Nadat de Ribank Mazda MaX5 Cup het tijdens de Pinksterraces al niet echt getroffen had met het weer was het ook afgelopen zaterdag tijdens de races weer veel te koud voor de tijd van het jaar en dat in combinatie met een stormachtige wind. Onder die omstandigheden vonden twee wedstrijden plaats om het kampioenschap, waaronder één endurance-race van een uur met rijderswissel. De eerste race over 12 ronden werd gewonnen door de kampioen van 2009, Rudy Schilders (IL Motorsport Racing 1), de tweede door de kampioen van afgelopen jaar, Eric Sliphorst (Racing4Fun). Daarmee behoudt hij de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.

mazda-mx-5 cup-9juni2012-01

De kwalificatietraining startte aan het eind van de ochtend met een zware stormachtige wind en werd al na één ronde met een code rood onderbroken. Een auto uit de Volvo Cup was dusdanig gecrasht dat de baan bezaaid lag met brokstukken. Na de herstart vormde zich al snel weer de bekende groep rijders in de top van het klassement, met uitzondering van één, Miranda van Middendorp (Tech Racing). Zij was een stuk sneller dan gewoonlijk en wrong zich tussen het geweld van de leiders in het tussenklassement van de Cup, Eric Sliphorst, Rudy Schilders en Bart Wubben (B-Racing) met een fraaie tijd van 2.09.515. Wubben pakte net vóór haar de pole met 2.09.123, maar werd na binnenkomst samen met zes andere rijders vijf plaatsen teruggezet op de grid vanwege inhalen onder code rood. Dat betekende de eerste pole voor Van Middendorp in haar MaX5 Cup carrière.

Die pole-positie leverde Van Middendorp echter alleen in de eerste paar honderd meter wat voordeel op. Bij het ingaan van de eerste bocht had Schilders zijn MaX5 al aan de binnenkant naast die van haar gezet en pakte bij het uitkomen van de Tarzanbocht meteen de kop. Gedurende de race wist hij van de rest weg te lopen, waarmee hij zijn winst al vroegtijdig veiligstelde.

Daarachter ontspon zich een felle strijd om de 2e plaats, waarbij er voortdurend van plaats werd gewisseld en waarbij er ook hier en daar tikken werden uitgedeeld, met name door een veel te enthousiaste Van Middendorp. Dat resulteerde uiteindelijk in een toch wel verrassende tweede positie van de Brit Chris Woodger (IL Motorsport Racing 3), die achter zich Wubben, Sliphorst en Van Middensdorp in die volgorde over de streep zag gaan.

In de rest van het veld werd er om elke positie strijd geleverd in verschillende groepjes, wat de race bijzonder aantrekkelijk maakte om naar te kijken. Autovisie-redacteur Peter Hilhorst was één van de slachtoffers die vijf plaatsen was teruggezet op de grid, maar vocht zich van plaats 21 keurig terug tot de 17e plaats in de uitslag.

Tijdens de technische keuring na afloop van de race werden drie auto's te licht bevonden, die van Hoogwerf Motorsport, Garage Van Vugt Racing en Den Helder Racing. Zij moesten daarom achteraan starten bij de endurance-race van een uur. Van Middendorp kreeg vanwege een aantal ongecontroleerde acties een tijdstraf van 20 seconden, waardoor ze naar de 8e plaats in de uitslag zakte.

De endurance-race van een uur was een mooi evenement voor de rijders, die normaal maar 12 ronden achter het stuur zitten en nu 27 ronden lang konden genieten van het racen in een MaX5. In stints van minimaal 20 minuten konden rijders waar nodig van plaats wisselen, wat niet bij iedereen gebeurde omdat ze gewoonweg geen teammaat hadden. In alle gevallen moest de auto in ieder geval één pitsstop maken en daarbij minimaal 60 seconden stilstaan. De gevestigde orde streed weer om de podiumplaatsen, waarbij de oud-kampioenen Schilders en Sliphorst een nek-aan-nek race uitvochten tot op de finsihlijn: na 1 uur en 27 ronden was het verschil op de streep slechts 0.086 van een seconde in het voordeel van Sliphorst. Wubben sloot aan als derde op bijna 8 seconden.

Door valste starts en te korte stinttijden werd een aantal coureurs nog bestraft met een tijdstraf, maar dat had geen gevolgen voor de top van de race-uitslag.

Allersnelste ronde in beide races werd evenals tijdens het vorig raceweekend neergezet door Chris Woodger in de eerste race met een tijd van 2:08.808.

mazda-mx-5 cup-9juni2012-02

In de tussenstand van het kampioenschap gaat Sliphorst nog steeds aan de leiding met 276 punten, nu op 10 punten gevolgd door Schilders. Wubben is derde met 225 punten. David Koh (Tenuki Racing) staat met 218 punten op de vierde plaats, Carlo Izelaar (Izelaar Autosport) is met 175 punten vijfde.

De racekalender van de Ribank Mazda MaX5 Cup bestaat dit seizoen uit 9 evenementen met daarin totaal 16 races, verdeeld over drie verschillende circuits. Het resterende programma ziet er als volgt uit:

  • Dinsdag 10 juli Zolder (B) race 9 + 10
  • Vrijdag 17 augustus Zandvoort race 11 + 12
  • Vrijdag 7 september Zandvoort race 13 + 14
  • Zondag 14 oktober Zandvoort race 15 + 16

Op zondag 1 juli is op Circuit Park Zandvoort de jaarlijkse Sponsordag van alle raceklassen uit het DNRT. Dat betekent dat liefhebbers van de autosport mee kunnen rijden met alle soorten raceauto's, waaronder dus ook de Ribank Mazda MaX5 Cup.

In Engeland is het racen met de Mazda MX-5 al jaren bijzonder populair, evenals in de Verenigde Staten van Amerika, waar Mazda de grootste autosportsponsor is en tevens hoofdsponsor is van het circuit van Laguna Seca. De ideale combinatie van sportief rijden tegen een uiterst betaalbare prijs en een ultiem gevoel van vrijheid past prima binnen het concept van MaX5 Racing. In het kampioenschap in Nederland wordt er uitsluitend gereden met de Mazda MX-5 1.6 liter van de eerste generatie (NA, 1990-1993) met 116 pk (135 Nm) en handgeschakelde vijfbak. Het minimum gewicht, inclusief rijder, is 960 kg. Een betaalbare klasse waarin voor zowel de beginnende rijder als de ervaren coureur veel plezier te behalen valt. Voor ca. € 15.000,- kan men het hele seizoen racen, inclusief de aanschaf en ombouw van de auto.

# # #

Voor meer informatie: