Meer info en foto’s Mazda MX-5 ND

De compleet nieuwe Mazda MX-5

Mazda heeft meer informatie en foto's van de nieuwe MX-5 ND vrijgegeven. Na 25 jaar en drie generaties begint Mazda aan een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van zijn legendarische MX-5 roadster. Sinds de introductie van de MX-5 in 1989 zijn er meer dan 947.000 exemplaren geproduceerd. Het winnende principe dat ten grondslag ligt aan de auto, die de vrijwel uitgestorven markt van roadsters nieuw leven heeft ingeblazen, is nog altijd het pure rijplezier op basis van een lichtgewicht ontwerp en een perfecte vóór-achter gewichtsverdeling.

Inleiding

Meer plezier mogelijk maken

Mazda werkt al 25 jaar lang aan alles wat nodig is om een lichte sportauto te produceren. Alle 'Jinba Ittai' inspiratie die met de eerste drie generaties is opgedaan is in de nieuwe Mazda MX-5 ND gestoken.

Zijn agressieve uitstraling is, kort gezegd, onweerstaanbaar. Zelfs als hij stilstaat lijken de vloeiende Kodo-lijnen van de auto in beweging te zijn. Maar de MX-5 en zijn inzittenden zien er nog steeds het beste uit als hij in zijn element is: rijdend met het dak open.

'Jinba Ittai', de eenheid tussen ruiter en paard die de relatie tussen bestuurders en de MX-5 vanaf het begin heeft gedefinieerd, komt nu op meerdere manieren tot uiting. Bijvoorbeeld in de manier waarop het interieurdesign en de slimme carrosserie van het model van de vierde generatie de grenzen tussen het interieur en het exterieur doen vervagen.

Traditionelere kenmerken van 'Jinba Ittai' zijn ook nog verder geperfectioneerd. Zoals de gewichtsverdeling, die nu nog dichter bij het ideale zwaartepunt van een auto is, dichter bij de grond en met kortere overhangen. De nieuwe MX-5 weegt 950 kg* en is daarmee 10 % lichter dan het vorige model en de lichtste sinds de eerste generatie. En dat ondanks de geavanceerde actieve en passieve veiligheid, smartphoneconnectiviteit en verbeterde ergonomie met een HMI interface waarmee de bestuurder alles uit de auto kan halen.

In harmonie met zijn inspiraties

De MX-5 was een inspiratiebron voor innovaties van Mazda, zoals SKYACTIV-technologie, die inmiddels in het volledige gamma is geïmplementeerd. SKYACTIV heeft nu zijn weg naar huis gevonden in de nieuwste MX-5 met twee speciale SKYACTIV-G benzinemotoren met hoge compressie. Een SKYACTIV-MT handgeschakelde versnellingsbak tilt het soepele, frisse schakelen van de roadster naar een nog hoger plan en de lichte maar toch uitzonderlijk sterke SKYACTIV-Body en het SKYACTIV-Chassis zijn aangepast om de toch al uitstekende lenigheid van Mazda's icoon verder te verbeteren.
Hij is ook veiliger dankzij i-ACTIVSENSE actieve veiligheidssystemen en passieve bescherming, ingebouwd in de SKYACTIV-Body en het SKYACTIV-Chassis, simpelweg uitstekend voor een betaalbare roadster. Zorgeloosheid hoort ook bij plezier.

En uiteindelijk draait het bij de best verkochte roadster ter wereld natuurlijk allemaal om puur rijplezier. De vierde generatie MX-5 is zonder enige twijfel de onvergetelijkste editie tot nu toe.

Exterieur- en interieurdesign

Liefde op het eerste gezicht

De nieuwe Mazda MX-5 is een blikvanger, een designmeesterwerk van top tot teen. Het is het hoogtepunt van Mazda's toewijding aan het creëren van de perfect geproportioneerde lichte sportauto voor een spannende rijervaring, vooral met het dak open.

Het design begint bij de mensen. In een roadster wil je ten slotte met het dak open rijden en bestuurder en passagier willen gezien worden. Dat is al 25 jaar lang een belangrijk aspect van de aantrekkingskracht van de MX-5. Een ander belangrijk aspect is het typische 'Jinba Ittai' gevoel van eenheid tussen auto en bestuurder. Mazda's Kodo – Ziel van Beweging design van de vierde generatie MX-5 verenigt beide concepten in een krachtige visuele expressie van zijn essentiële karakter: snel, lenig en vooral heel veel rijplezier.

Bijzondere balans

De perfecte proporties zijn een kenmerk van de nieuwe MX-5, meer nog dan bij zijn voorgangers. De inzittenden zitten letterlijk in het midden van de auto, dichter bij de grond dan bij vorige generaties van de MX-5, dankzij het lagere zwaartepunt van het nieuwe model. De kortste MX-5 is ook slanker. Alle lijnen en rondingen hebben slechts één doel: de harten van omstanders sneller laten kloppen.

De lage neus en korte overhang aan de voorkant maken duidelijk dat de auto zich vastklampt aan de weg. Scherpe karakterlijnen die vloeien van de bovenzijde van de grille naar elke koplamp benadrukken de priemende kattenogen, die plaats bieden aan zeer compacte koplampunits met vier LED-lampen. De LED-dagrijverlichting* in de lage hoeken van de voorbumper onderstrepen de brede look van de MX-5.

Tijdens het ontwerpen van het exterieur lieten de designers zich inspireren door de Japanse traditie van kalligrafie en zo wisten ze een opvallende efficiënte flow te tekenen langs de zijkanten van de auto. Door de cabine naar achteren te verplaatsen wisten ze de proporties van de roadster perfect in balans te brengen, of het dak nu open of dicht is. De zware A-stijlen, voorruitframe, buitenspiegels en de beugels achter de rugleuningen sluiten aan bij de softtop en benadrukken de cockpit-achtige stijl van het interieur en de robuuste uitstraling als het dak open is. Naast het feit dat de softtop in een bijzonder compacte ruimte past die zorgt voor een gestroomlijnd silhouet van de MX-5, verbetert het ook het uiterlijk en niet te vergeten de aerodynamica van de auto als hij dicht is.

De zijkanten van de auto zitten boordevol unieke mooie vormen, lijken zich ‘in te trekken’ in de hoeken en versmallen zich boven de banden. Voorkant of achterkant, het benadrukt allemaal het efficiënte design van de MX-5, met een laag en trapeziumvormig vóór- en achteraanzicht die zijn strakke gespierdheid benadrukken. De achterkant maakt ook indruk. Hier komen alle lijnen samen langs de uitgebouwde wielkasten, die de grootte van de auto visueel versterken. De achterlichtunits doen denken aan de vorige generaties, maar beschikken over de unieke uitstraling van Mazda's nieuwe generatie verlichting.
De nieuwe roadster staat op sportieve 16- of 17-inch aluminium velgen met acht spaken* en vier moeren in gunmetal of silver (16-inch) en gunmetal of bright dark (17-inch). Wat de keuze ook is, ze zullen de harten van autoliefhebbers sneller laten kloppen: ze zijn gemaakt van cold-cast aluminium en zijn zowel licht als duurzaam.

De kleuren van ongeremd rijplezier

De nieuwe MX-5 is beschikbaar in zeven carrosseriekleuren die aansluiten bij het pure roadsterplezier, waaronder Soul Red Metallic, de introductiekleur, en Ceramic Metallic, die van tint verandert op basis van de verlichting. De vierde generatie MX-5 is ook leverbaar in Arctic White, Crystal White Pearl Mica, Blue Reflex Mica, Meteor Grey Mica en Jet Black Mica.

Een tweede huid

De nieuwe MX-5 doet de grenzen tussen auto, bestuurder, weg en omgeving vervagen. De exterieurlijn die voortvloeit van de bekleding aan de bovenzijde van de deur tot het voorspatbord, is dezelfde kleur** als het exterieur, wat binnen en buiten samenbrengt. Het effect onderstreept ook de traditionele 'Jinba Ittai' verbinding: het is even sfeervol als altijd in de MX-5, maar het is nu ook comfortabeler en ergonomischer.

Een enkelvoudige as centreert de bestuurder op het stuur en instrumentenpaneel, in perfecte symmetrie met de roosters van de climate control aan de zijkanten en alle belangrijke bedieningselementen, waaronder de pedalen en versnellingspook. Ook hier ligt de nadruk van het interieur van de nieuwe MX-5 duidelijk op rijplezier. Deze details verhogen het comfort en voorkomen moeheid en gaan afleiding tegen. En er zijn veel fijne details, van het compacte stuur (zie hieronder) en de ergonomische schakelpookknop tot het verbeterde ontwerp van de softtop. Het beschikt nu over een hulpveer zodat de bediening minder kracht vereist. De softtop kan dus vanuit de stoel met één intuïtieve handeling snel geopend en gesloten worden, erg handig als het opeens gaat regenen.

De verbeterde zitpositie biedt inzittenden meer knie- en hoofdruimte. Sterker nog, hoewel de auto dichter bij de grond ligt, is het gezichtsveld van de bestuurder in alle richtingen groter in de nieuwe MX-5 dan bij het vorige model: naar boven, beneden en horizontaal.

Stuur: klassiek, compact, chic

Zoals het een lichte sportauto betaamt, nodigt het bescheiden stuur uit: ‘stap in en rijd’. Het stuur is met 366 mm compact te noemen en beschikt over zwart leer met rode stiksels en drie satijn verchroomde spaken, die aansluiten bij de knoppen van de climate control en de ring om de versnellingspook. Het werkt net zo goed als dat het eruit ziet: op bochtige wegen zorgen de grip en rand voor snelle, nauwkeurige bediening en overpakken bij het sturen en de handen glijden soepel over het oppervlak. De schakelaars bevinden zich binnen handbereik op de linker- en rechterspaak, enigszins verzonken zodat ze het sturen niet in de weg zitten.
Het elegante, gedetailleerde analoge instrumentenpaneel met drie meters en satijn verchroomde ringen is volledig opnieuw ontworpen en gecentreerd rond een grote toerenteller, met rechts de snelheidsmeter en links een informatiedisplay. Het informatiedisplay toont brandstof- en verbruiksinformatie en een prestatiegerichte watertemperatuurmeter met een breder bereik dan vorige modellen.

De symmetrie zet zich voort langs het gevleugelde dashboard, dat zich horizontaal uitstrekt voor een ruim gevoel aan de passagierszijde en die de grenzen tussen de MX-5 en zijn omgeving verder doen vervagen. Het effect zet zich voort met de naadloze overgang van de panelen tot en langs de bekleding van de deuren. Ze vormen een dynamisch patroon dat van voor naar achteren stroomt. Het zachte materiaal met decoratieve stiksels op de armsteunen en op de bekleding van de deuren benadrukt het robuuste uiterlijk en contrasteert met de bovenste delen van de deur die de kleur van de carrosserie hebben.*

De nieuwe MX-5 beschikt over sportstoelen van topkwaliteit met leren of stoffen bekleding die verfijnde schoonheid combineren met maximale functionaliteit (zie hieronder). De zittingen en rugleuningen zijn, zoals het een MX-5 betaamt, comfortabel en hebben een nieuwe netstructuur voor meer comfort, zodat inzittenden prettig zitten maar toch goed op hun plaats blijven in scherpe bochten.

De bagageruimte van de nieuwe MX-5 is ook op slimme wijze verbeterd en is 35 mm langer en 36 mm dieper dan die van zijn voorganger. Hij biedt ruimte aan twee stuks handbagage van 550 mm x 400 mm x 220 mm, ondanks de kleinere inhoud van 130 liter.**

Bekleding: verfijnde, sportieve klasse

De nieuwe MX-5 biedt de keuze* tussen sportief zwarte leren bekleding met rode stiksels of zwarte stoffen bekleding met rode of zwarte stiksels. Hij is ook leverbaar met Recaro-stoelen in een combinatie van nappaleer en Alcantara® met rode randen die de stoelen accentueren. In bijna alle gevallen** beschikken de deurbekleding en de onderkant van het dashboard over dezelfde look.

De leren stoelen beschikken over een plooi in het midden met diamantvormige stiksels afkomstig van de Kodo Chair die tentoongesteld werd tijdens de Milaan Design Week in 2013. De details en nauwkeurigheid van het slanke, driedimensionale uiterlijk zijn nog een voorbeeld van het vakmanschap van het nieuwe interieur van de roadster. Het geweven patroon van de stoffen bekleding zorgt niet alleen voor een licht, functioneel uiterlijk, maar verbetert ook de grip op het lichaam, wat het 'Jinba Ittai' gevoel verder versterkt.

Connectiviteit, functionaliteit en uitrusting

Instappen, starten en rijden

Net als andere nieuwe generatie Mazda's verbindt de nieuwe MX-5 bestuurder en passagier veilig en naadloos met de wereld om hen heen, zonder af te leiden van wat er echt toe doet: het rijplezier van een iconische roadster.

Mazda's nieuwe generatie human-machine interface en smartphoneconnectiviteit spelen een centrale rol in de functionaliteit van het interieur. Belangrijke bedieningselementen, zoals pedalen, schakelpook, stuur en HMI Commander, zijn vol aandacht ontworpen en gepositioneerd om dat karakteristieke 'Jinbai Ittai' gevoel van Mazda te creëren: alsof de MX-5 een verlengstuk is van de bestuurder.

De layout van de bedieningselementen is gebaseerd op het heads-up cockpitconcept en maakt het mogelijk voor bestuurders om gebruik te maken van veel handige informatie afkomstig van geavanceerde technologieën, zonder de ogen van de weg te halen. Door de nadruk te leggen op meer gebruiksvriendelijkheid door middel van eenvoud verhogen de ontwerpers het rijplezier.

Een onafhankelijk 7-inch display is bovenop het dashboard van de MX-5 geplaatst en voorzien van MZD Connect* (zie hieronder), Mazda's op smartphones gebaseerde systeem, voor het eerst beschikbaar op de MX-5. Bestuurders kunnen met de HMI Commander op de middenconsole (of spraakbesturing) het infotainment op het display van de MX-5 moeiteloos bedienen. De bestuurder haalt eenvoudig zijn hand van het stuur en bedient de HMI Commander op de middenconsole, zonder zijn of haar ogen van de weg te halen. Veel infotainmentfuncties zijn ook te bedienen met spraakbesturing, waaronder de bediening van het audiosysteem of het in- en uitzoomen bij het navigatiesysteem. Alle audiosystemen ondersteunen DAB (Digital Audio Broadcasting)** en RDS.

Het display zelf is ergonomisch op de ideale hoogte en afstand van de bestuurder geplaatst. Het beeldscherm minimaliseert visuele afleiding, zodat media, communicatie en online content veilig gebruikt kunnen worden.

Visueel uitgelijnd

Het instrumentenpaneel is ook volledig opnieuw ontworpen, met een grote analoge toerenteller tussen de snelheidsmeter rechts en een ander display links met daarop de brandstofmeter, het brandstofverbruik, watertemperatuur en andere informatie.

Belangrijke veiligheidswaarschuwingen worden uiteraard op de toerenteller getoond. In 'lijn' met de perfecte bestuurdersgerichte symmetrie van het interieur van de MX-5 zit het middelpunt van het instrumentenpaneel op dezelfde as als het middelpunt van het stuur.

