Mazda heeft meer informatie en foto's van de nieuwe MX-5 ND 2015 vrijgegeven. Na 25 jaar en drie generaties begint Mazda aan een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van zijn legendarische MX-5 roadster. Sinds de introductie van de MX-5 in 1989 zijn er meer dan 947.000 exemplaren geproduceerd. Het winnende principe dat ten grondslag ligt aan de auto, die de vrijwel uitgestorven markt van roadsters nieuw leven heeft ingeblazen, is nog altijd het pure rijplezier op basis van een lichtgewicht ontwerp en een perfecte vóór-achter gewichtsverdeling.

De foto's vind u hier

 De compleet nieuwe Mazda MX-5

Voorwoord van de productmanager

Innovatie met behoud van traditie - een 25-jarige evolutiegeschiedenis

Graag wil ik u de vierde generatie Mazda MX-5 voorstellen. Als lid van het ontwikkelingsteam van de MX-5 en toegewijd liefhebber van sportauto's ben ik degenen die deze auto hebben gecreëerd, gekoesterd en doorontwikkeld bijzonder dankbaar. Het is geweldig om te zien dat zoveel mensen van over de hele wereld de MX-5 nog steeds, 25 jaar na zijn introductie, een warm hart toedragen. Het is aan deze passie en toewijding van eigenaren en fans te danken dat de Mazda MX-5 gedurende de afgelopen kwart eeuw is doorontwikkeld en gerijpt. Ik wil ook mijn dank en groot respect uitspreken aan de Europese autofabrikanten die oorspronkelijk pionierden met de op rijplezier gerichte lichtgewicht sportauto, aan onze medewerkers in de V.S. die meer dan 25 jaar geleden met het idee voor de MX-5 kwamen en aan de vele medewerkers van Mazda in Hiroshima en op andere locaties die hebben bijgedragen aan het doorontwikkelen van dit concept

Kenmerken die van generatie op generatie zijn overgedragen

De 'Jinba Ittai' rijbeleving die wordt belichaamd door Mazda's merkicoon, de Mazda MX-5, is niet langer het domein van de lichtgewicht sportauto. Sterker nog, het is een kenmerk geworden van elk model dat Mazda bouwt. Het continue streven naar nieuwe uitdagingen vormt een belangrijk deel van het Mazda-DNA. Om diezelfde reden ontwikkelde het merk indertijd ook de eerste in serie geproduceerde rotatiemotor ter wereld. De passie van de ingenieurs en designers die dit gedachtengoed in stand hielden, bepaalde ook de richting bij de ontwikkeling van de oorspronkelijke MX-5, die op zijn beurt weer de basis vormde voor de 'Jinba Ittai' rijbeleving. Deze non-conformistische benadering speelde ook een grote rol bij de ontwikkeling van de SKYACTIV-technologie, de vormtaal 'Kodo – Ziel van Beweging' en andere innovaties.

Gedurende zijn 25-jarige bestaan heeft de Mazda MX-5 bestuurder en auto dichter bij elkaar gebracht in een onophoudend streven naar het leveren van voorspelbare reacties en een plezierige rijbeleving, zowel bij rustig rijden als op hoge snelheid. Tegelijkertijd vormde hij het fundament voor Mazda's unieke reputatie met betrekking tot het verschaffen van rijplezier

Een open sportauto waarvan elke bestuurder kan genieten

thumb MX5 WP Barcelona 2014 23 jpg72Vanaf de eerste generatie is onze filosofie bij de ontwikkeling van de Mazda MX-5 ongewijzigd gebleven: ontwikkel een auto die puur rijplezier biedt en die een trouwe metgezel is voor de mensen aan boord. Naast de lessen die we geleerd hebben van onze voorgangers hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar menselijke sensitiviteit, nieuwe technologieën ontwikkeld en grenzen verlegd. Het resultaat: een lichtgewicht sportauto die perfect is afgestemd op de eisen van tegenwoordig. En die bovendien Mazda's kenmerkende rijbeleving omvat, ofwel het gevoel van eenheid tussen bestuurder en auto, terwijl de bestuurder geniet van de wind in zijn haren in deze open sportauto. En de toegepaste 'Lots of Fun'-benadering gaat verder dan simpelweg rijplezier. Deze twee thema's vormden de richtlijnen bij de ontwikkeling van de nieuwe MX-5, waarbij het rijplezier naar een nog hoger plan werd gebracht, terwijl tegelijkertijd tegemoet werd gekomen aan de alsmaar strengere eisen die klanten stellen aan comfort, veiligheid en milieuvriendelijkheid.

Om diezelfde reden is bij alle generaties van de MX-5 vastgehouden aan de basisvoorwaarden voor een lichtgewicht open sportauto die is voorzien van twee zitplaatsen, een front-middenmotor, achterwielaandrijving, een 50:50 gewichtsverdeling vóór/achter, een laag zwaartepunt en een scherp prijskaartje. Dit alles was minstens zo belangrijk als zijn positionering als betaalbare open sportauto, waarvan elke bestuurder onder alle omstandigheden kan genieten, verder te verstevigen.

Eén ontwikkelingsdoel: klaarstomen van oorspronkelijke concept voor de toekomst

Het is natuurlijk geweldig dat een model als de MX-5 dit jaar zijn 25-jarige bestaan kan vieren, maar het vormde ook een uitdaging om het concept gereed te maken voor de volgende 25 jaar. In de afgelopen kwart eeuw zijn de eisen met betrekking tot milieuvriendelijkheid en veiligheid namelijk een stuk strenger geworden. De afgelopen drie generaties werden ten opzichte van hun voorganger zodoende iets groter en zwaarder als gevolg van deze eisen.

