een aandeel van 12 %.

"De resultaten van het JD Power Onderzoek in Groot-Brittannie zijn belangrijk, want de Britten zijn in het algemeen erg enthousiast als het om sportauto's gaat", vertelt Jeff Guyton, President en CEO van Mazda Motor Europe. "Maar deze resultaten weerspiegelen veel meer dan alleen maar het feit dat men graag in een MX-5 rijdt. Ze laten ook zien hoe gemakkelijk en praktisch deze roadster is in het dagelijkse gebruik. Hij combineert lage gebruikskosten, een legendarische betrouwbaarheid en een goede service met de enerverende beleving van open rijden. Geen wonder dat het model zo populair blijft".