Mazda toont op de AutoRAI 2011 drie Nederlandse primeurs, waaronder een speciaal en radicaal showmodel, de MX-5 Superlight Versie. Deze zeer zuinige auto werd door Mazda's Europese designteam speciaal voor de IAA 2009 in Frankfurt ontworpen en laat zien tot welk resultaat de gewichtsbeperkende maatregelen van Mazda kunnen leiden. Een andere Nederlandse primeur is een nieuwe en gelimiteerde versie van de MX-5, de Kaminari, die naast een aantal specifieke en onderscheidende kenmerken ook een eigen nieuwe kleur heeft, Dolphin Grey. Op de stand staat deze speciale MX-5 naast het nieuws over de SkyActiv technologie van Mazda, dat als Nederlandse primeur op opmerkelijke wijze gepresenteerd zal worden en waarmee de onderneming begin 2012 op de markt zal komen. En natuurlijk de nieuwe Mazda5, die vanaf eind januari 2011 ook beschikbaar is met de nieuwe 1.6 liter CiTD turbodieselmotor.

M-5 Superlight Versie - Nederlandse primeur

Minder is meer

De wereld van de automobiel en individuele mobiliteit verandert. De richting waarin de hedendaagse auto zich ontwikkelt wordt bepaald door aspecten op het gebied van energiezuinigheid, milieuvriendelijkheid en veiligheid, aangevuld met eisen op het gebied van dynamiek en rijplezier. Mazda heeft sinds enige jaren gewichtsverlaging van haar nieuwe modellen als één van de belangrijkste ondernemingsthema's gekozen. Dit was overigens altijd al een speerpunt sinds de introductie van de MX-5 20 jaar geleden en vormde de basis voor de Mazda MX-5 Superlight Versie, een radicale impressie van de populairste roadster ter wereld.

In 2009 vierde Mazda de 20e verjaardag van de MX-5 Roadster (2010 in Europa), de auto die het fundament legde onder de Zoom-Zoom bedrijfsfilosofie. Reden genoeg om van deze icoon een rijklaar studiemodel te presenteren, de MX-5 Superlight Versie. Er bestaan geen plannen om deze auto in serieproductie te nemen maar de Superlight Versie laat zien hoe individuele mobiliteit en beperkt gebruik van hulpbronnen prima samen kunnen gaan.

Het Europese ontwerpteam creëerde een showmodel dat de essentie van Mazda's Zoom-Zoom belichaamt. De MX-5 Superlight Versie is een pure, compromisloze tweezitter die voor vrijwel iedereen bereikbaar is. De grootste uitdaging voor het ontwerpteam bestond volgens projectleider Hasip Girgin uit "het maken van een extreme versie van de MX-5 die gedurende 20 jaar tot perfectie was ontwikkeld". Het resultaat van hun inspanningen is een roadster in een speciaal showjasje, bijzonder laag in gewicht en teruggebracht tot de essentie van sportief autorijden zonder dat concessies zijn gedaan aan het veiligheidsaspect. In een toenemend digitale wereld schept deze auto een hechte band tussen mens en machine. Het bijzondere concept staat garant voor nog meer rijdynamiek en een laag verbruik. Dit wordt bereikt door het gewicht onder de magische grens van 1000 kg te houden, een waarde die tot nu toe voor moderne sportwagens onbereikbaar leek. Als studieobject voor lichtgewichtconstructie en rijplezier is de MX-5 Superlight Versie de ideale ambassadeur voor de merkwaarden van Mazda.

Exterieur Mazda MX-5

"Ik koesterde al jarenlang de wens een dergelijke radicale MX-5 te bouwen," zegt Peter Birtwhistle, Europees hoofdontwerper van Mazda. "Nu gewichtsbesparing bij de ontwikkeling van auto's een dominante factor is geworden, is de tijd er rijp voor. We laten met de MX-5 Superlight Versie zien hoe licht een moderne auto kan zijn." Door de MX-5 tot zijn kerneigenschappen terug te brengen wist het ontwerpteam een roadster 'pur sang' te creëren.

Bij de ontwikkeling van het productiemodel van de MX-5 lag de nadruk op de ervaring van het rijden met open kap voor bestuurder en passagier, de rijdynamiek van de auto en de eenheid tussen de inzittenden en de auto.