Bij de ontwikkeling van de vierde generatie MX-5 zijn we teruggekeerd naar de oorspronkelijke doelstellingen van de eerste generatie, zijnde het concept van de lichtgewicht in ere herstellen, en zijn toen de uitdaging aangegaan om het pure rijplezier dat het rijden met een lichtgewicht sportauto biedt te realiseren in een auto die voldoet aan de eisen van nu. Met andere woorden: Mazda is er rotsvast van overtuigd dat het gevoel van één zijn met de auto en het bijbehorende rijplezier, waarvan op elke denkbare weg kan worden genoten, moet worden bewaard. Om dit te bewerkstelligen wist Mazda zeker dat ze voor een andere benadering moesten kiezen, die verder gaat dan de conventionele doorontwikkeling van een model. Dit komt ook duidelijk naar voren uit de leidraad 'innovatie ten behoeve van historie', die werd toegepast bij de ontwikkeling van de vierde generatie MX-5.

De oplossing voor het realiseren van de doelstellingen was snel gevonden: toepassing van de SKYACTIV-technologie, die de juiste mix biedt tussen een lager gewicht, milieuvriendelijkheid en veiligheid. Ook werd de vormtaal Kodo toegepast, waardoor de MX-5 nog meer levenslust uitstraalt. Tegelijkertijd hadden we de oorspronkelijke doelstellingen van de eerste generatie voor ogen. We hebben ons de vraag gesteld hoe we de aangeboren gevoelens van de bestuurder konden aanspreken en zo de MX-5's 'Jinba Ittai' rijbeleving naar een nog hoger plan konden brengen. 'Fun' is ook het sleutelwoord met betrekking tot het bezit, het bekijken en het samenstellen van de auto.

Om dit mogelijk te maken hebben we het concept van Kansei engineering *, dat al sinds de eerste generatie wordt toegepast, nog nauwgezetter gehanteerd in ons streven om de zintuigen waarmee mensen van auto's genieten nog meer aan te spreken. Het gevolg: ongekend veel rijplezier. We hebben de nieuwste SKYACTIV-technologieën toegepast om een ideale technische basis voor een lichtgewicht sportauto te realiseren. Het resultaat: de meest compacte carrosserie waarover een MX-5 ooit heeft beschikt en een gewichtsreductie van meer dan 100 kilogram ten opzichte van de derde generatie MX-5.

De Mazda MX-5 is continu doorontwikkeld op een manier die mogelijk was dankzij de passie die Mazda deelt met alle eigenaren en fans die de MX-5 over de gehele wereld heeft. Als huidige productmanager voor dit model ben ik erg dankbaar dat ik deze taak mag verrichten, maar ik ben me ook bewust van de grote verantwoordelijkheid die op mijn schouders rust.

Als we de MX-5 ook in de komende 25 of 50 jaar een symbool van rijplezier willen laten zijn, zullen we vast moeten houden aan het motto 'innovatie als behoud van historie'. Dat is onze taak als ontwikkelaars en tegelijkertijd is het een spannende uitdaging en iets wat ons trots maakt. Het is tevens een verplichting voor alle toekomstige ingenieurs die aan de MX-5 zullen werken. We zijn klaar voor de uitdagingen die ons in de komende kwart eeuw en de daaropvolgende periode staan te wachten, waarbij we ons altijd zullen laten inspireren door de passie van MX-5 fans over de hele wereld.

Nobuhiro Yamamoto, Productmanager Mazda MX-5

In detail: de compleet nieuwe Mazda MX-5

Geniet van het moment, geniet van het leven

Aantrekkelijk om naar te kijken en om mee te rijden
Het belang dat er werd gegeven aan het maximaliseren van de 'Jinba Ittai' en 'Lots of Fun' belevingen heeft ervoor gezorgd dat Mazda veel meer heeft gedaan dan simpelweg een compacte sportauto ontwerpen. In plaats daarvan werd alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat de Mazda MX-5 een auto is die opvalt op de weg, die goede prestaties levert en die de opdrachten van de bestuurder op een betrouwbare manier uitvoert, om te zorgen voor een bijzonder plezierige rijbeleving die het beste in de bestuurder naar boven haalt. Het bezitten van een MX-5 maakt het leven plezieriger en opwindender. Mazda heeft de MX-5 ontwikkeld met als doel om meer te zijn dan slechts een vervoermiddel. Om de rijke historie van de MX-5 voort te zetten en de zintuigen waarmee mensen van auto's genieten nog meer aan te spreken, heeft het ontwikkelingsteam alles in het werk gesteld om het model verder te evolueren. Daarbij werd vooral gewerkt aan het versterken van drie elementen.

mx 5 ND 2015 actieshotDe eerste uitdaging was het creëren van een design dat de harten sneller zou laten kloppen. Missie geslaagd: één blik op de vierde generatie MX-5 is voldoende om dat te realiseren. Als de bestuurder instapt, krijgt hij meteen een glimlach op zijn gezicht en wil hij direct het dak openen en op weg gaan. Daarnaast dient de MX-5 een onvervangbare rol in het leven van zijn eigenaar te krijgen. Bij de ontwikkeling van de vierde generatie MX-5 heeft het ontwikkelingsteam alles in het werk gesteld om deze aspecten nog beter tot uiting te laten komen. Zo hebben ze de vormtaal Kodo nog verder uitgewerkt om nog fraaiere proporties te realiseren en om de Mazda roadsterbeleving nog intenser te maken.

Ze hebben zich daarbij gericht op de volgende zaken:

  • Fraaie proporties die de inzittenden goed tot hun recht laten komen;
  • Een diepere uitwerking van de Kodo-designtaal voor een lichtvoetige uitstraling;
  • Carrosserieoppervlakken die de Japanse beleving van het contrast tussen stilstand en beweging weerspiegelen;
  • Een interieurdesign dat het interieur en het exterieur tot een eenheid laat worden;
  • Een dashboard dat voor een behaaglijk gevoel zorgt en met zijn symmetrische en overzichtelijke vormgeving ervoor zorgt dat de bestuurder zich op het rijden kan concentreren.