MZD Connect: altijd beschikbaar

Check je sociale media en verstuur en ontvang e-mails, gesproken- en tekstberichten: MZD Connect * synchroniseert naadloos met de smartphone via Bluetooth of USB en verbindt inzittenden veilig met het internet in de nieuwe Mazda MX-5. MZD Connect biedt ook een rijke multimedia-ervaring, waaronder:

  • Toegang tot Aha™, een cloudgebaseerd platform dat toegang biedt tot tienduizenden radiozenders, podcasts, audioboeken en meer;
  • De Stitcher™-app voor internet radio;
  • Twitter en Facebook audiofeeds met de meest recente tweets en updates, zodat gebruikers kunnen reageren met ‘vind ik leuk’ of audioberichten kunnen plaatsen met de Shout-functie;
  • Het systeem kan gepersonaliseerd worden met op locatie gebaseerde services, zodat gebruikers bijvoorbeeld:
    * met spraakbesturing de database van het navigatiesysteem kunnen doorzoeken om mogelijke bestemmingen te vinden;
  • Uitgerust met Mazda's eigen apps, zoals Eco-display, dat het brandstofverbruik bijhoudt en onderhoudsherinneringen en hulp bij waarschuwingen weergeeft;
  • Kan bediend worden met de HMI Commander of spraakbesturing. MX-5'n uitgerust met MZD Connect bevatten ook een ingebouwd navigatiesysteem met kaartensoftware dat zichtbaar is op het centrale 7-inch display. Het systeem:
    * kan verbinding maken met een smartphone om op het web te zoeken naar specifieke bestemmingen zoals tankstations en zelfs de benzineprijs en geeft constante file-informatie en andere informatie over de verkeersomstandigheden
    * gebruikt SD-kaarten met NAVTEQ-kaartgegevens voor Europa, inclusief drie jaar halfjaarlijkse updates en ondersteuning voor 19 audio- en 26 teksttalen;
    * kan bestemming selecteren met spraakbesturing, zoeken naar bezienswaardigheden, het weer, restaurants, etc.

Premium Bose® geluidssysteem

Mazda en Bose® hebben de handen ineengeslagen voor de ontwikkeling van een premium geluidssysteem*, speciaal ontwikkeld voor de nieuwe MX-5, voor een uitstekende luisterervaring, zelfs met het dak open.

Dankzij UltraNearfield™ speakers in de hoofdsteunen van de bestuurder en passagier en TrueSpace® signaalverwerkingsprocessors, produceert het een geluidszone voor elke stoel. TrueSpace® creëert een geluid dat veel wijder lijkt te zijn dan de daadwerkelijke afstand tussen elke speaker, wat het gevoel geeft dat het geluid het interieur voorbij gaat, of het dak nu open of dicht is.

Het systeem beschikt over:

  • Negen prestatiegerichte speakers, inclusief Bose® UltraNearfield™ speakers in elke hoofdsteun;
  • 13 cm woofer in een op maat gemaakte basbehuizing van 6 liter onder de voetruimte aan de rechterzijde;
  • Een digitale versterker onder de opslagruimte van de softtop met digitale signaalverwerking van Bose®, waaronder:
    * aangepaste equaliser met 7 kanalen met automatische geluidsoptimalisatie voor als het dak dicht is en als het open is;
    * AudioPilot® 2 Noise Compensation Technology;
    * TrueSpace® signaalverwerkingsprocessors;

9 prestatiegerichte speakers:

  • Twee 2,5 cm neodymium tweeters in de A-stijlen;
  • Twee 16,5 cm wide-range speakers in de deuren;
  • Vier 5 cm UltraNearfield™ speakers in de hoofdsteunen;
  • Een 13 cm woofer in een op maat gemaakte basbehuizing van 6 liter onder de voetruimte aan de rechterzijde.

Systeemelektronica

  • Digitale versterker onder de opslagruimte van de softtop met digitale signaalverwerking van Bose®.

Aandrijflijnen

Krachtiger dan zijn prijskaartje doet vermoeden

Bij de Mazda MX-5 ging het nooit om hoge snelheden, maar om de juiste balans tussen kracht, gewicht, responsiviteit en lenigheid. Dat zijn de ingrediënten voor maximaal plezier en de nieuwe MX-5 en zijn SKYACTIV-aandrijflijnen brengen de roadster weer een stap dichter bij perfectie.

Onder de motorkap van de nieuwe MX-5 ligt één van twee bewezen benzinemotoren met directe injectie, de 1.5 SKYACTIV-G 131 of de 2.0 SKYACTIV-G 160, speciaal getuned voor Mazda's nieuwste icoon. Beide zijn gekoppeld aan een bijzonder frisse SKYACTIV-MT handgeschakelde zesversnellingsbak voor de klassieke layout van de MX-5 met front-middenmotor en achterwielaandrijving.

Ze beschikken over dezelfde eigenschappen als de benzinemotoren in andere nieuwe generatie Mazda's, zoals piston cavities, high tumble ports, 'multi-hole' injectoren, dubbele sequentiële kleppentiming en andere functies die de efficiency verhogen (zie hieronder).

Maar veel, bijna alle, componenten van de kleinere 1.5 SKYACTIV-G 131 zijn aangepast voor de layout en grootte van de MX-5, om meer vermogen te realiseren en de motor lichter te maken. En voor een aangenaam lichte en directe respons van het gaspedaal, die precies aansluit bij de intentie van de bestuurder.

Mazda veranderde bijvoorbeeld de nokkenastiming en roterende onderdelen om de rode streep van de 1.5 SKYACTIV-G 131 te verhogen naar 7.500 t/min en voegde een aangepaste stalen krukas toe om de hoge toerentallen van de motor te ondersteunen. Het maximale vermogen is ook opgeschroefd in vergelijking met de versies in voorwielaangedreven Mazda's, tot 96 kW / 131 pk bij 7.000 t/min met maximaal 150 Nm koppel bij 4.800 t/min. Dat is meer vermogen dan de 1.8 liter benzinemotor in de vorige MX-5 en hij is nog eens veel zuiniger ook. De 2.0 SKYACTIV-G 160 is getuned voor meer koppel bij lage en gemiddelde toerentallen, wat de acceleratie verhoogt en het brandstofverbruik vermindert in vergelijking met het huidige 2.0 liter benzinemotor. Het maximale vermogen van 118 kW / 160 pk is beschikbaar bij 6.000 t/min, met maximaal 200 Nm koppel bij 4.600 t/min.

Om voor nog meer plezier te zorgen zijn beide motoren voorzien van nieuwe, lichtere en compactere inlaat- en uitlaatsystemen, die ontwikkeld zijn om alles uit de motor te halen. Het inlaatsysteem, dat 30 % lichter is dan in de vorige MX-5, vermindert de luchtweerstand significant en gaat uitlaatwarmte slim tegen om de efficiëntie van de inlaat beter vast te houden.

Het 4-2-1 uitlaatspruitstuk, een belangrijk kenmerk van de SKYACTIV-G dat pingelen tegengaat en de efficiëntie verbetert, is ook opnieuw ontworpen voor de layout met achterwielaandrijving en voor een ideale koppelcurve en een fraai motorgeluid. Zelfs de radiateur werd onder handen genomen: hij is nu kleiner en lichter en beschikt over luchtkanalen en flappen om de luchtdruk van de ventilator te reguleren, wat de efficiëntie van de koeling verder verhoogt. De radiateur is ook dichter bij het zwaartepunt van de auto geplaatst, één van de vele maatregelen om de gewichtsverdeling in het motorcompartiment te optimaliseren. Dit verbetert de toch al fantastische soepelheid van de MX-5, maar ook zijn duurzaamheid. Ook vermindert het geluid en trillingen.

De unieke SKYACTIV-MT handgeschakelde zesversnellingsbak was oorspronkelijk ontwikkeld om het beroemde frisse en korte schakelen van de MX-5 naar andere Mazda's te brengen. De cirkel is nu rond met een levendige SKYACTIV-MT exclusief ontwikkeld voor de layout met front-middenmotor van de roadster, wat het 'Jinba Ittai' gevoel van eenheid tussen auto en bestuurder versterkt. Het shift link-mechanisme is vereenvoudigd om de glijweerstand van de koppeling te verminderen, zonder schade te doen aan het frisse schakelen. Het resultaat: soepel, licht schakelen waarbij het lijkt alsof de schakelpook ‘vanzelf’ de juiste positie vindt, maar met dezelfde korte 40 mm schakelslag als bij alle voorgaande MX-5'n.

Traditie perfectioneren

De direct-drive zesde versnelling verlaagt de laatste overbrengingsverhouding, wat het brandstofverbruik vermindert door de weerstand te verlagen. Dit maakt ook het gebruik van een lichter, zeer compact limited-slip differentieel mogelijk, wat energieoverdrachtsverlies met ongeveer een kwart vermindert in vergelijking met de derde generatie MX-5. En omdat Mazda er heilig van overtuigd is dat er altijd ruimte voor verbetering is, hebben de engineers zelfs de slaglengte en druk van de koppeling bijgesteld voor soepeler schakelen en minimale belasting van de bestuurder.