Bij de Superlight Versie wilden de ontwerpers hierin nog een stap verder gaan. Met het weglaten van de voorruit, de neerklapbare cabrioletkap en het frame daarvan werd al een rigoureuze stap in die richting gezet. Het concept van de MX-5 Superlight Versie verandert de productieversie van de Roadster in een machine voor echte diehards die ongefilterd worden blootgesteld aan de elementen. Bestuurder en bijrijder voelen niet alleen permanent de wind in het gezicht maar ervaren ook de geluiden, geuren en temperatuurwisselingen van de onmiddellijke omgeving. De hechte band tussen bestuurder en techniek zorgt voor een unieke beleving van het samensmelten van mens en techniek, fysiek alleen te overtreffen door de cockpit van een raceauto.

De ontwerpers van Mazda ontwikkelden voor deze lichtgewicht speciale rolbeugels die niet alleen een optische functie hebben maar bijdragen aan de aërodynamische efficiency. Uiteraard komen de rolbeugels ook tegemoet aan de eisen op het gebied van veiligheid. Door hun vorm verminderen ze de turbulentie rond de hoofden van bestuurder en copiloot, die in dit model overigens wettelijk verplicht zijn een helm te dragen.

Het ontwerpteam wist met de Superlight Versie het karakter van de MX-5 aan te scherpen door niet-vitale onderdelen weg te laten en vitale delen krachtiger te tekenen: het eindresultaat is spectaculair.

Zo kunnen bij het ontbreken van een voorruit ook de ruitenwissers weggelaten worden. Het open ontwerp van deze versie maakt ook de noodzaak voor portiergrepen, zijruiten en hun bedieningsmechanieken overbodig. Een enkele, opengewerkte aluminium groothoekspiegel biedt een uitstekend zicht op wat er zich achter de auto afspeelt. Deze spiegel bevindt zich op de verlengde motorkap. De verlichting is zowel vóór als achter identiek aan die van de productieversie, aangevuld met LED-lampen aan de voorzijde en een extra remlicht in beide rolbeugels voor een sportievere look.

Door de afwezigheid van een voorruit was het nodig de oorspronkelijke aluminium motorkap in het interieur te laten doorlopen. De verlenging is vervaardigd van lichtgewicht koolstofvezel en vormt een beschermkap boven het dashboardframe. Dit veroorzaakte ook een wijziging in de vorm van de carrosserie die nu een langere neus heeft waardoor het lijkt alsof de inzittenden verder naar achteren zitten, optisch benadrukt door de forse rolbeugels en hun aërodynamische bekleding. De MX-5 Superlight Versie is een moderne variant op de spectaculaire proporties van historische raceauto's.

Interieur Mazda MX-5

De 'less is more' uitstraling van het exterieur vinden we terug in het interieurontwerp dat niet werd ontworpen met het oog op esthetiek maar dat ontstond volgens het principe van 'vorm volgt functie', in dit geval de verlaging van het voertuiggewicht.

Bestuurder en passagier van de MX-5 Superlight Versie nemen plaats in kuipstoelen van ultralicht koolstofvezel. Ze zijn bekleed met hetzelfde zadelkleurige leer als de armleuningen, het stuurwiel en de aluminium schakelpook en handrem. Kleurgecodeerde vierpuntsgordels houden de inzittenden stevig op hun plaats.

De in het interieur doorgetrokken motorkap vormt een afscherming boven het dashboard waardoor dat kleiner lijkt dan op de productieversie van de MX-5. Het dashboard is van glasvezel versterkt kunststof en bevat dezelfde instrumenten als de MX-5. De instrumenten worden door een lichtgewicht frame van carbon op hun plaats gehouden. Net als bij een volbloed raceauto bevindt zich in het midden van het dashboard een startknop, naast twee noodschakelaars voor het onmiddellijk kunnen uitschakelen van de brandstoftoevoer en de elektrische spanning.

Omdat de luchttoevoer en klimaatregeling in een open passagierscompartiment beperkt is, beschikt dit showmodel over airconditioning noch ventilatoren. De luchtstroming neemt toe naarmate de snelheid oploopt en daarom zijn alleen kleine instroomopeningen nodig. Het interieur is niet afgewerkt met bekleding. Geluidwerend ondertapijt en bekleding passen niet bij een Spartaanse opzet en werden daarom weggelaten.

De 'zwevende' middenconsole met iPod® aansluiting en de driehoekige verstevigingen in de kale portieren zijn ook van lichtgewicht koolstofvezel. Bestuurder en passagier kunnen hun armen daarop laten rusten.

