Mazda introduceert deze zomer een vernieuwde versie van zijn rasechte roadster, die vanaf nu dankzij enkele aanpassingen en nieuwigheden ongetwijfeld een nog breder publiek zal trekken. De Mazda MX-5 Facelift is opnieuw een roadster pur sang. Het oorspronkelijke concept is zo’n succes dat Mazda het nooit heeft gewijzigd: betaalbaar in aanschaf en gebruik, laag in gewicht, ‘Jinba Ittai’ rijeigenschappen (de eenheid tussen mens en machine) en de klassieke roadster ‘looks’.

Nieuwe Mazda MX-5 2009

De derde generatie van de succesvolle MX-5 werd in 2005 gelanceerd na een strenge ‘grammenstrategie’, waarmee de ingenieurs van Mazda het gewicht laag wisten te houden, terwijl de carrosserie stijver werd en de uitrusting werd uitgebreid.

De Mazda MX-5 staat in het Guiness Book of Records vermeld als de meest verkochte tweezits sportwagen ooit (de teller staat momenteel op 850.000 stuks), en viert dit jaar zijn 20e verjaardag. Sinds zijn introductie in 1989 werden er 855.000 stuks gebouwd waarvan er 254.000 exemplaren naar Europa kwamen (tot en met november 2008). Gedurende twee decennia sleepte de MX-5 maar liefst 178 belangrijke prijzen en onderscheidingen in de wacht. De derde generatie vormt hierop geen uitzondering en vergaarde 58 prijzen, waaronder ‘Auto van het Jaar’ in Japan 2005-2006 en Top Gear magazine’s ‘Roadster of the Year’ in 2005.


In 2006 introduceerde Mazda de MX-5 Roadster Coupé, een MX-5 met hetzelfde karakter als de oorspronkelijke roadster maar met een elektrisch opvouwbare hardtop. Die hardtop weegt inclusief zijn opvouwmechanisme slechts 37 kg en neemt geen extra bagageruimte in beslag, waardoor de coupé over dezelfde ideale gewichtsverdeling van 50:50 en bagagecapaciteit (150 liter) als de softtop beschikt.

De vernieuwde MX-5 van de derde generatie tilt de populariteit van dit model naar een nog hoger niveau. De beide carrosserievarianten kregen een dynamischer en krachtiger karakter, meer in harmonie met de andere ‘next-generation’ modellen van Mazda. Zowel de softtop als hardtop tonen de evolutie van ‘Jinba Ittai’ rijplezier in overtreffende trap en zijn rijker uitgerust dan ooit. Met deze aanpassingen zal de MX-5 softtop aantrekkelijk blijven voor klanten die op zoek zijn naar rijplezier in zijn puurste vorm. De hardtop trekt een publiek dat zich sterker aangetrokken voelt door de coupéachtige trekken en de ‘premium’ uitstraling van dit model. Om aan te tonen dat de vernieuwing niet alleen cosmetisch is, beschikt de facelift van de Roadster Coupé over unieke ontwerpdetails en is het interieur stiller dan dat van zijn voorganger.

Vormgeving

Een sportiever karakter
De derde generatie van de MX-5 Roadster en Roadster Coupé zetten een ontwerptraditie voort die visueel uiting geeft aan het rijplezier dat Mazda zijn modellen meegeeft.  Deze modellen bieden ‘Jinba Ittai’ in zijn puurste vorm: dankzij zijn bescheiden afmetingen en lage gewicht smelten auto en bestuurder als het ware samen. Aanpassingen in de vormgeving zorgen niet alleen voor betere aërodynamische prestaties maar verlenen de carrosserie van de Roadster Coupé ook meer dynamiek en klasse.

Nieuwe Mazda MX-5 2009


Exterieur
De MX-5 Facelift behoudt zijn vriendelijke uitstraling maar geeft tegelijk uiting aan het ontwerp-DNA van de nieuwe generatie van de huidige modellenlijn. De nieuwe voorbumper is agressiever getekend en is aërodynamisch efficiënter. Ook de MX-5 varianten hebben nu de herkenbare vijfhoekige Mazda-grille, geflankeerd door koplampen die naar de bovenste hoeken van de grille naar binnen lopen. De binnenste lenzen van de richtingaanwijzers en de buitenste hoeken van de koplampen zijn nu in wit uitgevoerd voor een chiquere uitstraling.  De nieuwe, kloek uitgevoerde driehoekige sierringen rond de voorste mistlampen liggen diep in het front verzonken en verlenen het model een krachtig en sportief karakter.

Het silhouet wordt gekenmerkt door nieuwe dorpels en sierlijsten die wat nadrukkelijker zijn gevormd en wat verder uitsteken dan voorheen. Zij vormen krachtige karakterlijnen die de aandacht vestigen op de achterwielkasten en verlenen de modellen extra dynamiek. De achterkant is onmiddellijk herkenbaar als een MX-5, maar de subtiele aanpassingen zorgen voor een hedendaags tintje. Zo is de achterbumper meer in de carrosserie geïntegreerd. De naadloze overgang tussen de bumper en de onderkant van de achterlichten benadrukt de dikte van de bumper. De onderkant van de achterschermen is wat krachtiger getekend en loopt wat verder omlaag en de nieuwe achterlichten worden omlijst door U-vormige reflectoren die de achterkant meer klasse verlenen.

Geavanceerde aërodynamica
De voorzijde oogt niet alleen krachtiger en dynamischer, maar draagt dankzij verbeterde aërodynamische eigenschappen bij aan de uitstekende rijstabiliteit bij hogere snelheden. Hiertoe werd de carrosserie op de volgende punten aangepast:

  • een groter en anders gevormd frontoppervlak onder de mistlampen;
  • de lip onder de grille steekt wat verder uit;
  • bredere voorwielspoilers;
  • nieuwe, bredere dorpels voor minder luchtweerstand bij de achterwielen;
  • nieuwe buitenspiegels creëren minder luchtweerstand;
  • nieuwe achterlichten lopen verder naar buiten en veroorzaken daardoor minder turbulentie.


Interieur
Het unieke roadster-karakter van het exterieur treffen we ook in het interieur aan. De vernieuwde MX-5 erft het interieur van zijn voorganger dat qua materialen, detaillering en kleur aan de eisen van de tijd werd aangepast.
Het sierpaneel in het dashboard werd van pianozwart veranderd in donkerzilver. De tellers en meters werden aangepast voor betere afleesbaarheid, de toerenteller van de handgeschakelde tweeliter kreeg een groter bereik in het rode gebied (zie hoofdstuk 3), en de dagteller/kilometerteller bestaat nu uit een LCD met rode achtergrondverlichting. De drie grote bedieningsknoppen voor de klimaatregeling in de middenconsole kregen zilverkleurige ringen en de portiergrepen aan de binnenkant zijn in dezelfde kleur uitgevoerd als de sierringen rond de tellers voor meer visuele eenheid. Mazda’s nieuwste fabrieksgemonteerde audiosysteem, ook toegepast in de Mazda6, kreeg een iets gewijzigd uiterlijk.

Het opbergvak in de middenconsole kreeg een deksel met zachte bekleding. Het nieuwe kleurenschema, waarbij de stoel- en portierbekleding in dezelfde kleur zijn uitgevoerd terwijl de overige interieurdelen zwart zijn gehouden, geeft het interieur een sportiever tintje.

 De stoelen werden aangepast om het gevoel van eenheid tussen auto en bestuurder verder te versterken. De grotere zijkussens en gewijzigde zitting bieden optimale zijdelingse steun en geven het gevoel dat de stoel zich rond de inzittende vormt. Optioneel zijn tweekleurige Recaro sportstoelen leverbaar, uitgevoerd in leer en geperforeerd Alcantara® 1(niet leverbaar in Nederland).


Motoren

Voelbaar betere prestaties
Het motorengamma van de MX-5 blijft ongewijzigd en bestaat uit twee pittige benzinemotoren, gekoppeld aan trefzekere handgeschakelde transmissies. Enkele belangrijke ingrepen maken het rijden met open kap nog leuker: de 2.0 liter motor levert nu nog betere prestaties, alle motorvarianten werden zuiniger en schoner en op de Europese markt doet een nieuwe automatische zesversnellingsbak zijn intrede (niet leverbaar in Nederland).