Prestaties en brandstofverbruik
Motor
 
1.5 SKYACTIV-G
2.0 SKYACTIV-G
2.0 SKYACTIV-G
met i-stop & i-ELOOP
Versnellingsbak
 
SKYACTIV-MT (handgeschakelde zesversnellingsbak)
0 - 100 km/u
sec
8,3
7,3
 
Topsnelheid
km/u
204
214
 
Brandstofverbruik
l/100 km
6,0
6,9
6,6
CO2-emissie
g/km
139
161
154

SKYACTIV-G: puur rijplezier in de echte wereld

Belangrijkste kenmerken:

Twee lichte benzinemotoren beschikbaar voor de nieuwe Mazda MX-5:

  • De 1.5 SKYACTIV-G 131 (96 kW / 131 pk bij 7.000 t/min en 150 Nm bij 4.800 t/min), ontwikkeld voor maximale lenigheid en zuinigheid;
  • De 2.0 SKYACTIV-G 160 (118 kW / 160 pk bij 6.000 t/min en 200 Nm bij 4.600 t/min), verbeterd voor meer responsiviteit in het hele toerentalbereik.

Beide motoren zijn voorzien van:

  • Een speciaal 4-2-1 uitlaatspruitstuk, dat de temperatuur verlaagt door de hoeveelheid gassen in de verbrandingskamer te reduceren om:
    - pingelen te voorkomen;
    - verbranding te verbeteren (verbeterde luchtstroming);
    - meer koppel te produceren (vooral bij lage toerentallen);
  • Dubbele sequentiële kleppentiming (S-VT) bij de inlaat- en uitlaatkleppen beperkt het vermogensverlies om het brandstofverbruik te verlagen, vooral bij lage belasting van de motor;
  • 'Multi-hole' injectoren voor een ideaal lucht-brandstofmengsel;
  • Een high tumble port, wat de ontsteking en ontbranding verbetert;
  • Piston cavities in de zuigerkoppen om koelverlies tegen te gaan;
  • Snelle, soepele en responsieve acceleratie vanuit stilstand tot de rode streep:
    - atmosferische motor voor uitstekende respons bij lage toerentallen in plaats van een turbogat;
    - lager brandstofverbruik, zonder in te boeten aan prestaties of plezier;
  • Hoge 13,0 : 1 compressie.

Speciale wijzigingen voor de nieuwe MX-5:

  • Beide motoren zijn voorzien van lichtere en compactere inlaat- en uitlaatsystemen, aangepast om alles uit de motor te halen voor maximaal plezier;
  • Inlaatsysteem reduceert de luchtweerstand om efficiëntie van deze krachtigere, hoogtoerige SKYACTIV-motoren te behouden:
    - 30 % lichter dan het inlaatsysteem van het uitgaande model;
    - voorzien van verbeterde luchtreiniger en slangcapaciteit;
    - nieuw luchtkanaal maakt gebruik van een elektrische ventilator om overtollige uitlaatwarmte te verwijderen;
  • 4-2-1 uitlaatsysteem, opnieuw ontwikkeld en vereenvoudigd voor de layout met front-middenmotor van de MX-5 en de beschikbare ruimte en getuned voor het gewenste koppel en geluid:
    - bredere uitlaat en rechter spruitstuk voor minder weerstand;
    - twee katalysators in plaats van drie dankzij verbeterde emissietechnologie;
  • radiateur is 21 mm korter en 2 mm dunner en meer rechtop en dichter bij het zwaartepunt geplaatst voor een betere gewichtsverdeling en kortere overhang vóór:
    - flappen die openen en sluiten in reactie op de luchtdruk van de koelventilator;

Lichtere motoren

  • Het motorblok van de 2.0 SKYACTIV-G 160 is 8 kg lichter en die van de 1.5 SKYACTIV-G 131 is 14 kg lichter dan de vorige twee benzinemotoren door de materiaaldikte en vormen van de ribben van het motorblok te optimaliseren;
  • Beide motoren maken gebruik van een speciaal licht vliegwiel en een lichtere krukas en zuigers;
  • Kleinere, dunnere radiateur en lichtere inlaat- en uitlaatsystemen;
  • Aantrekkelijke en dunne (1,7 mm) beschermkap op de motor van gegoten aluminium (net als bij vorige MX-5'n) die ongeveer evenveel weegt als een plastic kap.

De 2.0 SKYACTIV-G 160 is beschikbaar met het i-ELOOP regeneratieve remsysteem en i-stop, een van de snelste start-/stopsystemen ter wereld.

i-ELOOP:

  • Zet energie die vrijkomt tijdens het remmen om in elektriciteit, die gebruikt wordt voor de elektrische systemen van de auto (koplampen, climate control, etc.);
  • Bespaart brandstof door motorvermogen te besparen dat normaal gesproken door de dynamo wordt gebruikt;
  • De eerste versie van Mazda's i-ELOOP die gebruikmaakt van aluminium bedrading, wat een gewichtsbesparing van 500 g oplevert.

i-stop:

  • Zet de motor uit tijdens de expansieslag, de ideale positie voor herstarten;
  • Elektrische systemen worden niet uitgeschakeld als de motor uitgezet wordt;
  • Gebruikt verbrandingsenergie voor herstarten, zodat de startmotor alleen gebruikt wordt tijdens eerste fase van het herstarten;
  • Herstart de MX-5 in slechts een halve seconde.

SKYACTIV-MT: kleiner, lichter, frisser

De SKYACTIV-MT handgeschakelde versnellingsbak, oorspronkelijk geïnspireerd door de MX-5, is nu voor het eerst aangepast voor de layout met front-middenmotor van de nieuwe MX-5.

  • Behoudt het geroemde nauwkeurige, snelle schakelen van alle generaties MX-5:
    - dezelfde sportieve 40 mm schakelslag als bij de voorgaande modellen;
  • Direct-drive zesde versnelling verlaagt de laatste overbrengingsverhouding, wat het brandstofverbruik verlaagt door de weerstand te verlagen in de hoogste versnelling:
    - maakt ook het gebruik van een zeer compact, licht differentieel mogelijk, wat het energieoverdrachtsverlies met 25 % terugdringt;
  • Shift link-structuur is vereenvoudigd om de glijweerstand te verlagen voor soepel en toch fris schakelen, waarbij het lijkt alsof de schakelpook ‘vanzelf’ de juiste positie vindt;
  • Nieuw ontwikkelde versnellingsbakolie behoudt zijn consistente viscositeit, die zorgt voor licht, eenvoudig schakelen, zelfs bij lage temperaturen;
  • De koppeling is aangepast (slaglengte en druk) voor minimale belasting van de bestuurder tijdens het schakelen;
  • Lichtgewicht ontwerp, 7 kg lichter dan de vorige handgeschakelde zesversnellingsbak, met lage interne frictie, bespaart brandstof:
    - nieuwe transmissiebehuizing van gegoten aluminium met verschillende diktes voor de optimale balans tussen gewicht en sterkte;
    - beter oliebeheer optimaliseert de hoeveelheid versnellingsbakolie in de behuizing;
    - plastic gebruikt voor het koppelingspedaal en cilinder;
  • Differentieel achter is ook lichter en kleiner dankzij:
    - verbeterde tandwielringen voor de direct-drive zesde versnelling;
    - aluminium behuizing;
    - 7 tot 10 kg lichter (afhankelijk van de motor) dan het differentieel van de vorige MX-5;
    - aangepaste vorm en structuur van het motorframe (verbinding tussen de versnellingsbak en het differentieel) bespaart gewicht zonder in te boeten aan stijfheid.

Chassis & carrosserie

Jinba Ittai: voor echt rijplezier

Dankzij het opnieuw ontwikkelde chassis en de carrosserie is de nieuwe Mazda MX-5 de meest gebruikersgerichte en zelfverzekerde generatie ooit. Dat is een uitzonderlijke prestatie, aangezien de MX-5 al de standaard is op het gebied van rijplezier en soepelheid bij betaalbare lichte sportauto's.