Rijdynamiek Mazda MX-5

De Mazda MX-5 Superlight Versie is een volledig rijvaardig showmodel maar er bestaan vooralsnog geen plannen de auto in productie te nemen. Onder de motorkap vinden we de beschaafde en zuinige 1.8 liter viercilinder benzinemotor die is gekoppeld aan de eveneens uit de productieversie afkomstige handgeschakelde vijfversnellingsbak. Deze motor levert een maximumvermogen van 93 kW / 126 pk bij 6500 t/min. De Mazdaspeed luchtinlaat van gepolijst aluminium en het Mazdaspeed uitlaatsysteem werden specifiek voor deze versie ontwikkeld. Deze systemen zorgen samen voor meer inlaatlucht en minder tegendruk. Het uitlaatgeluid doet vermoeden dat de motor een veel grotere cilinderinhoud heeft dan in werkelijkheid. Door het sterk resonerende gorgelende geluid in de uitlaatdemper lijkt het alsof er een zeer krachtige motor onder de kap huist.

Het showmodel levert ook betere prestaties, reden waarom er vierzuiger remtangen en geperforeerde remschijven zijn gemonteerd. Om plaats te bieden aan de grotere remcomponenten werd de spoorbreedte met 50 mm vergroot. Het speciaal afgestelde chassis met Bilstein® B16 'coil-over' wielophanging en Eibach® stabilisatoren bezorgen de MX-5 Superlight Versie 30 mm minder grondspeling dan de standaardversie.

De bekrachtigde hydraulische tandheugelstuurinrichting werd uit de standaardversie overgenomen. De lineaire besturing en de trefzeker schakelende vijfversnellingsbak met korte schakelslag hebben in grote mate bijgedragen aan het succes van de MX-5. Van de 2.0 literversie van het productiemodel werden eveneens de 205/45 R17 banden en lichtmetalen wielen overgenomen die met hun gewicht van nog geen 8 kg tot de lichtste in hun soort behoren.

Totstandkoming van dit showmodel

De uitdaging was groot en de beschikbare tijd beperkt. Toen de beslissing was genomen een radicale lichtgewichtversie van de Mazda MX-5 op de IAA Frankfurt van 2009 te presenteren, had Peter Birtwhistle daarvoor slechts drie maanden de tijd. Hij stelde snel een team samen, behalve hemzelf bestaande uit Hasip Girgin, Luca Zollino, Nigel Ratcliffe, Maria Greger en Lucuiana Silvares, dat startte met het vormgeven van de cockpit.

Er was geen tijd om schaalmodellen te maken. De ontwerpers zetten hun ideeën op papier, kozen daaruit het winnende ontwerp en werkten dat meteen op een kleimodel op ware grootte uit. Het interieur werd tegelijk met de verstevigingen van de portieren ontworpen. Vervolgens werden alle componenten gedigitaliseerd. Deze gegevens werden naar een externe studio gestuurd die het prototype bouwde. Daar werden ook de componenten van glasvezel en koolstof gemaakt. Deze methode werd ook gehanteerd voor de middenconsole, schakelpook en handrem.

Gelijktijdig werd een productieversie van de MX-5 Roadster ontdaan van alle onderdelen die door nieuwe vervangen zouden worden. Onder supervisie van Mazda's ontwerpteam werd een rijdbare MX-5 Superlight Versie gemaakt die minder dan 1000 kg woog, waarbij de oorspronkelijke 50/50 gewichtsverdeling werd gehandhaafd. Vervolgens reden Mazda testrijders de auto naar een testbaan waar samen met ingenieurs van Bilstein® en Eibach® werd gekeken of het project wat betreft ondersteltechniek kans van slagen had. Het resultaat deed zelfs de meest ervaren technici versteld staan: zonder ingrijpende aanpassingen bleek deze MX-5 'light' over prima handelbaarheid en wegligging te beschikken, absoluut veilig, met geweldige rijdynamiek en een even geweldig geluid.

De eindmontage bestond uit het wit spuiten van de carrosserie en het polijsten van de standaard MX-5 aluminium motorkap. Vervolgens werden de stoelen, schakelpook en handrem met leer bekleed en gemonteerd. Hierna werden alle eerder vervaardigde carbondelen aangebracht. Tot slot werden de middenconsole, dashboard en instrumenten, veiligheidsgordels en rolbeugels gemonteerd.