2.0 liter benzine: groter toerentalbereik en aanpassingen
De 2.0 liter benzinemotor, met naar keuze een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, produceert 118 kW / 160 pk en heeft een maximumkoppel van 188 Nm. Hoewel het maximumkoppel nog steeds wordt bereikt bij 5.000 t/min, wordt het maximumvermogen nu bereikt bij 7.000 t/min (300 meer dan voorheen). Het rode gebied begint nu bij 7.500 t/min (500 t/min meer dan voorheen), wat sportief rijden nog opwindender maakt.

Voor meer stijfheid bij hogere toerentallen koos Mazda voor een gesmede krukas. Nieuw zijn ook de zwevende zuigers, aangepaste en duurzamere zuigerpengaten, nieuwe klepveren die zwevende kleppen bij hogere toerentallen onderdrukken en duurzamere materialen voor de drijfstanglagers. Samen met het grotere toerentalbereik geven deze aanpassingen de tweeliter betere prestaties.

Nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak
Die prestaties komen vooral goed uit de verf wanneer deze motor wordt gekoppeld aan de gemoderniseerde handgeschakelde zesversnellingsbak. Dankzij de verbeterde synchronisatie verloopt het schakelen nog vlotter en soepeler dan voorheen. De diameter van de synchromesh tussen de 3e en 4e versnelling werd met 6 mm vergroot, van alle synchronisatieconussen werden de specificaties aangepast en sommige pasvlakken van de synchronisatieconussen van de 1e tot en met de 4e versnelling werden van koolstof voorzien.

De prestaties liggen met de handgeschakelde zesversnellingsbak iets hoger: de acceleratie van 0 – 100 km/u verloopt nu in 7,6 seconden (Roadster) en de topsnelheid bedraagt 218 km/u (Roadster Coupé).

Opwindender uitlaatgeluid
Alle vernieuwde versies van de MX-5 kregen een sportiever motorgeluid. Voor de vernieuwde MX-5 paste Mazda de geluidsproducerende elementen aan, zoals de resonantiekamer, de inlaatkanalen en het uitlaatsysteem, om een nog sportiever en herkenbaarder motorgeluid te verkrijgen dat hoorbaar met de rijomstandigheden en pedaalbewegingen varieert.

Bij de 2.0 literversie met handgeschakelde zesbak werd daar nog eens een nieuw ontworpen inlaatgeluidversterker (ISE) voor nog meer sportiviteit aan toegevoegd. Door het aanzuiggeluid te versterken levert deze component een krachtigere geluidsrespons en meer toonvariatie. Dit geluid wordt via de lucht doorgegeven aan het dashboardpaneel, maar ook via een speciaal kanaal aan het dashboard, de buiten/bovenhoeken van het dashboard en de voorruitomlijsting. Vooral bij geopend dak zorgt het geluid, dat naar de buiten/bovenhoeken van het dashboard wordt geleid, voor een geluidssensatie.

Lager verbruik
Ondanks de toegenomen prestaties van de krachtigste motor bij gelijkblijvend vermogen en motorkoppel, is de 2.0 liter motor in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak zuiniger en schoner dan voorheen. In combinatie met de vijfversnellingsbak (niet leverbaar in Nederland) kent deze motorversie een verbruik van 7,4 liter brandstof (4 % minder dan voorheen) en een CO2-uitstoot van 177 g/km. De 2.0 liter met handgeschakelde zesversnellingsbak verbruikt 7,6 liter brandstof per 100 km (7 % minder dan eerst) en produceert 181 g/km CO2.

Europees debuut – Automatische zesversnellingsbak (niet leverbaar in Nederland)
De 2.0 liter voor de Europese markt is nu voor het eerst leverbaar met een automatische zesversnellingsbak. Deze transmissie omvat een Direct Activematic functie (DAM), waarmee de bestuurder met behulp van schakelflippers aan het stuurwiel sequentieel kan schakelen, zonder eerst de modus voor handmatig schakelen te hoeven selecteren.
Deze functie geeft het rijplezier een extra sportieve dimensie en is vooral handig bij heuvelafwaarts rijden, tijdens het nemen van bochten en bij inhalen. Zodra het regelsysteem van de transmissie bepaalt dat de lagere versnelling niet langer nodig is, schakelt het systeem over naar normale werking.