Met slechts 950 kg* is het nieuwe model de lichtste sinds de eerste generatie MX-5 met een vóór- en achterkant van de auto die perfect in balans zijn. Meer dan ooit tevoren voelt de auto aan als een verlengstuk van de bestuurder. Mazda noemt deze speciale relatie 'Jinba Ittai', een Japanse term die verwijst naar de relatie tussen ruiter en zijn paard bij het traditionele Japanse boogschieten.

Het was een uitdaging voor Mazda om iets wat al goed was nog beter te maken en om de vierde generatie nog leuker te maken, een uitdaging die Mazda's engineers omarmden met al hun uitgebreide ervaring opgedaan tijdens de ontwikkeling van het SKYACTIV-Chassis, dat het plezierige rijgedrag van de MX-5 overbracht naar andere nieuwe generatie Mazda's. Hun doel: het vertrouwenwekkende karakter van de iconische roadster verder verbeteren door de SKYACTIV-principes toe te passen op de layout met front-middenmotor en achterwielaandrijving.

Ze behielden de double wishbone voorwielophanging en de multi-link achterwielophanging en pasten verscheidene componenten aan om ze lichter, sterker en stabieler te maken, vooral in de bochten. Om de tractie te verbeteren en onderstuur te verminderen verhoogden ze de balhoofdhoek vóór. Een nieuwe framestructuur voor de verstevigingsbalk achter verbetert de stijfheid van de wielophanging, terwijl het verplaatsen van de bevestigingspunten achter de controle in de bochten verbetert.

Directe, nauwkeurige feedback

Wat betreft de stuurinrichting is het nieuwe model de eerste MX-5 met ruimtebesparende elektrische stuurbekrachtiging met twee rondsels, die het hydraulische systeem van de vorige MX-5 vervangt. Het levert nog directere feedback, omdat Mazda de stuurinrichting dichter bij de voorwielen geplaatst heeft en dus dichter bij het wegoppervlak. Het stijver maken van het systeem onder de stuurkolom verbetert de lineariteit, vooral bij hogere G-krachten, terwijl het veranderen van de overbrengingsverhouding van de stuurinrichting van 15,1 naar 15,5 het rijplezier verhoogt.

Het resultaat is een lichter stuurgevoel dat nog authentieker reageert en dat input van de weg direct en nauwkeurig doorspeelt, zoals het een leuke, lichte roadster betaamt.

Dankzij de aangepaste eigenschappen van de rembekrachtiger levert de MX-5 een lineaire respons bij lage G-krachten en solide kracht bij hogere belastingen, voor een verfijnder remvermogen van de geventileerde remschijven vóór en massieve remschijven achter. Door meer controle te geven over gewichtsverschuivingen verbeteren deze maatregelen de stabiliteit en versoepelen ze de transitie tussen longitudinale en laterale G-krachten tijdens het loslaten van de rem. En dat geeft niet alleen meer controle, maar is ook comfortabeler. Tezamen zorgt dit voor meer sensatie in de bochten dan de al zeer sensationele voorgaande generaties MX-5.
De SKYACTIV-Body van de nieuwe MX-5 heeft ook geprofiteerd van de ervaring van Mazda op het gebied van stijve en toch crashbestendige structuren die zo licht mogelijk zijn. Net als andere Mazda's maakt de carrosserie van de roadster waar mogelijk gebruik van een recht, ononderbroken frame. Het hoog opgehangen ruggengraatframe, een cruciaal onderdeel van het cabrioletontwerp, is rechter met een grotere doorsnede dan bij het voorgaande model. De verbindingspunten op de voorste en achterste delen van het frame zijn ook versterkt.

Sterker, lichter, stiller

Om de auto lichter te maken zonder in te boeten aan veiligheid of stijfheid (en dus soepelheid) heeft Mazda significant meer gebruikgemaakt van staal met hoge treksterkte en aluminium. Een nieuwe ringstructuur verbindt de bevestigingspunten van de schokdempers en wielophanging vóór ter versteviging van de ophangsteunen van de wielophanging. Achter voorkomen verstevigingsmaterialen bij de schokdempertorens dat input van de weg via de wielophanging tot vervorming kan leiden. Zelfs de stoelen zijn rechtstreeks op het subframe bevestigd, wat de lokale stijfheid verhoogt.

De nieuwe MX-5 is niet alleen sterker en lichter; hij is ook soepeler en stiller, dankzij een aantal maatregelen om trillingen en geluid tegen te gaan. De engineers hebben zich op belangrijke punten gericht, zoals de bevestigingspunten van de motor, de interactie tussen onderdelen van de wielophanging en de kenmerken van de carrosseriepanelen. Vormen speelden hierbij een belangrijke rol. De A-stijlen, het voorruitframe en de achterste rand van de motorkap, bijvoorbeeld, zijn ontwikkeld voor een optimale luchtstroom, wat hoogfrequent windgeluid sterk vermindert, vooral als het dak open is.

En om te zorgen voor een rustig interieur met het dak dicht gaan de zijramen automatisch 6 mm omhoog nadat de deur gesloten is om de sluiting met de softtop te garanderen. De softtop zelf absorbeert meer geluid dan die van het vorige model en beschikt over een nieuw afdekpaneel en aluminium paneel om wapperen tijdens het rijden te voorkomen.

Over het geheel genomen heeft Mazda de hoogfrequente weg- en windgeluiden met 40 %* weten te verlagen voor een meer comfortabel interieur waarin inzittenden op normaal geluidsniveau met elkaar kunnen praten, terwijl ze genieten van het sportieve motorgeluid.

SKYACTIV: Lichter, maar nog steeds gespierd

Hoogtepunten:

  • De 'multi-load path'-structuur van de SKYACTIV-Body, die de energie die vrijkomt bij een aanrijding langs en van de cabine af verspreidt, optimaliseert de dwarsbalken van de wielophanging, wat 20 kg bespaart, zonder in te boeten aan structurele sterkte;
  • Dankzij de kruisvormige structuur (energieabsorberende eigenschap) van de voorste langsbalken en het toepassen van een nieuw framestructuur van de dubbele ‘seat back bar’ (die is versterkt met staal met hoge treksterkte) wordt een hogere energieabsorptie bij een impact en gewichtsvermindering bereikt;
  • Meer licht staal met hoge treksterkte en aluminium bij de body-in-white (71 % van het gewicht vs. 58 % bij de vorige MX-5, inclusief 9 % aluminium (vs. 0,1%)):
    - de verstevigingen van de vóór- en achterbumper maken gebruik van 7000-series aluminium, wat 3,6 kg bespaart in vergelijking met het staal van het uitgaande model;
    - aluminium verstevigingen bij de vóór- en achterbumper, voorspatborden, beugels achter de rugleuningen, dwarsbalk aan de onderkant, tunnel brace bar, schutbordpaneel en softtopafdekpaneel en -bevestigingspunten bespaarden nog eens 16 kg;
    - ongeveer 20 % van het gewichtsverlies is te danken aan het gebruik van aluminium;
  • De wielophanging van het SKYACTIV-Chassis is 12 kg lichter dan bij voorgaande modellen
  • Diagonale stijfheid is verhoogd en het gewicht verlaagd door een deel van het frame van de carrosserie te gebruiken als dwarsbalk voor de achterwielophanging en deze in een driehoeksvorm te verbinden;
  • Er zijn gaten gemaakt in de versterkingen op plaatsen waar dit niet ten koste gaat van de sterkte en eindstukken zijn verwijderd indien dit geen gevolgen had voor de laspunten;
  • De fuseedrager, de bovenste en onderste draagarmen vóór, het motorframe, de naafdragers achter en materialen aan de onderkant zijn nu ook van aluminium gemaakt;
  • De dwarsbalk vóór is nu gemaakt van 780 MPa staal met hoge treksterkte.

Veiligheid

Compromisloze zorgeloosheid

De Mazda MX-5 is de ultieme expressie van het plezier van een lichte sportauto. Bij het model van de vierde generatie gaat dit plezier hand in hand samen met de zorgeloosheid van Mazda Proactive Safety. Dit betekent ongekende actieve en passieve veiligheid voor een betaalbare tweezitter.

De Mazda Proactive Safety-filosofie gebruikt hypermoderne technologie om de kans op ongelukken significant te verkleinen, zodat er minder druk op de schouders van de bestuurder rust. En mocht er toch een ongeluk gebeuren, dan is het zaak om passagiers en voetgangers zo goed mogelijk te beschermen.

Mazda's actieve veiligheidstechnologieën, i-ACTIVSENSE, zijn altijd op hun hoede en ze zijn nu voor het eerst beschikbaar op de MX-5.*

Het eerste systeem, Blind Spot Monitoring (BSM), gebruikt een 24 GHz radar om naderende voertuigen in blinde hoeken naast en achter de auto te herkennen. BSM werkt al bij snelheden vanaf 15 km/uur, toont een visuele waarschuwing in de buitenspiegel en laat een geluidssignaal horen indien de bestuurder aangeeft van rijstrook te gaan wisselen terwijl er een auto aankomt. Het is ook voorzien van Rear Cross Traffic Alert (RCTA), dat de sensoren van BSM gebruikt en de bestuurder waarschuwt voor naderende voertuigen bij het achteruit rijden.

Lane Departure Warning System (LDWS) houdt de wegmarkering in de gaten en waarschuwt de bestuurder indien de camera ziet dat de auto van de rijstrook afwijkt. Modellen voorzien van het Bose® audiosysteem laten een geluid klinken aan de juiste kant van de auto dat op het overschrijden van een verhoogde wegmarkering lijkt, zodat de bestuurder snel kan reageren. LDWS is ingesteld om onnodige waarschuwingen te voorkomen.

High Beam Control (HBC) houdt met een camera de koplampen en achterlichten van ander verkeer in de gaten en schakelt automatisch tussen dimlicht en grootlicht om het zicht 's nachts te verbeteren en te voorkomen dat andere verkeersdeelnemers verblind worden. HBS schakelt het grootlicht ook uit in de stad en bij snelheden onder de 30 km/uur.

Mazda's Adaptieve bochtenverlichting maakt 's nachts rijden nog veiliger door bochten in de weg te voorspellen en het dimlicht mee te laten sturen met de bocht.

Als een aanrijding onvermijdbaar is, beschermt de nieuwe MX-5 het interieur en zijn inzittenden tegen letsel. Mazda's SKYACTIV-Body speelt hierbij een belangrijke rol. Het gebruikt een unieke structuur met lichte, zeer sterke materialen in een ononderbroken frame en waar mogelijk rechte balken voor uitzonderlijke crashbestendigheid, vooral voor een open sportauto. En dit alles ondanks de kortere overhangen vóór en achter in vergelijking met voorgaande generaties MX-5. Het absorbeert en verspreidt de energie die vrijkomt bij een aanrijding om te voorkomen dat de cabine vervormt.

Energie die vrijkomt bij een frontale aanrijding wordt rondom en onder de cabine geleid langs een structuur met 'multi-load paths' naar de zijdorpels, het B-frame en de tunnelsectie. Voor effectievere bescherming zonder extra gewicht, is 1.500 MPa hot-stamped en 1.180 MPa staal met hoge treksterkte gebruikt voor het frame rondom het midden van het interieur, samen met 7000-series aluminium voor de balk van de voorbumper. Tijdens een lichte frontale aanrijding wordt de energie geabsorbeerd door geschroefde onderdelen, wat schade aan het motorcompartiment beperkt, en dus ook de reparatiekosten drukt.

De MX-5 is een softtop en beschikt dus niet over de ononderbroken ringstructuur van andere Mazda's die het dak en de B-stijlen verbindt met de rest van de auto om te beschermen tegen zijwaartse aanrijdingen. In plaats daarvan is de nieuwe roadster voorzien van een dwarsbalk langs de rugleuningen die de linker- en rechterkant van de carrosserie met elkaar verbindt bij de achterkant van de zijdorpels, boven de nummer 3 dwarsbalk. Samen met andere verbeteringen, zoals versterkte zijdorpels, A-stijlen en rugleuningsteunen, verspreidt de nieuwe MX-5 de energie die vrijkomt bij een zijwaartse aanrijding effectief over de hele carrosserie.

Aan de achterzijde een nieuw frame structuur van de dubbele ‘seat back bar’, deze is versterkt met staal met hoge treksterkte voor een verbeterde weerstand tijdens een kop-staartbotsing. De achterste langsbalken, welke aansluiten aan de achterzijde van de body, zijn voorzien van absorberend materiaal. De achterwielophanging in combinatie met de carrosserie (bodem) panelen vormen een 'multi-load path' die de cabine en de brandstoftank beschermen. De balk van de achterbumper is gemaakt van 7000-series aluminium en is veel lichter dan het staal van zijn voorganger.

Geavanceerde bescherming

De auto is standaard voorzien van vóór- en zijairbags en de zijairbags gebruiken een speciale beugel naast de schouder van de stoel om het hoofd van de inzittenden te beschermen, zelfs als het dak open is.

De stoelen bieden betere ondersteuning voor het hoofd en het bovenlichaam tijdens een zijwaartse aanrijding en zijn, net als de bekleding van de deurpanelen, opnieuw ontworpen om betere bescherming te bieden bij zijwaartse aanrijdingen.

De veiligheidsriemen zijn voorzien van dubbele gordelspanners (bij de bestuurder) of één gordelspanner (bij de passagier), die de gordels aanspannen bij een aanrijding, en spankrachtbegrenzers om de borst van inzittenden te beschermen. De vervormbare stuurkolom absorbeert de energie die vrijkomt bij een aanrijding en creëert ruimte voor de bestuurder, terwijl de passagiersstoel voorzien is van bevestigingspunten voor Isofix-kinderzitjes.

De verbeterde actieve motorkap komt bij een aanrijding automatisch omhoog om het hoofd van een voetganger te beschermen door de ruimte tussen de motorkap en de motoronderdelen te vergroten. Nieuwe sensortechnologie dient ter compensatie voor de lagere motorkap van de nieuwe MX-5 door het verder te verhogen bij een aanrijding. De nieuwe binnenstructuur van de motorkap zelf en de schokabsorberende beads boven de motor verzachten de klap ook. Energieabsorberend foam in de balk van de voorbumper beschermt de knieën, terwijl de stijvere onderbumper voorkomt dat de benen onder de auto komen.

De nieuwe Mazda MX-5

Overzicht

De Mazda MX-5 ND is de nieuwe vaandeldrager voor de best verkochte roadster aller tijden. Mazda heeft de vierde generatie van zijn legendarische roadster de agressievere uitstraling en technologie gegeven die mensen vandaag verwachten, maar is trouw gebleven aan zijn toewijding om een betaalbare, lichte sportauto te produceren.

  • Een speciaal KODO-design, met een diepere expressie van beweging en lenigheid met perfecte proporties die er fantastisch uitzien, of het dak nu open of dicht is;
  • De lichtste MX-5 sinds de eerste generatie is 100 kg* lichter dan zijn voorganger, ondanks hypermoderne veiligheids- en infotainmentsystemen;
  • SKYACTIV-technologie, nu voor het eerst in een MX-5, de meest efficiënte tot nu toe, die de basis vormt van de fundamentele principes van een lichte sportauto van Mazda:
    * speciaal getunede motor en versnellingsbak, aangepast voor de layout met front-middenmotor en achterwielaandrijving;
    * 50:50 gewichtsverdeling vóór/achter met kortere overhangen;
    * een geringere massatraagheid en het laagste zwaartepunt tot nu toe;
    * nieuw ontwikkeld chassis verbetert de al legendarische lenigheid van de MX-5.
  • Een op de inzittenden gericht interieur plaatst de bestuurder in perfecte symmetrie met de pedalen, het stuur, de schakelpook, de HMI Commander en andere belangrijke bedieningselementen;
  • Speciaal wind- en geluidbeheer, nieuwe hoofdsteunspeakers en eenvoudig te bedienen softtop zorgen voor nog meer plezier met het dak open;
  • Vermindert de kans op ongelukken dankzij de nieuwste i-ACTIVSENSE actieve veiligheidstechnologie en biedt ook uitstekende passieve bescherming voor zowel inzittenden als voetgangers;
  • Naar verwachting tweede week augustus in Europa beschikbaar.**

Exterieur

Het exterieur van de nieuwe MX-5 belichaamt wat een roadster zou moeten zijn: licht, lenig en wonderschoon. In lijn met het KODO-design lijkt de auto te bewegen, zelfs als hij stilstaat. Maar hij is het mooist als hij in beweging is.

