mazdalogo.jpgMazda kent tot nu toe een buitengewoon goed jaar in Europa met meer dan uitstekende verkoopcijfers en een steeds maar stijgende populariteit van de eerste en tweede generatie ‘Zoom-Zoom’-modellen. De afgelopen maand werden er in Europa 27.700 Mazda’s verkocht, wat een stijging betekent van 28 % ten opzichte van juli 2007. Het is tevens het beste resultaat in 17 jaar tijd.

Gerekend over de eerste zeven maanden van dit kalenderjaar is Mazda één van de snelst groeiende merken in Europa. In januari tot en met juli 2008 werden totaal 220.500 eenheden verkocht, ofwel 20 % meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit aantal is bovendien een historisch record in de geschiedenis van het merk.

Alle markten hadden een goede juli-maand met het bereiken of zelfs overtreffen van hun verkoopdoelstellingen. 17 landen kenden een toename in de verkoop (zie tabel), waarvan 15 landen zelfs een groei noteerden met dubbele cijfers en vijf landen een absoluut verkooprecord boekten. In Rusland blijft de populariteit van het merk Mazda in een zeer hoog tempo groeien. In de afgelopen maand stegen de verkopen daar met 83 %, wat een volume opleverde van 6.700 eenheden. Het zijn de allerhoogste verkopen ooit in Rusland in de maand juli en de 20e  maand op rij met een groeipercentage van twee of drie cijfers.

Ondanks een moeilijke en concurrerende markt wist Spanje het hoogste marktaandeel ooit in de maand juli te halen met 0,9 %, ofwel 1.300 eenheden. Ook Hongarije vestigde een verkooprecord met 280 eenheden, een stijging van 57 % ten opzichte van juli vorig jaar. In juli 2008 werden er tevens records geboekt in Kroatië met 230 eenheden (+ 12 %) en Slovenië, 130 Mazda’s (+ 75 %).