Gewichtsbesparing in detail

Minder is meer! Deze filosofie vormde de leidraad voor de ontwerpers van Mazda tijdens de ontwikkeling van de MX-5 Superlight Versie in de ontwerpstudio's in het Duitse Oberursel. Alle onderdelen die niet absoluut noodzakelijk waren voor het rijden werden op de weegschaal gelegd. De veiligheidsvoorzieningen bleven ongewijzigd. Gewichtsbesparing werd bereikt door het weglaten of vervangen van de volgende onderdelen:

  • Voorruit, voorruitlijst en ruitenwissers
  • Neerklapbare softtop met frame
  • Zijruiten met inbegrip van ruitbedieningsmechanisme
  • Buitenste portiergrepen en zijspiegels
  • Geluidsinstallatie
  • Interieurbekleding, tapijt en geluidsisolatie
  • Standaardstoelen
  • Alle systemen voor airconditioning, verwarming en ventilatie
  • Dashboardframe
  • Middenconsole
  • Schakelpook
  • Handremhendel
  • Armsteun tussen stoelen

Geschiedenis van Mazda MX concept cars

Voor de MX-5 werd inspiratie ontleend aan verschillende concept cars gedurende zijn 20-jarige geschiedenis. In 2000 creëerde Mazda's Amerikaanse ontwerpstudio voor de SEMA show de Miata monoposto. Een eerdere stap in de richting van een radicale MX-5 werd in 2001 gezet door het Japanse Mazdaspeed met de schepping van de Roadster MPS Concept. Dit idee werd in 2004 uitgewerkt tot de Mazda Roadster Coupé TS Concept, een auto met een klassieke Italiaanse coupéstilering op basis van de Roadster.

Tot slot verscheen in 2003 de Mazda Ibuki, een ontwerptechnische knipoog naar de derde generatie van de MX-5, die twee jaar later verscheen. In aanvulling op de extreem korte overhang en de meer sobere ontwerptaal van het latere productiemodel toonde de Ibuki enkele belangrijke conceptuele wijzigingen. Zo bevond de krachtbron zich lager en verder naar het midden van de auto voor een lager zwaartepunt en een gelijke gewichtsverdeling over beide assen. De uiteindelijke productieversie beschikte daardoor over de ideale gewichtsverdeling van 50:50, waaraan de auto zijn uitstekende hanteerbaarheid ontleent.

Belangrijkste specificaties Mazda MX-5 Superlight Versie *

MAZDA MX-5

Superlight Versie

Belangrijkste specificaties

Carrosserie

Type

roadster met softtop

Stoelen

2

Afmetingen

Lengte

mm

4020

Breedte

mm

1720

Hoogte

mm

1110

Wielbasis

mm

2330

Spoorbreedte vóór / achter

mm

1540 / 1545

Grondspeling

mm

106

Motor

Type

1.8 liter benzinemotor 4 cilinder in lijn DOHC

Cilinderinhoud

cm3

1798

Maximaal vermogen

kW / pk

93 / 126 bij 6500 t/min

Maximum koppel

Nm

167 bij 4500 t/min

Transmissie

Type

5MT

Aandrijflijn

motor dwars voorin, voorwielaandrijving

Prestaties

0-100 km/u

sec

8,9

Verbruik

Gecombineerd

l/100km

6,3

Emissie

g/km

150

Gewicht

Kentekengewicht

kg

995

Wielophanging

Type vóór / achter

McPherson veerpoot / multilink

Schroefveerspanning vóór / achter

N/mm

26,8 / 29,9

Schokdempers vóór / achter

Bilstein® enkelwandig telescopisch

Stabilisatorstang vóór / achter

mm

26 / 25

Banden

Type

205/45 R17

Remmen

Vóór / achter

geventileerde schijven / massieve schijven

Diameter vóór / achter

mm

300 / 280

* Geschatte waarden showmodel

Mazda MX-5 Kaminari - Nederlandse primeur

Voorjaar 2011

In de afgelopen twintig jaar is Mazda's legendarische MX-5 sportauto uitgegroeid tot de best verkochte tweezits cabrio met meer dan 900.000 geproduceerde eenheden, dankzij zijn uniek formule van puur Zoom-Zoom plezier gecombineerd met betrouwbaarheid, duurzaamheid en toegankelijkheid.

Tijdens de Autosalon van Genève 2011 introduceerde Mazda een speciale Kaminari uitvoering van de MX-5 in gelimiteerde oplage, die nu als Nederlandse primeur op de AutoRAI 2011 staat.