Het tweede element is een rijbeleving die bij elke bestuurder in de smaak zal vallen. Bij elke generatie van de MX-5 werd de nadruk gelegd op het prikkelen van de zintuigen waarmee mensen van auto's genieten in plaats van puur de prestaties. 'Sensatie' was het sleutelwoord bij de ontwikkeling van de vierde generatie MX-5, waarbij ernaar werd gestreefd om het rijden nog plezieriger te maken, met voorspelbare reacties.

Onder alledaagse rijomstandigheden reageert de auto direct op de input van de bestuurder, als ware het een verlengstuk van zijn lichaam. Bij een sportieve rit over bochtige wegen kenmerkt hij zich door voorspelbare reacties. Stabiliteit en rijdynamiek gaan hier hand in hand.

Mazda heeft alles in het werk gesteld om deze aspecten nog prominenter naar voren te laten komen voor de ultieme 'Jinba Ittai' rijbeleving die elke bestuurder zal plezieren.

Enkele highlights:

  • De nieuwste SKYACTIV-technologie en Mazda's grammenstrategie voor een gewichtsreductie van meer dan 100 kg * ten opzichte van de derde generatie MX-5;
  • De motor is dichter bij het midden van de auto geplaatst, terwijl de motorkap, de kofferklep, de voorspatborden en de verstevigingen in de vóór- en achterbumper van aluminium zijn gemaakt. Ook het gewicht van de kapconstructie is gereduceerd. Deze dragen bij aan een geringere massatraagheid en een lager zwaartepunt;
  • De hoogte van de motorkap is gereduceerd en de A-stijlen en het voorruitframe zijn naar achteren geplaatst om voor een panoramisch zicht te zorgen, waardoor de weg en overige verkeersdeelnemers beter zichtbaar zijn;
  • De pedalen, bedieningselementen, meters en andere interieurcomponenten zijn optimaler geplaatst om ervoor te zorgen dat de bestuurder een nog actievere zithouding kan innemen en comfortabeler kan rijden;
  • Front-middenmotor en achterwielaandrijving voor een ideale 50:50 gewichtsverdeling vóór/achter;
  • Voorzien van 1.5 of 2.0 liter SKYACTIV-G benzinemotoren met directe injectie, in lengterichting geplaatst en speciaal afgestemd op de MX-5;
  • Nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak en automatische transmissies speciaal afgestemd voor de MX-5.
  • Een nieuwe lichtgewicht en toch robuuste wielophanging die maximaal gebruikmaakt van de knowhow van de SKYACTIV-technologie, met een wielophanging met dubbele draagarmen vóór en een multilink achteras;
  • Een remsysteem dat gericht is op een maximale controle en een geruststellende effectiviteit en beschikt over meer dan voldoende remvermogen.

Het derde element is het bieden van een opwindende roadsterervaring waarvan iedereen kan genieten. Het omvat een gevoel van openheid dat alleen een sportauto met cabriodak kan bieden. Rijden met het dak open voegt een extra dimensie toe aan het rijden met deze opwindende auto.

Enkele hoofdkenmerken:

  • De MX-5 oogt net zo fraai met het dak open als met gesloten dak.
  • Het interieur is ontwikkeld om het plezier van open rijden te maximaliseren.
  • Het dak kan eenvoudig worden geopend of gesloten vanaf de zitplaatsen.
  • Een goede windgeleiding maakt rijden met het dak open tot een genot.
  • Hoofdsteunspeakers versterken dit rijplezier nog meer.

Naast de drie hierboven genoemde elementen biedt de vierde generatie het plezier van een MX-5 in een originele auto die het karakter van zijn eigenaar weerspiegelt. Daarnaast wordt aan de hedendaagse eisen voldaan met Mazda's nieuwste generatie human-machine interface (HMI) en MZD Connect *, Mazda's in-car connectiviteitssystem dat de bestuurder in verbinding stelt met de buitenwereld.

Met de inzittenden als middelpunt werd de geavanceerde veiligheidstechnologie ontwikkeld volgens de Mazda Proactive Safety-filosofie met als doel om de bestuurder in de gelegenheid te stellen om maximaal te genieten van de rijbeleving.

Design

Een uitstraling die het hart sneller doet kloppen

Bij de vierde generatie Mazda MX-5 stelde het ontwikkelingsteam zichzelf niet tevreden met een simpele facelift. Ze waren evenmin bereid om voor een design te gaan dat slechts inspeelt op hedendaagse trends. Mazda heeft deze auto ontwikkeld volgens haar eigen ideeën over hoe een lichtgewicht sportauto met cabriodak eruit dient te zien. Hij moest voor opwinding zorgen bij alle mensen bij wie Mazda’s icoon in de afgelopen kwart eeuw een speciaal plekje in het hart heeft weten te veroveren en die naar een puurdere uitvoering van het modelconcept verlangen.

Het voornaamste doel van Mazda bij de ontwikkeling van het ultieme MX-5 design was de realisatie van fraaie proporties, waardoor de inzittenden van de auto optimaal tot hun recht komen.

Geheel in lijn met zijn naamgeving in Japan, Mazda Roadster, zorgt de basisvorm ervoor dat de inzittenden de aandacht maximaal opeisen als het dak is geopend en de ramen omlaag zijn gedaan. Het ontwerpteam heeft zich ingespannen om ervoor te zorgen dat de MX-5 met het dak open net zo goed oogt als met het dak gesloten. Ook is er een zitpositie voor de bestuurder gecreëerd die ervoor zorgt dat hij op comfortabele wijze kan genieten van het rijplezier dat de MX-5 te bieden heeft. Dit is onder meer gerealiseerd door het interieurcompartiment iets naar achteren te verplaatsen waardoor de inzittenden precies halverwege de auto lijken te zitten. Tevens zijn de stoelen lager geplaatst om bij te dragen aan het lagere zwaartepunt.

Met deze proporties als uitgangsbasis ging het ontwikkelingsteam de uitdaging aan om de vormtaal Kodo dieper uit te werken en al hun wensen te realiseren in het nieuwe design.