  • Een inspirerend KODO-design weet de perfecte balans te vinden tussen traditie en vooruitgang, met zijn vloeiende, krachtige lijnen, korte overhangen en bredere look;
  • Strakke, krachtige en agressievere neus:
    * zeer compacte koplampunits met vier LED-lampen
    * LED-dagrijverlichting* die de brede look van de MX-5 onderstreept
    * scherpe, sterke karakterlijnen die vanaf de bovenkant van de grille naar de koplampen lopen
  • Laag, wijd, trapeziumvormig aanzicht vanaf de voorkant, de achterkant benadrukt de strakke gespierdheid;
  • Achterlichtunits doen denken aan vorige generaties, maar met een moderne uitstraling;
  • De cabine is naar achteren verplaatst voor opvallend uitgebalanceerde proporties, of het dak nu open of dicht is;
  • Softtop past in een compacte ruimte voor een gestroomlijnd silhouet;
  • De A-stijlen, het voorruitframe, de buitenspiegels en de rugleuningsbalken sluiten aan bij de softtop, wat het cockpit-achtige interieur benadrukt;
  • Beschikbaar met 16- of 17-inch lichtmetalen velgen*:
  • met een sportief design met acht spaken en vier moeren;
  • gemaakt van duurzaam, licht, cold-cast aluminium;
  • Beschikbaar in zeven carrosseriekleuren: Soul Red Metallic, Ceramic Metallic, Arctic White, Crystal White Pearl Mica, Blue Reflex Mica, Meteor Grey Mica en Jet Black Mica.

Interieur

Het cockpit-achtige interieur van de MX-5 versterkt de band tussen de bestuurder en de auto voor dat onmiskenbare 'Jinba Ittai' gevoel. De ontwerpers van het op de bestuurder gerichte interieur hebben het comfort en de ergonomie sterk verbeterd.

  • De exterieurlijn die loopt van het voorspatbord tot de bekleding aan de bovenzijde van de deur (die dezelfde kleur* heeft als de carrosserie) vervaagt de grens tussen binnen en buiten van de nieuwe MX-5;
  • Het interieur is net zo sfeervol als bij de vorige generaties maar is wel ergonomischer en comfortabeler, wat moeheid voorkomt en afleiding tegengaat;
  • Enkele as op de bestuurder gericht:
    * het stuur, instrumentenpaneel en pedalen in perfecte symmetrie;
    * alle belangrijke bedieningselementen zijn perfect gebalanceerd en maken zo efficiënt mogelijk gebruik van de ruimte;
    * lagere zitpositie met meer knieruimte;
  • Verbeterde softtop met hulpveer, voor nog eenvoudigere bediening;
  • Klassiek, compact stuur met drie spaken grijpt terug op het roadstererfgoed van de MX-5 en zorgt voor een wendbare besturing;
  • Sportstoelen ontwikkeld voor meer comfort en een prestatiegerichte zitpositie;
  • Drie beschikbare interieurpakketten*:
    * sportief zwart leer met rode stiksels;
    * zwarte stof met rode of zwarte stiksels;
    * zwarte Recaro-stoelen met een combinatie van Alcantara® en nappaleer met rode randen;
  • Bagageruimte is geoptimaliseerd voor twee standaard stuks handbagage.

Connectiviteit, functionaliteit en uitrusting

De volgende generatie human-machine interface geeft bestuurders veilig en eenvoudig toegang tot de geavanceerde infotainmenttechnologie van de nieuwe MX-5, waaronder de smartphoneconnectiviteit van MZD Connect.

  • Past het heads-up cockpitconcept toe zoals dat al is gebruikt in andere Mazda's om de bestuurder te helpen het meeste uit de technologie van de auto te halen en de aandacht op de weg te houden;
  • Stijlvolle analoge meters met een toerenteller in het midden, snelheidsmeter aan de rechterzijde en andere elementen aan de linkerzijde;
  • Onafhankelijk 7-inch display* op het dashboard voor het weergeven van informatie van het infotainment- en communicatiesysteem;
  • Met de HMI Commander** op de middenconsole kunnen de functies op het 7-inch display blind bediend worden;
  • Belangrijke bedieningselementen zoals de pedalen, het stuur, de versnellingspook en HMI Commander zijn perfect gepositioneerd en versterken het gevoel dat de nieuwe MX-5 een verlengstuk is van de bestuurder;
  • Veilige internettoegang met het MZD Connect** connectiviteitssysteem voor smartphones:
    * bediend met de HMI Commander of spraakbesturing;
    * verbinding via Bluetooth om de telefoon handsfree te bedienen, tekstberichten te versturen/ontvangen en e-mails voor te lezen en te beantwoorden;
    * voorzien van applicaties zoals Aha™ en Stitcher™ voor internetradio, sociale netwerken en andere content voor in de auto;
    * voorzien van een ingebouwd navigatiesysteem* met zoekfunctie, kaartgegevens van NAVTEQ met drie jaar lang updates en ondersteuning voor 19 audio- en 26 teksttalen;
    * ook voorzien van Mazda-apps zoals Eco-display, dat het brandstofverbruik in de gaten houdt;
  • Bose® premium audiosysteem met negen speakers* dat speciaal ontwikkeld is voor een roadster met open dak, voorzien van bijv. UltraNearfield™ speakers in de hoofdsteunen van de bestuurder en passagier.

Aandrijflijnen

Een hemelse combinatie: de MX-5 komt samen met de SKYACTIV technologie, voor het eerst in een auto met front-middenmotor en achterwielaandrijving. De zeer efficiënte SKYACTIV benzinemotoren en handgeschakelde versnellingsbak zijn de perfecte match voor de iconische roadster.

SKYACTIV-G benzinemotoren met directe injectie

  • Lichte motoren die lineaire trekkracht leveren vanuit stilstand tot de rode streep en toch zeer zuinig zijn;
  • Met een hoge compressie van 13,0:1 waarbij de nadelen worden opgevangen door een aantal innovaties, zoals dubbele sequentiële kleppentiming, 'multi-hole' injectoren en speciale 'piston cavities';
  • Lichtere en compactere inlaat- en uitlaatsystemen zijn aangepast om het plezier van de MX-5 te vergroten door meer uit deze motoren te halen:
    * inlaatsysteem verbetert de efficiëntie en is 30 % lichter dan die van het voorgaande model;
    * extra compact 4-2-1 uitlaatsysteem geoptimaliseerd voor de layout van de MX-5 voor meer koppel en een beter motorgeluid;
  • Twee motoren beschikbaar: de 1.5 SKYACTIV-G 131 en de 2.0 SKYACTIV-G 160.

1.5 SKYACTIV-G 131

  • Rode streep verhoogd tot 7.500 t/min door nokkenastiming en roterende onderdelen te wijzigen (bijvoorbeeld door een aangepaste stalen krukas toe te passen);
  • Opgeschroefd maximum vermogen in vergelijking met bestaande versies in de Mazda2 en Mazda3;
  • Biedt meer vermogen dan de 1.8 liter benzinemotor van de vorige MX-5 met een veel lager brandstofverbruik;

Vermogen:

  • 96 kW / 131 pk bij 7.000 t/min en 150 Nm bij 4.800 t/min.

Brandstofverbruik en CO2-emissie*:

  • 6,0 l/100 km en 139 g/km;
  • Emissienorm Euro6.

2.0 SKYACTIV-G 160

  • Speciaal getuned voor meer koppel bij lagere en gemiddelde toerentallen;
  • 8 kg lichter dan de 2.0 liter benzinemotor van de vorige MX-5, met meer koppel, snellere acceleratie en een veel lager brandstofverbruik;
  • Beschikbaar met Mazda's i-stop start-stop-systeem (herstart de motor in slechts 0,5 seconde) en een lichte versie van Mazda's i-ELOOP regeneratieve remsysteem.