De nieuwe Mazda MX-5 Kaminari beschikt over speciale kenmerken, zoals een hoge kwaliteit lederen interieur en de nieuwe carrosseriekleur 'Dolphin Grey'. Speciale uitrustingen van het exterieur zijn onder andere chromen deurgrepen, zilveren omranding van de mistlampen en chromen omlijstingen bij de voorbumpergrille, plus een witte lens op het derde remlicht. 17-inch lichtmetalen velgen met een lichtgekleurde afwerking ronden de 'premium'-look af. Uitrustingen in het interieur zijn onder andere de grijze leren stoelen en de chromen afwerking rondom de instrumenten op het dashboard en ventilatieopeningen. Geheel in de geest van Zoom-Zoom beschikt deze speciale uitvoering van de Mazda MX-5 nog steeds over een perfecte 50:50 gewichtsverdeling en een hoge vermogen/gewichtsverhouding.

De speciale uitvoering is beschikbaar met de 126 pk sterke 1.8 liter benzinemotor. De motor is gekoppeld aan een vijftraps handmatige versnellingsbak. De auto is in Nederland leverbaar met zowel een softtop als een inklapbare elektrische hardtop.

Het model beschikt als vanouds over dezelfde legendarische besturing, lenigheid en prestaties van de sportauto waar de MX-5 bekend om staat, met dezelfde bescheiden CO2-uitstoot en betaalbare gebruikskosten.

Overzicht – Mazda MX-5 Kaminari

Extra uitrustingen:
  • Drie carrosseriekleuren – Aluminium Mica, Sparkling Black (nieuw voor de MX-5) en Dolphin Grey (nieuw en speciaal voor de Kaminari)
  • Chromen deurgrepen
  • Zilveren omranding van de mistlampen
  • Chromen omlijstingen bij de voorbumpergrille
  • Witte lens op het derde remlicht
  • 17-inch lichtmetalen velgen
  • Veerpootbrug
  • Grijze leren stoelen met stoelverwarming met vijf standen voor bestuurder en passagier
  • Grijze inzetstukken bij de deurpanelen
  • Stiksels op het stuur, de stoelen, handrem en deurpanelen in contrasterende kleur
  • Chromen afwerking rondom de instrumenten op het dashboard en ventilatieopeningen
  • In zilver afgewerkte rollbar
  • Lichtmetalen pedalenset
  • Bluetooth®-connectiviteit*
  • Cruise control*

* niet in alle landen, wel in Nederland.

Mazda SkyActiv technologieën - Nederlandse primeur

Nieuwe aandrijflijnen, versnellingsbakken, carrosserie en chassis

Mazda's nieuwe SkyActiv technologieën combineren verregaande innovatie met 'state of the art'-technologie. Deze volgende generatie technologieën behelzen benzine- en dieselmotoren met zeer goede compressieverhoudingen, nieuwe handmatige en automatische versnellingsbakken en carrosserie- en chassissystemen, die lichter en behendiger zijn. De introductie van deze technologieën zal leiden tot een substantiële afname in brandstofverbruik en CO2-uitstoot voor alle modellen van Mazda. Deze technologieën passen binnen Mazda's Duurzame Zoom-Zoom-strategie, en zullen het brandstofverbruik van Mazda modellen die wereldwijd verkocht worden met 30 % terugdringen in 2015 (in vergelijking met 2008).

Dankzij Mazda's benadering om een doorbraak te realiseren bij de engineering en productie van zijn volgende generatie auto's heeft het merk verschillende tegenstrijdige problemen tegelijkertijd op kunnen lossen. Bijvoorbeeld, hoe je de compressieverhouding van een benzinemotor kunt verhogen zonder dat dat leidt tot minder koppel vanwege pingelen (onregelmatige verbranding). Dit heeft geleid tot een aantal baanbrekende technologieën, met als doel de perfecte verbrandingsmotor te creëren. Gecombineerd met een succesvolle strategie van gewichtsbesparing, inclusief een volgende generatie motoren, versnellingsbakken, carrosserie- en chassistechnologieën, wat leidt tot zeer substantiële verminderingen in brandstofverbruik en CO2-uitstoot, zullen deze technologieën wereldwijd geïntroduceerd worden in het gamma van Mazda in de loop van 2011.

SkyActiv-G benzinemotor – Mazda's nieuwe direct-ingespoten benzinemotor

Beschikt over de hoogste compressieverhouding in een benzinemotor ter wereld voor reguliere auto's van 14,0:1 (hoger dan de motor van een Formule 1 racer) zonder onregelmatige verbranding (pingelen);

Significant efficiëntere motor wat leidt tot 15 % meer koppel en een brandstofverbruik vergelijkbaar met de huidige 2.2 liter CiTD turbodieselmotor;

Verbeterd rijgevoel dankzij meer koppel bij lage en middelhoge toerentallen;

Een 4-2-1 uitlaatsysteem, speciale holle zuigerkoppen, multipointinjectie en andere innovaties liggen ten grondslag aan de hoge compressieverhouding:

Gewichtsbesparing: gewicht van de motor met 10 % teruggebracht;

Frictie binnen de motor met 30 % teruggebracht;

Dubbele S-VT inlaat met elektrische sequentiële kleppentiming (S-VT) om vermogensverlies te minimaliseren.

SkyActiv-D dieselmotor – Mazda's nieuwe schone dieselmotor

Voldoet aan de internationale emissienormen (Euro6 in Europa, Tier2Bin5 in Noord-Amerika, en de Post New Long-Term Regulations in Japan), zonder dure NOx-behandelingen, dankzij 's werelds laagste compressieverhouding in een dieselmotor van 14,0:1;

20 % minder brandstofverbruik in vergelijking met de huidige 2.2 liter CiTD turbodieselmotor;

Een nieuwe tweetrapsturbo zorgt voor een soepele en lineaire reactie van de motor bij lage en hoge toerentallen en verhoogt het koppel bij lage en hoge toerentallen (tot aan de limiet van 5.200 t/min);

Zeer efficiënt Mazda dieselpartikelfilter (DPF) met 'active ceramic' materiaal voor extra hoge efficiëntie van het regeneratieproces;

10 % gewichtsbesparing;

Frictie verminderd met 20 %;

Variabele lichthoogte van de klep voor stabiele verbranding na een koude start (voorkomt overslaan).

SkyActiv-Drive –Mazda's nieuwe zestraps automatische versnellingsbak

Sneller, lichter, en leuker om te bedienen;

Weet het koppel zeer efficiënt over te brengen dankzij een betere lock-up en beschikt over de beste eigenschappen van alle typen versnellingsbakken. Het resultaat is een verbonden rijgevoel zoals bij een handmatige versnellingsbak;

Combineert alle voordelen van conventionele automatische versnellingsbakken, continue variabele transmissies en versnellingsbakken met dubbele koppelingen;

Brandstofverbruik verminderd met maximaal 7 % in vergelijking met de huidige vijftraps versnellingsbak;

Leverbaar voor de SkyActiv-D en SkyActiv-G.

SkyActiv-MT –Mazda's lichte en compacte nieuwe handmatige versnellingsbak

Geoptimaliseerd voor auto's met voorin geplaatste motor en voorwielaandrijving; korte en lichte schakelweg zorgt voor een schakelgevoel zoals in een MX-5;

Significant kleiner en lichter dankzij vernieuwde structuur;

Efficiënter in de auto te plaatsen dankzij compactheid;

Verminderd brandstofverbruik dankzij minder interne frictie.

SkyActiv-Body – Mazda's nieuwe lichte, zeer stijve carrosserie

Uitstekende crashbestendigheid en een zeer laag gewicht (voldoet aan alle strenge eisen voor crashbestendigheid in alle landen; 8 % lichter);

Verminderd gewicht dankzij betere verbindingsmethoden en meer gebruik van staal met hoge treksterkte;

Een 'rechte constructie' waarin elk onderdeel van het frame zo recht mogelijk geconfigureerd is (30 % stijver).

SkyActiv-Chassis – Mazda's nieuwe prestatiegerichte lichtgewicht chassis

Combineert een nauwkeurige besturing met een comfortabel rijgevoel;

Nieuwe veerpoten vóór en nieuwe multilink wielophanging achter zorgen voor hoge stijfheid en lichtheid (het hele chassis is 14 % lichter dan de huidige versie);

Lenig op normale snelheden, stabiel op hogere snelheden, verbeterde rijkwaliteit op alle snelheden dankzij herziening van de functionele bevestigingspunten van alle onderdelen van het veersysteem;

Realiseert een 'Jinba Ittai'-achtig verbonden rijgevoel; eenheid tussen auto en bestuurder.