Dit omvatte de toepassing van Kodo’s karakteristieke houding met een uitstraling van stabiliteit, die de indrukwekkende grip waarover de auto beschikt visueel tot uiting laat komen en tevens voor een lichtvoetig aanzien zorgt. Het vakmanschap van Mazda’s befaamde stylisten heeft ervoor gezorgd dat de reflecties op de carrosserieoppervlakken door de vormgeving daarvan op een spectaculaire wijze veranderen als de auto in beweging is. Daardoor lijkt de auto te leven, terwijl het tegelijkertijd het verlangen oproept om met de hand over de oppervlakken te strijken.

Daarnaast zorgen de lijnen die voortvloeien uit de koplampen, doorlopen via de voorspatborden en vlak voor de achterwielen samenkomen, om vervolgens door te lopen over de achterwielen, voor een indruk van beweging, zelfs als de auto stilstaat. Hiervoor werd inspiratie opgedaan bij de Japanse kalligrafie. De MX-5 verloochent zijn afkomst dus zeker niet.

MX 5 ND 2015 interieurBij de vormgeving van het interieur was het doel om een dashboarddesign te realiseren dat voor een glimlach op het gezicht zorgt en dat alleen al door de aanblik het hart sneller laat kloppen. Een voorbeeld daarvan is de wijze waarop de carrosseriepanelen als het ware overgaan in de deurpanelen, waardoor de visuele afscheiding tussen het interieur en het exterieur van de auto verdwijnt.
Vanaf de bestuurdersstoel springt onmiddellijk de scherpe lijn in het oog die zich uitstrekt van de bovenzijde van de deurpanelen naar de bovenzijde van de voorspatborden. Enerzijds wordt het ruimtelijke gevoel geboden dat alleen mogelijk is in een auto met cabriokap, anderzijds zorgen deze lijnen voor een gevoel van eenheid tussen de bestuurder en de auto.

Verhogen van het plezier

Het design verhoogt ook het rijplezier, doordat het de bestuurder de veranderingen in de omgeving heel bewust laat meemaken, bijvoorbeeld als er zonlicht door de bomen valt of als er lichtreflecties ontstaan bij het ondergaan van de zon.

Er is daarnaast veel aandacht besteed aan de vormgeving van de deurpanelen. Ook zijn de kleine raampjes naast de A-stijlen kleiner gemaakt zodat MX 5 2015 inerieur en navigatiede luchtstroom richting de inzittenden nog nauwkeuriger kan worden aangestuurd. Het resultaat is een ronduit plezierige omgeving waarbij bij een geopend dak de juiste hoeveelheid wind het interieur bereikt voor een prettige rijbeleving. Daarnaast zorgen de plaatsing van de snelheidsmeter en het compacte stuurwiel op dezelfde hoogte voor een perfecte symmetrie tussen de ronde ventilatieroosters aan de linker- en rechterzijde van het instrumentenpaneel. Dat zorgt voor een horizontaal georiënteerde vormgeving van het interieur, terwijl de overzichtelijke indeling er bovendien voor zorgt dat de bestuurder zich volledig op het rijden kan concentreren. Door elk detail een maximale aandacht te geven heeft Mazda alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat de MX-5 meer is dan een vervoermiddel. Het is een sportauto geworden die door zijn eigenaren in de armen zal worden gesloten.

Hoewel het design respect betuigt aan de Britse autofabrikanten die dit segment op de kaart zetten en tevens aan de eerste generatie Mazda MX-5, de auto die dit segment eind jaren ’80 weer nieuw leven inblies, was het ontwerpdoel voor de compleet nieuwe MX-5 vooral om de ideale lichtgewicht sportauto volgens Mazda te ontwikkelen. Elke centimeter van de vierde generatie MX-5 straalt daadkracht uit en maakt duidelijk dat deze auto alles zal geven tijdens het rijden.

Gewichtsreductie

Bijna net zo licht als de eerste generatie MX-5

Sinds de eerste generatie MX-5 is de nadruk altijd gelegd op het prikkelen van de zintuigen waarmee mensen van auto’s genieten in plaats van dat er uitsluitend naar het prestatieniveau werd gekeken. Mazda is er van overtuigd dat het trouw reageren van de auto op de wensen van de bestuurder de kern vormt van toegankelijk rijplezier. Om de relatie tussen auto en bestuurder nog hechter te maken hebben de engineers zich gefocust op het verder verlagen van het gewicht, waardoor de auto zonder vertraging reageert.

Om een aanzienlijke gewichtsbesparing te kunnen realiseren beschikt de vierde generatie MX-5 over de nieuwste SKYACTIV-technologie en de bijbehorende filosofie voor een carrosserie- en chassisstructuur, die de ideale basis vormen voor een lichtgewicht roadster. Ook breekt deze auto met de trend van alsmaar grotere wordende auto’s: dit is de meest compacte MX-5 tot nu toe. Om het gewicht van de carrosserie te kunnen verlagen en tegelijkertijd een grote carrosseriestijfheid te bewerkstelligen werd het hoog opgehangen ruggengraatframe (dat sinds de derde generatie wordt toegepast) verder verstevigd.

Daarnaast wordt gebruikgemaakt van grotere chassisdelen, waardoor minder componenten benodigd zijn. Tevens vormt het chassis nu meer één geheel met de carrosserie, wat voor een optimale structuur zorgt. Zo doet een deel van de carrosseriestructuur ook dienst als chassisstructuur, wat zowel voor een gewichtsverlaging als een nog hogere torsiestijfheid zorgt.

Om het gewicht verder te verlagen werden veel aluminium onderdelen toegepast. Naast carrosseriedelen die reeds van aluminium werden vervaardigd, zoals de motorkap en de achterklep, zijn nu ook de voorspatborden en de verbindingen en afdekpanelen voor de softtop van aluminium.