Het Activematic® systeem omvat ook een Active Adaptive Shift functie, (AAS), die de optimale versnelling selecteert aan de hand van gegevens over de hellinghoek en het bochtenverloop van de weg, de stand van het gaspedaal en het rempedaal, de mate van acceleratie en de stuurbewegingen. Dit zorgt voor lineaire, dynamische prestaties die exact zijn afgestemd op de intenties van de bestuurder en aangenaam en sportief rijden combineren met het gemak van een automaat. In combinatie met de automatische zesversnellingsbak levert de 2.0 liter 118 kW / 160 pk bij 6.700 t/min en 188 Nm bij 5.000 t/min. Het rode gebied van deze motor eindigt bij 7.000 t/min. Deze aandrijflijn verbruikt 7,9 liter brandstof per 100 km en produceert daarbij 188 gram CO2 per kilometer.

1.8 liter benzine
De populaire 1.8 liter benzinemotor met handgeschakelde vijfbak blijft gehandhaafd. Deze motor produceert 93 kW / 126 pk bij 6.500 t/min en een maximale trekkracht van 167 Nm bij 4.500 t/min. Voor een lager verbruik werd de eindoverbrenging verlaagd van 4.100 tot 3.909. De 1.8 liter verbruikt 7,0 liter brandstof per 100 km (4 % minder dan voorheen) en produceert 167 g/km CO2

Nieuwe Mazda MX-5 2009

 

Chassis en veiligheid

Evolutie van ‘Jinba Ittai’
De MX-5 dankt zijn geweldige rijeigenschappen aan zijn ideale gewichtsverdeling, compacte afmetingen en superieure systemen voor besturing en wielophanging. Doordat Mazda kans heeft gezien de legendarische wendbaarheid van de MX-5 nog verder te  verbeteren, gaat de vernieuwde MX-5 nog een stapje verder in de filosofie van ‘Jinba Ittai’.

Chassisaanpassingen
De derde generatie van de MX-5 kreeg een stijvere en lichtere constructie dan die van zijn voorganger. De vernieuwde MX-5 zet deze traditie voort: de carrosserie kent een hoge mate van doorbuigweerstand en torsiestijfheid en weegt ruwweg net zo veel (of net zo weinig) als de MX-5 van de derde generatie. De gewichtsverdeling is nog steeds 50:50. De wielophanging bleef ook ongewijzigd met onafhankelijke, dwarsgeplaatste dubbele wieldraagarmen vóór en een multi-link systeem achter. De motor is nog steeds voorin, achter de vooras te vinden en drijft de achterwielen aan. De transmissietunnel is versterkt met een stijf transmissieframe. Dit hulpframe vormt een stijve verbinding tussen de transmissie en het achterdifferentieel ter versteviging van het chassis en voor het onderdrukken van chassisvervorming tijdens sportief rijden. De handgeschakelde tweeliter versies zijn voorzien van een sperdifferentieel, dat onder alle rijomstandigheden garant staat voor optimale tractie.

De MX-5 Facelift kreeg van de Mazda-ingenieurs een aangepaste voorwielophanging: de positie van het verticale scharnierpunt van de kogelgewrichten werd aangepast, waardoor het voorste rolcentrum met 26 mm werd verlaagd. Deze aanpassing verkleint fluctuaties in de wielbelasting van het buitenste wiel tijdens bochtenwerk. Als gevolg hiervan verloopt de rolbeweging, veroorzaakt door de stuuruitslagen, meer lineair. Het onderzoeksteam wist bovendien het onderstel nog beter af te stellen, waardoor de nieuwste MX-5 nog scherper stuurt en de gier- en rolbewegingen wat meer geleidelijk doorgeeft. Bij elkaar opgeteld zorgen deze wijzigingen voor een aangescherpte voertuigbeheersing, vooral in bochten.

