max5_cupHet eerste optreden van de Total Mazda MaX5 Cup in het Dutch Power Pack had een tamelijk turbulent verloop. Tijdens de twee wedstrijden in het programma van de Hammerite Ultimate Races op Circuit Park Zandvoort was niet alleen de wind bijzonder krachtig maar ook het wedstrijdverloop van met name de tweede race onderwerp van discussie. Toen al het stof weer was neergedaald werden achtereenvolgens Laurens van Alphen en Sander van Beem gehuldigd als de winnaars van de twee races. Tijdens het evenement kende de Total Mazda MaX5 Cup het grootste deelnemersveld ooit, met 19 auto’s aan de start.

De strijd om de beste startpositie voor de eerste race op zondag werd de dag ervoor uitgevochten door Van Alphen van Keen on Racing en Rudy Schilders van IL Motorsport. De twee kemphanen in de strijd om het kampioenschap bestreden elkaar 20 minuten lang en aan het eind van de sessie bleek er slechts 0,072 van een seconde tussen de tijden te zitten in het voordeel van Schilders. Bij de start van de eerste race revancheerde Van Alphen zich echter door vrijwel direct de kop te pakken. Achter hem volgden Schilders, Mick Hoogwerf, Carlo Izelaar en Eric Sliphorst.

Voor Izelaar eindigde de race meteen al in een klein drama, toen hij in de eerste ronde halverwege het circuit bij het insturen van de voormalige Renault-bocht onbedoeld van de baan werd getikt door Björn Gebhard en met schade moest uitvallen. Ook voor het debuterende VK Motorsport eindigde de race vroegtijdig, toen in de derde ronde de koppeling de geest gaf en Rik Vonk in z’n allereerste race moest uitvallen. Gastrijder in de auto van Mazda Motor Nederland, Sander Kersten, Chef Redactie van de mannenglossy FHM, had zichzelf zaterdag gekwalificeerd op de 13e plaats. Na een goede start, waarbij hij meteen een aantal plaatsen pakte, verloor hij tijdens de race meer en meer terrein vanwege een tweetal spins, die hij weliswaar schadevrij wist te overleven, maar die hem niet verder brachten dan de 16e plaats op de uitslagenlijst.

Ik was veel te fanatiek”, verklaarde hij zijn spins na afloop. “Ik wilde teveel, erg jammer, maar wat heb ik genoten. Deze klasse is inderdaad zeer geschikt als je uit de karts komt, want je beleeft een soortgelijk gevoel als je achter het stuur zit. Vooral ook door de achterwielaandrijving, je kunt door de ervaring in de karts veel sneller en beter reageren. Ook het geluid is heerlijk, evenals het open rijden. De auto gedraagt zich sterk in de bochten en is zeer vergevingsgezind. Een aanrader voor als je echt wilt beginnen met autoracen”, aldus Sander Kersten.

De strijd om de winst in de eerste race ging vanaf de start tussen Van Alphen en Schilders, waarbij eerstgenoemde op ervaren wijze zijn positie wist te verdedigen en Schilders geen enkele kans tot passeren gaf. Het verschil na 12 raceronden was dan ook slechts 0,235 van een seconde in het voordeel van Laurens van Alphen. Derde werd Mick Hoogwerf.

De uitslag van de eerste race bepaalde de startopstelling van de tweede, met één uitzondering: gastrijder Allard Kalff in het team van MMNL wilde persé vanaf de laatste positie starten om voor zijn TV-programma RTL Autowereld het hoge ‘fun’-karakter van deze cup te laten zien. Aan kop ontspon zich opnieuw een strijd tussen Van Alphen in leidende positie, vanaf pole, en direct daarachter Schilders. Kalff vocht zich samen met Berend Gesman (in de auto van Izelaar Autosport) door vrijwel het hele veld heen. Daar waar Gesman in de vierde ronde moest uitvallen wist Kalff zich tot de zesde plek te manoeuvreren op het moment dat de finishvlag viel. Daarvóór was er een vervelend incident in de 8e ronde tussen Van Alphen en Schilders. De laatste tikte de groene MX-5 van Keen on Racing in de S-bocht van de baan, waardoor beide auto’s spinden en van Alphen even later noodgedwongen de pits moest opzoeken. Schilders wist vervolgens de race te winnen, maar kreeg van de wedstrijdleiding een terechte straf van 10 seconden toegewezen, waarmee hij uiteindelijk als vierde eindigde. Winnaar van de race werd daarmee Sander van Beem, gevolgd door Mick Hoogwerf en Eric Sliphorst, die achter Schilders in een tijdsbestek van totaal slechts 0,274 van een seconde waren gefinisht.

Van Alphen blijft leider in het tussenklassement van het kampioenschap, gevolgd door Schilder en Sliphorst.

De resterende racekalender van de Total Mazda MaX5 Cup 2010 ziet er als volgt uit:

  • 5 september Zandvoort Race, 12 ronden

  • 17 oktober Zandvoort Race, 12 ronden