Door de frames van de vóór- en achterbumper eveneens van aluminium te maken wist Mazda het gewicht van de overhangende delen te verlagen, wat voor een geringere massatraagheid en zodoende voor een beter weggedrag zorgt. Bij het onderstel is de fuseedrager nu van aluminium gemaakt, net als de bovenste en onderste draagarmen aan de voorzijde, het motorframe en de naafdragers aan de achterzijde. Een ander voorbeeld van de intensieve toepassing van lichtgewicht materialen is de kabelboom, waardoor nog meer gewicht wordt bespaard.

Al bij de eerste generatie pasten de ontwerpers van de MX-5 de ‘grammenstrategie’ toe die Mazda later ook is gaan toepassen in andere modellen. Dit geldt eveneens voor de vierde generatie. Zoals de naam al aangeeft wordt er op alle mogelijke manieren geprobeerd om het gewicht te verlagen: elke gram telt.

MX 5 ND 2015 chassisDit blijkt bijvoorbeeld uit de gaten die in de carrosserie- en chassiscomponenten werden gemaakt op plekken waar dit niet ten koste gaat van de stijfheid. Daar waar dit mogelijk was, werden de onderste randen van de ruiten eveneens ingekort, terwijl er gaten in het niet-zichtbare gedeelte van de ruiten zijn gemaakt om opnieuw het gewicht te verlagen. Als je voor het eerst plaatsneemt in de MX-5 en de hendel van de stoelverstelling beetpakt om de zitpositie in te stellen, valt direct op hoe slank deze hendel is. Dit is wederom een bewijs van de inspanningen die de ingenieurs hebben geleverd om elke mogelijke gram te besparen bij de ontwikkeling van de MX-5.

Door de leidraad ‘innovatie ten behoeve van historie’ op consequente en slimme wijze toe te passen, kon bij de compleet nieuwe MX-5 een gewichtsbesparing van meer dan 100 kg * ten opzichte van de vorige generatie worden gerealiseerd. Het feit dat dit model bijna net zo licht is als de eerste generatie is een belangrijk aspect bij het bieden van een lineaire respons op de input van de bestuurder en de kenmerkende Jinba Ittai rijervaring.

Technische lay-out

Een fraai design gecombineerd met een vertrouwenwekkende respons

Het ontwikkelingsmotto ‘innovatie ten behoeve van historie’ komt ook duidelijk naar voren in de technische layout van de auto. Ondanks zijn compacte afmetingen weet de compleet nieuwe MX-5 fraaie proporties te combineren met een lager gewicht en een perfecte 50:50 gewichtsverdeling, een geringere massatraagheid en een lager zwaartepunt.

Om de gewenste compacte afmetingen te realiseren is de carrosserie van de vierde generatie MX-5 het kortst van alle generaties die tot nu toe zijn gebouwd. De wielbasis werd eveneens korter gemaakt. Om ondanks het compactere formaat toch fraaie proporties te realiseren moest de auto tevens lager worden gemaakt. Door de motor lager te plaatsen kon de hoogte van de motorkap worden gereduceerd. Dat leidde er weer toe dat de stoelen lager gemonteerd konden worden, wat voor een comfortabele zitpositie zorgt die afgestemd is op de lagere totale hoogte van de vierde generatie MX-5.

De reductie van de totale lengte werd vooral gerealiseerd door de overhang vóór en achter korter te maken. Zodoende past de aandrijflijn zonder problemen in de kortere carrosserie, ondanks de front-middenmotor en de achterwielaandrijving.

Een andere belangrijke voorwaarde voor het ontwikkelingsteam was een zitpositie die in lijn is met een mens-gerichte benadering. Dit is een zeer belangrijk aspect bij het creëren van het gevoel dat de auto op vertrouwenwekkende wijze reageert op de input van de bestuurder en dat de bestuurder de volledige controle heeft.

De pedalen zijn zo geplaatst dat de bestuurder ze kan bedienen zonder zijn benen te hoeven strekken en ook bij de vormgeving van de bedieningselementen en de displays stond een maximale ergonomie centraal. Daarnaast zorgen de gereduceerde hoogte van de motorkap en de naar achteren verplaatste A-stijlen en voorruitframe voor een panoramisch zicht te, waardoor de weg en de overige verkeersdeelnemers beter zichtbaar zijn.

MX 5 ND 2015 exterieur softtop openenDe ontwikkelaars streefden tevens naar een doorontwikkeling van het ‘Lots of Fun’- concept met als doel een opwindende roadster-ervaring te bieden waarvan iedereen kan genieten. Zo werd naar een exterieurdesign gestreefd dat extra tot zijn recht komt als het dak geopend is. Hierbij werd er met name op gelet dat de achterklep qua hoogte in lijn is met de afdekking van de kap, waardoor de lijn vanaf de motorkap naar de achterzijde van de auto niet onderbroken wordt. Er is tevens veel aandacht besteed aan het creëren van een panoramisch zicht, zowel naar voren als naar achteren toe en zowel met geopend als met gesloten dak. Het dak laat zich bovendien heel eenvoudig openen en sluiten, waardoor de bestuurder heel snel de wind in de haren heeft, of juist beschutting kan zoeken als het weer omslaat.

Ook is ervoor gezorgd dat bij een geopend dak exact de juiste hoeveelheid wind het interieur bereikt, wat voor een prettige rijbeleving zorgt bij elke denkbare snelheid. Tot slot zorgen de hoofdsteunspeakers ervoor dat de bestuurder ook bij een geopend dak kan genieten van muziek of kan telefoneren.

Zoals de bovenstaande veranderingen laten zien zet de vierde generatie MX-5 in alle opzichten weer een stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger. De uitgevoerde wijzigingen waren niet alleen nodig om de MX-5 klaar te stomen voor een nieuw tijdperk, ze dragen ook bij aan het verder verfijnen van de styling en de Jinba Ittai-rijbeleving, waardoor deze auto nog meer gefocust is geworden en de wensen van zijn bestuurder nog nauwgezetter uitvoert.