Net als de oorspronkelijke MX-5 van de derde generatie beschikt de vernieuwde MX-5 met de 2.0 litermotor en handgeschakelde zesbak over een sportonderstel, voorzien van Bilstein schokdempers vóór en achter.

Veiligheid
De MX-5 Facelift beschikt over dezelfde uitstekende voorzieningen voor actieve en passieve veiligheid als zijn voorganger. Het remsysteem (geventileerde remschijven van 290 mm vóór en massieve schijven van 280 mm achter) kent een geweldige rempedaalrespons en uitstekende remprestaties. In de meeste Europese verkoopregio’s wordt de vernieuwde MX-5 standaard geleverd met dynamische stabiliteitsregeling (DSC) en tractiecontrole (TCS).  De toegevoegde buitentemperatuurmeter helpt de bestuurder veilig de winter door te komen.

De passieve veiligheid omvat een interieur gemaakt van staalsoorten met een hoge treksterkte, rolbeugels van ultrasterk staal in de A-stijlen, bescherming tegen de gevolgen van een aanrijding van opzij en sterke dwarsbalken in de bodem. Verder zijn airbags voor bestuurder en passagier standaard (de laatstgenoemde is bovendien uitschakelbaar) en in de meeste verkoopregio’s zijn standaard ook dubbelkamer zijairbags gemonteerd die helpen de borst en het hoofd tegen de gevolgen van een aanrijding te beschermen. Deze airbags zijn in de stoelleuningen ingebouwd en worden geactiveerd door een gedeelde gasgenerator en ontstekingsmodule die sneller werken dan sommige enkelkamersystemen.

Comfort, gebruiksgemak en uitrusting

Stiller en comfortabeler
De MX-5 is niet alleen bedoeld voor rijden met open kap of dak. De vernieuwde MX-5 kreeg voorzieningen die zowel de Roadster als de Roadster Coupé stiller en comfortabeler maken tijdens rijden met gesloten kap of dak.

Stiller interieur
Om het interieur van beide modelvarianten stiller te krijgen werden stijvere portieren gemonteerd, wielresonanties verlaagd en extra geluiddempende materialen toegepast. Voor de Roadster Coupé namen de technici van Mazda drastischer maatregelen om het premium karakter van deze modelversie te onderstrepen. De dwarsbalk van de voorwielophanging werd gevuld met urethaanschuim om de doorgifte van rijgeluid te verlagen en de tweede dwarsbalk werd verstevigd. Het aanbrengen van geluiddempend materiaal in de voorste daksectie helpt trillingsgeluid te onderdrukken. Alles bij elkaar schermen deze maatregelen de inzittenden van de Roadster Coupé beter af van laagfrequent rijgeluid en irritante hoogfrequente trillingen. Het effect van deze maatregelen mag er zijn: het interieurgeluid van de vernieuwde MX-5 Roadster Coupé ligt bij 60 km/u op een slecht wegdek maar liefst 2,7 dB lager dan dat van het vorige model.

Comfort en gebruiksgemak
Het interieur van de vernieuwde MX-5 biedt meer comfort. Zo steken de bekerhouders in de portieren niet langer naar binnen, waardoor er meer beenruimte ontstaat. De armleuningen en de deksel van de middenconsole werden voorzien van zachte bekleding. De opklapbare hardtop van de Roadster Coupé behoort tot de gebruiksvriendelijkste in zijn soort. Het dak opent en sluit in slechts 12 seconden één van de snelste in zijn klasse) en neemt in geopende positie geen kostbare extra bagageruimte in. De softtop laat zich met de hand in een oogwenk openen en sluiten. De bagageruimte bleef met een inhoud van 150 liter ongewijzigd en de achterklep laat zich eenvoudig openen met behulp van een knop op het dashboard of een toets op de afstandsbediening.

Gemak en uitrusting
De vernieuwde MX-5 biedt volop opbergmogelijkheden voor kleine zaken en enkele nieuwe snufjes maken de auto praktisch in gebruik. Het opbergvak bij de schakelpook is nu groot genoeg voor een mobiele telefoon of MP3-speler en een rubbermatje voorkomt dat de inhoud gaat schuiven. De bekerhouders in de middenconsole zijn nu voorzien van een uitneembaar tussenschot zodat de ruimte op verschillende manieren te gebruiken is. De opbergvakken in de portieren zijn ook nieuw. De drie praktische bergvakken achter de stoelen (de Roadster heeft een enkel exemplaar) kennen we uit het vorige model.

Afhankelijk van modelversie en verkoopregio beschikt de MX-5 Facelift over een uitgebreid uitrustingpakket: airbags voor bestuurder en passagier (uitschakelbaar), zijairbags, uitschakelbare stabiliteitsregeling, tractiecontrole (TCS), Xenon koplampen, lichtmetalen velgen, lichtmetalen pedalen en voetensteun, windscherm, verwarmde glazen achterruit, afstandbedienbare centrale portiervergrendeling, een nieuw premium Bose® audiosysteem met zeven luidsprekers bedienbaar via de stuurwieltoetsen, klimaatregeling met speciale functies voor rijden met open dak, stoelverwarming met vijf standen, met leer bekleed stuurwiel en pookknop en cruisecontrol, een primeur voor de MX-5.

Tegen meerprijs leverbare optionele extra’s (beide niet leverbaar in Nederland): Recaro sportstoelen en Bluetooth® telefoonsysteem met stemherkenning voor veilig handsfree telefoneren en automatische onderdrukking van het audiosysteem tijdens het voeren van telefoongesprekken.



In het kort: De vernieuwde Mazda MX-5

Exterieur

  • Het exterieur is vlotter en aërodynamischer gestileerd;
  • Nieuwe, agressiever ogende voorbumper;
  • Nieuwe vijfhoekige grille;
  • Nieuwe koplampen met kleurloze richtingaanwijzerlenzen voor een hoogwaardigere uitstraling;
  • Nieuw vormgegeven sierringen rond de mistlampen aan de voorzijde;
  • Nieuwe zijdorpels voor een nog degelijker uiterlijk en betere aërodynamica;
  • Gewijzigde, visueel beter op de carrosserie afgestemde achterbumper;
  • Nieuwe, aërodynamischer gevormde achterlichtunits;
  • Meer klasse voor de Roadster Coupé dankzij nieuwe ontwerpdetails;

Interieur

  • Hoger kwaliteitsniveau en meer interieurcomfort;
  • Sierpaneel in dashboard nu donkerzilver van kleur in plaats van pianozwart;
  • Nieuwe telleraanduidingen voor betere afleesbaarheid;
  • Breder toerentalbereik in rode zone van de toerenteller (handgeschakelde 2.0 liter);
  • Nieuwe LCD dagteller/kilometerteller met rode achtergrondverlichting;
  • Bedieningstoetsen van de klimaatregeling nu voorzien van zilverkleurige ringen;
  • Nieuw, strak vormgegeven fabrieksgemonteerd audiosysteem;
  • Nieuwe materialen voor een beter kwaliteitsgevoel;
  • Nieuwe interieurkleuren voor een sportievere look.

Motoren
Gewijzigde 2.0 liter benzinemotor voor snellere acceleratie en hogere topsnelheid (handgeschakelde transmissie):
118 kW / 160 pk bij 7.000 t/min (voorheen bij 6.700 t/min) en 188 Nm maximumkoppel bij 5.000 t/min;

  • Snellere acceleratie door verhoging van het maximum toerental met 500 t/min tot 7.500 t/min;
  • Gewijzigde handgeschakelde zesversnellingsbak voor soepeler en nauwkeuriger schakelen;
  • Nieuwe inlaatgeluidversterker (ISE) voor een sportiever motorgeluid (handgeschakelde zesversnellingsbak);
  • Stijver geconstrueerde resonantiekamer in de inlaat draagt bij aan voller motorgeluid;
  • Nieuwe, gesmede krukas voor minimale trillingen bij hoge motortoerentallen;
  • Zwevende zuigers met duurzamere zuigerpen lagering;
  • Nieuwe klepveren voorkomen zwevende kleppen bij hogere toerentallen;
  • Drijfstanglagers van verduurzaamde materialen;
  • Alle handgeschakelde 2.0 literversies voorzien van een limited sperdifferentieel voor maximale tractie (overgenomen van vorige versie);
  • Europese primeur: automatische zesversnellingsbak met stuurgemonteerde schakelflippers en twee nieuwe schakelfuncties: Direct Activematic en Active Adaptive Shift (niet leverbaar in Nederland);
  • Ongewijzigde 1.8 liter motor produceert 93 kW / 126 pk bij 6.500 t/min en heeft een maximumkoppel van 167 Nm bij 4.500 t/min;