Vermogen:

  • 118 kW / 160 pk bij 6.000 t/min en 200 Nm bij 4.600 t/min.

Brandstofverbruik en CO2-emissie*:

  • 6,6 l/100 km en 154 g/km (met i-stop en i-ELOOP);
  • Emissienorm Euro6.

SKYACTIV-MT handgeschakelde zesversnellingsbak

  • Levert het legendarische frisse schakelen met korte schakelslag van de MX-5;
  • Direct-drive zesde versnelling, lagere laatste overbrengingsverhouding en vereenvoudigde shift link-structuur vermindert de weerstand, verbetert het brandstofverbruik en versoepelt het schakelen;
  • Ongeveer 7 % lichter dan de vorige zesversnellingsbak dankzij onder meer gegoten aluminium behuizing en beter oliebeheer;
  • Kleiner, lichter differentieel bespaart nog eens 7 - 10 kg (afhankelijk van de motor) in vergelijking met de vorige MX-5, wat het energieoverdrachtsverlies ook met 25 % vermindert.

Chassis en carrosserie

Mazda heeft de 'Jinba Ittai' rijbeleving en lenigheid van de MX-5 verbetert; ongeëvenaard voor een betaalbare lichte sportauto. De nieuwe generatie is niet alleen lichter en korter met een lager zwaartepunt, maar hij is ook stijver en veiliger.

SKYACTIV-Chassis

  • Ontwikkeld om nog meer aan te voelen als een verlengstuk van de bestuurder van de MX-5;
  • Verscheidene onderdelen van de double wishbone voorwielophanging en multi-link achterwielophanging zijn aangepast om gewicht te besparen en de stabiliteit in bochten te verbeteren, zoals:
    * de balhoofdhoek is vergroot voor meer grip en minder onderstuur;
    * een nieuwe verstevigingsbalk en framestructuur om de wielophanging stijver te maken;
    * bevestigingspunten aan de achterzijde zijn verplaatst voor meer controle in de bochten;
  • Ruimtebesparende elektrische stuurbekrachtiging met twee rondsels en:
    * het systeem is dichterbij de voorwielen geplaatst voor meer rechtstreekse feedback;
    * de overbrengingsverhouding van de stuurinrichting is aangepast om de auto authentieker te maken en het rijplezier te vergroten;
  • De rembekrachtigers zijn verbeterd voor beter en verfijnder remmen;
  • Verbeterde controle over gewichtsverschuivingen versoepelt de transitie bij het remmen en het loslaten van het pedaal voor meer comfort en een betere rijervaring in de bochten;
  • Het wielophangingssysteem is 12 kg lichter dan die van het vorige model en is toch stijver dankzij onder andere verbeterde structuren en het gebruik van lichtere materialen.

SKYACTIV-Body

  • Sterker en toch lichter dankzij meer gebruik van staal met hoge treksterkte en aluminium, wat nu goed is voor 71 % van de body-in-white (voorheen 58 %):
    * meer gebruik van aluminium (van 0,1 % tot 9 %) voor veel componenten, waaronder de voorspatborden, verstevigingen in de bumper en balken in de rugleuningen;
  • Gebruikt waar mogelijk een recht, ononderbroken frame, bijv. een rechter hoog opgehangen ruggengraatframe met een grotere doorsnede, terwijl de verbindingspunten tussen framedelen verstevigd zijn;
  • Nieuwe ringstructuur verbetert de stijfheid van de ophangsteunen van de wielophanging;
  • Verstevigde schokdempertorens achter gaan vervormingen van de carrosserie tegen;
  • Lokale stijfheid is verbeterd door de stoelen rechtstreeks op het subframe te bevestigen;
  • Een aantal maatregelen om geluid en trillingen tegen te gaan heeft ervoor gezorgd dat de nieuwe MX-5 soepeler en stiller is, ondanks dat hij zo licht is, zoals:
    - opnieuw ontworpen A-stijlen, voorruitframe en achterste rand van de motorkap om de luchtstroom te optimaliseren en vervelende windgeruis te verminderen, vooral met het dak open;
    - de zijramen gaan automatisch dicht om de sluiting met de softtop te verbeteren;
    - de softtop is aangepast om meer geluid te absorberen en wapperen tegen te gaan;
    - hoogfrequent windgeruis in de cabine is met 40 % verminderd.

Veiligheid

Mazda Proactive Safety, nu voor de nieuwe MX-5: Mazda's i-ACTIVSENSE actieve veiligheidstechnologieën helpen de bestuurder ongelukken te voorkomen. Maar omdat ongelukken helaas toch nog steeds kunnen gebeuren, is de innovatieve nieuwe SKYACTIV-Body van de roadster ontworpen om letsel bij inzittenden en voetgangers te beperken.

i-ACTIVSENSE – hypermoderne actieve veiligheid*

  • Blind Spot Monitoring (BSM) gebruikt een 24 GHz radar om een oogje op de weg te houden aan de zijkanten en achterkant van de MX-5. Indien auto's naderen in de aangrenzende rijstroken, waarschuwt het systeem de bestuurder met een knipperende indicator in de buitenspiegels en een zoemer indien de bestuurder aangeeft van rijstrook te willen wisselen;
  • Rear Cross Traffic Alert (RCTA) breidt de functionaliteit van BSM uit en maakt gebruik van de sensoren en signalen om bestuurders te waarschuwen voor andere voertuigen bij het achteruitrijden;
  • Lane Departure Warning System (LDWS) houdt de wegmarkering in de gaten en waarschuwt de bestuurder indien de auto onbedoeld van de rijstrook afwijkt;
  • High Beam Control (HBC) houdt met een camera de koplampen van tegemoetkomend verkeer en de achterlichten van het verkeer vóór de auto in de gaten en schakelt automatisch tussen dimlicht en grootlicht om te voorkomen dat andere verkeersdeelnemers verblind worden;
  • Adaptieve bochtenverlichting voorspelt bochten in de weg zodat de koplampen meesturen met de bocht.

Passieve veiligheid - een echt moderne roadster

  • De SKYACTIV-Body, aangepast voor de cabrioletarchitectuur van de MX-5, maakt waar mogelijk gebruik van een ononderbroken frame en rechte balken om de energie die vrijkomt bij een aanrijding te verspreiden door een structuur met 'multi-load paths';
  • Meer stijfheid met sterke en toch lichte materialen zoals:
    * 1.500 MPa hot-stamped en 1.180 MPa staal met hoge treksterkte rondom de cabine;
    * zeer sterk 7000-series aluminium voor de balken van de vóór- en achterbumpers;
  • Eenvoudig te vervangen geschroefde onderdelen absorberen energie en beperken schade aan de motor en reparatiekosten na een kleine frontale botsing;
  • Verbeterd frame verhoogt de bescherming bij zijwaartse aanrijdingen met bijv. een extra verstevigingsbalk in de rugleuning en verstevigde A-stijlen en zijdorpels;
  • Aan de achterzijde, een nieuw frame structuur van de dubbele ‘seat back bar’, die versterkt is met staal met hoge treksterkte voor een verbeterde weerstand tijdens een kop-staartbotsing. De achterste langsbalken, die aansluiten aan de achterzijde van de body, zijn voorzien van absorberend materiaal. De achterwielophanging in combinatie met de carrosserie (bodem) panelen vormen een 'multi-load path' die de cabine en de brandstoftank beschermen;
  • Bekleding van de stoelen en deuren is ontwikkeld om meer ondersteuning te bieden en letsel te voorkomen;
  • Standaard vóór- en zijairbags bieden extra bescherming, zelfs met het dak open;
  • De veiligheidsriemen zijn voorzien van gordelspanners en spankrachtbegrenzers;
  • Passagiersstoel is voorzien van Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes;
  • Verbeterde actieve motorkap gebruikt sensortechnologie om hoofdletsel bij voetgangers te beperken, terwijl het energieabsorberende foam in de balk van de voorbumper en de stijvere onderbumper de benen beschermen.

FOTOS NIEUWE MAZDA MX5 ND

 

Bekijk ook onze facebook pagina!