Rijdynamiek

Een intuïtief gevoel dat het rijplezier naar een nog hoger plan brengt

Op het gebied van rijdynamiek streefden de ontwikkelaars naar een fascinerende rijervaring die alleen een MX-5 kan bieden. Er werden verbeteringen uitgevoerd om het rijgedrag nog plezieriger te maken, ongeacht de omstandigheden. Een voorbeeld daarvan is de vertrouwenwekkende response en een wegligging die exact aan de verwachtingen van de bestuurder voldoet. Mens en machine worden als het ware één, waardoor de bestuurder de MX-5 bijna als een verlengstuk van zijn lichaam ervaart. Het natuurlijke gevoel en de nauwkeurige feedback die de bestuurder krijgt tijdens bijvoorbeeld het remmen, het insturen en het rijden in bochten zorgen voor een hechte band tussen hem en deze lichtgewicht achterwielaangedreven sportauto, die licht en wendbaar aanvoelt.

Om dit te bewerkstelligen werd de auto doorontwikkeld, met als gevolg een aanzienlijke gewichtsbesparing, een kortere carrosserie met een kortere overhang vóór en achter alsmede een lager zwaartepunt. Tegelijkertijd is gezorgd voor een rijdynamiek die de bestuurder een gevoel van vertrouwen geeft.

thumb MX 5 SKYACTIV G 1.5 ENGINE EXH jpg72De MX-5 is leverbaar met speciaal op dit model afgestemde 1.5 liter en 2.0 liter SKYACTIV-benzinemotoren met directe injectie, die zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of (tegen meerprijs) aan een zestraps automatische transmissie. Het model beschikt over SKYACTIV-technologie en een in lengterichting geplaatste motor in combinatie met achterwielaandrijving. Bij de ontwikkeling van de compleet nieuwe MX-5 werd gestreefd naar een nog directere respons, motoren die nog eenvoudiger toeren maken en beter klinken en het directe schakelgevoel dat we kennen van de vorige generaties.

In combinatie met de lichtgewicht carrosserie zorgt de 1.5 liter motor voor toegankelijk rijplezier, of je er nu mee in de stad rijdt, op bochtige wegen of op het circuit. De 2.0 liter motor biedt nog meer vermogen, wat voor indrukwekkende prestaties zorgt. Beide motoren bieden een lineaire vermogensafgifte en een fraai motorgeluid, wat bijdraagt aan het rijplezier. Met de 1.5 liter is de MX-5 al meer dan adequaat gemotoriseerd, terwijl de 2.0 liter nog net dat beetje extra toevoegt voor bestuurders die vaak het maximale uit hun auto willen halen.

Met behulp van de nieuwste SKYACTIV-technologie werden een chassis en een carrosserie ontwikkeld die perfect passen bij een achterwielaangedreven auto. Voorbeelden van deze benadering zijn de lichtere, stijvere voorwielophanging met dubbele draagarmen en een multilink-achteras die zowel tijdens accelereren, remmen als enthousiast bochtenwerk voor een gevoel van maximale controle en stabiliteit zorgt.

De toepassing van de SKYACTIV-technologie voor de nieuw ontwikkelde wielophanging, de carrosserie en het chassis zorgt voor een gevoel van eenheid die de Jinba Ittai-rijervaring naar een nog hoger plan brengt, doordat de auto de bestuurder optimaal informeert, waardoor deze zonder problemen de gewenste lijn kan aanhouden in een bocht. Dit dynamische karakter zorgt voor het kenmerkende rijgevoel van een pure sportauto, die elke situatie de baas is en altijd voor een glimlach op het gezicht van de bestuurder zorgt.

Veiligheid

Mazda Proactive Safety: een mens-gerichte benadering

Het veiligheidsniveau werd bij de compleet nieuwe MX-5 aanzienlijk verbeterd met dank aan Mazda Proactive Safety. Mazda’s unieke veiligheidsfilosofie is gericht op het maximaliseren van het aantal situaties waarin veilig kan worden gereden en het minimaliseren van de risico’s die tot ongelukken kunnen leiden. Een plezierige rijervaring is immers niets waard zonder een maximale bescherming.

MX5 ND 2015 veiligOok wat de actieve veiligheid betreft beschikt de nieuwe MX-5 over goede papieren. Dat begint al met het voorspelbare en lichtvoetige rijgedrag, waardoor de bestuurder de auto heel eenvoudig onder controle kan houden. Daarnaast kan hij moeiteloos een plezierige en veilige rijpositie instellen. Uiteraard is dit model ook voorzien van de geavanceerde i-ACTIVSENSE actieve veiligheidstechnologieën. Deze systemen maken gebruik van radar, camera’s en andere zaken om potentieel gevaar te herkennen en de bestuurder zodoende te ondersteunen. En mocht het dan toch nog fout gaan, dan is het een geruststellende gedachte dat ook alles in het werk is gesteld om een maximale passieve veiligheid te bieden. De toegepaste SKYACTIV-technologie zorgt ervoor dat de botsenergie optimaal wordt opgevangen en garandeert eveneens een maximale carrosseriestijfheid, ook met een geopend dak. De SRS zijairbags vangen bovendien het hoofd op en Mazda’s actieve motorkap biedt voetgangers, ook al beschikt dit model over een lage motorkap zoals je verwacht bij een sportauto, een perfecte bescherming.

De compleet nieuwe MX-5 is tevens voorzien van het MZD Connect* connectiviteitssysteem. Dit is gebaseerd op de nieuwe generatie van Mazda’s human-machine interface (HMI), dat veiligheid voorop stelt en samenwerkt met de smartphone van de bestuurder, waardoor het de mogelijkheid biedt om zelfs tijdens het rijden op veilige wijze gebruik te maken van functies als internet en communicatiediensten.