Alle motoren nauwkeuriger afgeregeld voor een lager verbruik:

  • 1.8 liter met handgeschakelde vijfbak verbruikt 7,0 liter per 100 km (- 4 %);
  • 2.0 liter met handgeschakelde vijfbak verbruikt 7,4 liter per 100 km (- 4 %)
  • (niet leverbaar in Nederland);
  • 2.0 liter met handgeschakelde zesbak verbruikt 7,6 liter per 100 km (- 7 %);
  • Nieuwe 2.0 liter benzineversie met automatische zesbak verbruikt 7,9 liter per 100 km (niet leverbaar in Nederland).

 

Chassis en veiligheid

  • Evolutie van ‘Jinba Ittai’, de eenheid van auto en bestuurder;
  • Achter de vooras geplaatste motor en achterwielaandrijving zorgen voor ideale     gewichtsverdeling van 50:50 en daarmee voor superieure wegligging (ongewijzigd);
  • Meer dan de helft van de carrosserie is gemaakt van staal met een hoge of ultrahoge     treksterkte voor uitstekende eigenschappen op het gebied van doorbuigweerstand,     torsiestijfheid en botsbestendigheid (ongewijzigd);
  • Rijkere uitrusting zonder gewichtstoename: nog steeds een lichtgewicht roadster     (vanaf 1.075 kg);
  • Voorste rolcentrum met 26 mm verlaagd voor een meer lineaire rolbeweging;
  • Gewijzigde onderstelafstelling voor nog meer stuurprecisie en betere stuurrespons;
  • Meer natuurlijk aanvoelende gier- en rolbewegingen voor meer rijcomfort;
  • Nu leverbaar met bandenspanningcontrolesysteem;
  • Nu in de meeste verkoopregio’s standaard voorzien van DSC (dynamische     stabiliteitsregeling).

 

Comfort, gebruiksgemak en uitrusting

  • Interieur van de Roadster Coupé nu 2,7 dB stiller (bij 60 km/u op een slecht wegdek) dankzij urethaan in de voorwielophanging en nieuw geluiddempend materiaal in de voorste daksectie;
  • Nieuw LCD-display op het instrumentenpaneel toont nu het gemiddelde  brandstofverbruik en de buitentemperatuur;
  •  Leverbaar met Recaro sportstoelen: verwarmd en aan bestuurderszijde in hoogte verstelbaar (niet leverbaar in Nederland);
  • De verwarming van de lederen stoelen en de Recaro-stoelen kent vijf  temperatuurniveaus (niet leverbaar in Nederland);
  • Voor meer beenruimte werden de onderste bekerhouders in de portieren gewijzigd;
  • Armsteunen en deksel van middenconsole voorzien van zachte bekleding voor meer comfort;
  • Groter opbergvak aan de voorzijde van de schakelpook voor MP3-speler of mobiele telefoon (voorzien van rubberen matje tegen rammelen en schuiven);
  • Nieuwe AUX-aansluiting onder in middenconsole om een draagbare MP3-speler op het audiosysteem van de auto aan te sluiten;
  • Opbergvakje in middenconsole nu voorzien van een handig uitneembaar verdeelschotje en rubbermatjes om rammelen tegen te gaan;
  • Nu leverbaar met cruisecontrol;
  • Verbeterd premium Bose® audiosysteem met meer vermogen, meer kanalen en betere luidsprekers, speciaal ontwikkeld voor de vernieuwde MX-5;
  • Bluetooth® telefoonsysteem met stemherkenningfunctie voor veilig handsfree telefoneren (niet leverbaar in Nederland).