Geschiedenis van de Mazda MX-5

Betaalbaar rijplezier als uitgangsbasis

Geboorte MX-5 NA 1989Mazda onthulde de eerste generatie MX-5 op 9 februari 1989 op de Chicago Auto Show. Op dat moment was er bijna geen lichtgewicht sportauto met cabriodak op de markt. Het segment dat eind jaren ’40 tot bloei kwam in Groot-Brittannië dankte zijn populariteit aan het lichtvoetige rijgedrag, het karakteristieke design en de betaalbaarheid van dergelijke auto’s. Na de jaren ’60 kwam de nadruk echter meer te liggen op veiligheid en comfort, waardoor tal van autofabrikanten zich terugtrokken uit dit segment. De ingenieurs en designers van Mazda die de eerste generatie MX-5 ontwikkelden, hadden dan ook een helder doel voor ogen: opnieuw een lichtgewicht sportauto op de markt brengen voor mensen die van autorijden houden en rijplezier hoog in het vaandel hebben.

Om dat doel te realiseren, kreeg de Mazda MX-5 een compacte, lichtgewicht carrosserie met twee zitplaatsen en een cabriodak, in combinatie met een front-middenmotor, achterwielaandrijving, een 50:50 gewichtsverdeling vóór/achter, een geringe massatraagheid en een scherp prijskaartje. Zijn doelgerichte, vertrouwd ogende styling, de lichtvoetige rijbeleving en voorspelbare, lineaire respons dat bij Mazda bekendstaat als ‘Jinba Ittai’ en het plezierige gevoel van open rijden zorgden ervoor dat dit model al snel op de radar van autoliefhebbers van over de gehele wereld verscheen. Hij won al snel een aantal awards, de verkoopcijfers overtroffen alle verwachtingen en wereldwijd werden tal van fanclubs opgericht. De tweede generatie werd in oktober 1997 gepresenteerd op de Tokyo Motor Show en in februari 2005 kon de wereld op de Autosalon van Genève vervolgens kennismaken met de derde generatie. In februari 2011 werd het 900.000e exemplaar gebouwd, waarmee de MX-5 zijn eigen Guinness World Record verbrak als de best verkochte tweezits sportauto ter wereld, een titel die hij voor het eerst kreeg in mei 2000.

Alleen al het kijken naar de compleet nieuwe MX-5 zal het hart van elke autoliefhebber sneller doen kloppen. En het is beslist geen uiterlijk vertoon, want ook deze nieuwe generatie MX-5 biedt een rijplezier dat in het roadstersegment onovertroffen is. Sommige dingen veranderen nu eenmaal nooit.

Geschiedenis Mazda MX-5

1983   Mazda overweegt de ontwikkeling van een open tweezits lichtgewicht sportauto
November Start ontwikkelingsproject MX-5
1986 Februari Start voorbereidingen massaproductie
1987 September Afronding definitief ontwerp
1989 Februari Wereldpremière Mazda MX-5 Miata op Chicago Motor Show
Mei Start verkoop in de USA
September Start verkoop van de Eunos Roadster in Japan
Oktober Start verkoop in Australië
1990 Februari Start verkoop in Europa (Groot-Brittannië en Nederland)
1993 Juli Kleine update: 1.8 liter benzinemotor vervangt de 1.6 liter
1997 Oktober Tweede generatie Mazda MX-5 (de NB) maakt z’n debuut op de Tokyo Motor Show
1998 December

Introductie van de Mazda MX-5 10th Anniversary



    • Een special gelimiteerde versie met wereldwijd dezelfde specificaties ter ere van de 10e verjaardag van het model

    • Mijlpaal van 7.500 verkochte eenheden wereldwijd (500 in Japan en 7.000 verdeeld over Noord-Amerika, Europa en Australië)


2000 Mei Erkend door Guinness World Records als de best verkochte roadster (tweezits open sportauto), totale productie 531.890 eenheden
Juli

Update van de tweede generatie MX-5



    • Significante verbeteringen van het totale product, waaronder aanpassingen aan zowel het exterieur als het interieur, groter vermogen van de 1.8 liter motor, grotere stijfheid van de carrosserie, etc.


2005 Maart Wereldpremière derde generatie Mazda MX-5 (NC) op de Autosalon van Genève
Mazda MX-5 3rd Generation Limited Edition maakt z’n debuut op de New York International Auto Show ter viering van de lancering van de derde generatie MX-5 (gelimiteerde productie van 500 stuks)
April Guinness World Records bijgesteld naar 700.000 geproduceerde eenheden
2007 Januari Totale productie bereikt de 800.000 eenheden
2008 Oktober

Update van de derde generatie MX-5



    • Verbeteringen van het totale product, waaronder aanpassingen aan zowel het exterieur als het interieur, groter vermogen van de 2.0-liter motor, grotere stijfheid van de carrosserie, etc.


2009 Juli Start verkoop special versie onder de naam Mazda MX-5 20th Anniversary
2011 Februari Totale productie bereikt de 900.000 eenheden
2013 Juni Tweede record in Guinness World Records: langste rij Mazda’s (683), gevestigd op 15 juni op de RDW baan in Lelystad, Nederland
2014 April

Presentatie chassis van de vierde generatie Mazda MX-5 en debuut Mazda MX-5 25th Anniversary Edition op de New York International Auto Show



    • Een special gelimiteerde versie met wereldwijd dezelfde specificaties ter ere van de 25e verjaardag van het model


2014 September Wereldpremière vierde generatie Mazda MX-5 (ND) tijdens gelijktijdig gehouden evenementen in Japan, Spanje en de USA

Awards voor de Mazda MX-5


Awards 3e generatie Mazda MX-5


Jaar


Land


Award


2014


USA


Consumer Reports' best new car value 2014: Sports Cars / Convertibles


2013


GB


2013 Which? Car Survey: Britain‘s most reliable new sportscar


USA


U.S. News Auto Rankings: #1 in Affordable Sports Cars (2014)


Chili


Car of the Year 2014: Sport Car of the Year 2014


USA


2013 U.S. IQS Compact Sporty Car segment award


2012


Canada


Golden Key: Best sports car - under $50,000


Canada


Le Guide de l'auto (the Car Guide): Best new roadster under $50,000


Canada


2013 Convertible of the Year: Mazda MX-5 (The 4th annual Auto123.com Awards)


USA


KBB.com: 10 Best Road Trip Convertibles


Indonesië


2012 Autocar Indonesia Reader's Choice Awards: Favorite Convertible


Duitsland


AutoBild: Best brands in all categories


Singapore


Singapore Car of the Year 2011 (SGCM EDITOR'S PICK)


Duitsland


First Place, sports car category (up to 50,000 km and 100,000 km),


in the DEKRA used car report 2012


2011


USA


Car and Driver: 10 Best Cars of 2012


GB


Auto Express: New Car Awards Best Roadster 2011


GB


J.D. Powers Customer Satisfaction Surveys 2011: Winner, sports car segment


Hungary


Playboy Car of the Year 2011: Open-top sports car category


GB


CarBuyer Car of the Year 2011: Best Convertible


USA


2011 J.D. Power U.S vehicle dependability study: Highest ranked compact sporty car


2010


USA


Car and Driver: 10 Best Cars of 2010


Duitsland


Auto Trophy 2010: Best imported convertible under €30,000


GB


2010 UK Vehicle Ownership Satisfaction Study: Best sports car


2010


USA


Edmunds 2010 lowest True cost to own vehicles: Convertible under $35,000


Slowakije


Auto Motor a Sport: Best cars 2010 (B-section)


USA


Edmunds 2010 New Car Buying Guides: Top recommended convertibles under $25,000


USA


Cars.com: Play Car of the Year 2010


2009


Duitsland


Auto Trophy 2009: Best imported roadster/convertible under €30.000


USA


Car and Driver: 10 Best Cars 2010


Jaar


Land


Award


2009


Australië


Wheels Gold Star Cars Awards: Best Sports Roadster under $150,000


Ierland


New car magazine 2009: Best roadster


GB


Auto Express New Car Awards: Best Roadster 2009


USA


Consumer Reports Top Picks 2008: Fun to Drive


2008


Filippijnen


2008 Philippines Car of the Year: Sexiest Car Award


GB


Auto Express Used Car Honours 2008: Best Roadster


GB


Auto Express New Car Honours 2008: Best Convertible


USA


Road and Travel 2008 Annual Sexy Car Buyer's Guide: Top ten


USA


J.D. Power Initial Quality Study 2008: Highest-Ranked Compact Sporty Car


Thailand


Thailand Car Of The Year 2008: The Best Roadster

Productie- en verkoopcijfers Mazda MX-5


Productie

 

Verkopen


Jaar


Totaal

 

Noord-Amerika


Europa


Japan


Australië


China


Rest


Totaal


1988


12

               

1989


45.266

 

25.879


0


9.307


657


-


-


35.843


1990


95.640

 

39.850


9.267


25.226


1.455


-


-


75.798


1991


63.434

 

34.196


14.050


22.594


698


-


-


71.538


1992


52.712

 

27.241


6.632


18.648


499


-


-


53.020


1993


44.743

 

23.089


4.824


16.779


453


-


-


45.145


1994


39.623

 

22.573


5.019


10.828


404


-


-


38.824


1995


31.886

 

21.108


7.174


7.171


196


-


-


35.649


1996


33.610

 

18.966


9.585


4.409


241


-


-


33.201


1997


27.037

 

17.812


10.480


3.537


206


-


-


32.035


1998


58.682

 

20.890


16.831


10.174


1.310


-


-


49.205


1999


44.851

 

18.936


21.130


4.952


1.354


-


30


46.402


2000


47.496

 

19.627


19.268


4.644


1.038


-


33


44.610


2001


38.870

 

17.757


16.368


4.211


924


-


6


39.266


2002


40.754

 

15.622


19.670


2.934


698


-


34


38.958


2003


30.106

 

11.999


18.934


1.520


540


-


11


33.004


2004


24.232

 

10.501


13.885


1.646


483


-


248


26.763


2005


29.950

 

10.658


9.852


3.657


743


-


353


25.263


2006


48.389

 

18.479


19.402


4.067


1.468


-


827


44.243


2007


37.022

 

16.888


18.899


3.845


1.170


-


772


41.574


2008


22.886

 

12.384


13.252


1.858


639


-


610


28.743


2009


19.341

 

8.767


9.709


1.947


521


720


475


22.139


2010


20.554

 

7.106


10.317


1.120


440


652


431


20.066


2011


14.995

 

6.286


8.147


1.104


315


284


446


16.582


2012


15.400

 

7.016


7.207


941


159


75


438


15.836


2013


11.639

 

6.334


6.113


768


178


46


331


13.770


2014 *


10.341

 

4.871


5.658


568


109


16


330


11.552


Totaal


949.471

 

444.835


301.673


168.455


16.898


1.793


5.374


939.028

Specificaties & cijfers nieuwe Mazda MX-5 *

Japanse specifikaties Maxda MX-5 ND


Mazda MX-5 ND

 

Carrosserievorm


open tweezits sportauto


Aantal zitplaatsen


2


Lengte x breedte x hoogte (mm)


3.915** x 1.730 x 1.235


Wielbasis (mm)


2.315


Motor


1.5 SKYACTIV-G direct ingespoten benzine


Transmissie


SKYACTIV-MT handgeschakelde zesversnellingsbak


Maximaal vermogen


96 kW / 131 pk bij 7.000 t/min


Maximaal koppel


150 Nm bij 4.800 t/min


Voorwielophanging


onafhankelijk, double wishbone


Achterwielophanging


onafhankelijk, multi-link


Stuurinrichting


rondsel-en-tandheugel, elektrisch bekrachtigd (EPAS)


Remmen vóór / achter


geventileerde schijven / massieve schijven


Banden


195/50 R16

Genieten: De Foto's