Motoren, versnellingsbakken, carrosserieën en chassis: Mazda's geheel nieuwe gamma SkyActiv technologieën is ontworpen om de efficiëntie en duurzaamheid van de nieuwe generatie auto's van de onderneming te verhogen en tegelijkertijd de veiligheid te verbeteren en het rijplezier te verhogen.

Innovatie is het kloppende hart van SkyActiv, gericht op een optimale verbranding en lichtgewicht engineering. Aangezien al deze technologieën in alle nieuwe generatie Mazda's gebruikt gaan worden, dus niet alleen in dure 'groene' uitvoeringen, zullen alle kopers van een nieuwe Mazda hiervan profiteren.

SkyActiv-G benzinemotor:
de zoektocht naar de ideale verbrandingsmotor

Een hele verzameling nieuwe technologieën heeft zijn weg gevonden naar de nieuwe, hoogefficiënte direct ingespoten SkyActiv benzinemotor. Hij is uitermate krachtig maar toch opmerkelijk zuinig, tilt compressie naar een hoger niveau en lost alle problemen op die het gebruik van een hoge compressie tot nu toe in de weg stonden. Deze onorthodoxe benadering is kenmerkend voor Mazda's unieke manier van engineering.

Belangrijkste feiten:

  • Uitzonderlijk hoge compressieverhouding van 14 : 1;
  • Een 4-2-1 uitlaatsysteem, speciale holle zuigerkoppen, multipointinjectie en andere innovaties liggen ten grondslag aan deze bijzondere compressieverhouding en voorkomen onregelmatige verbranding (pingelen);
  • Frictie binnen de motor met 30 % teruggebracht;
  • Continu sequentiële kleptiming (S-VT) bij de in- en uitlaat om vermogensverlies te minimaliseren;
  • Gewichtsbesparing: gewicht van de motor met 10 % teruggebracht;
  • Ongeveer 15 % lager brandstofverbruik en CO2-uitstoot in vergelijking met de huidige Mazda 2.0 liter benzinemotor;
  • Ongeveer 15 % meer koppel bij lage en middelhoge toerentallen.

SkyActiv-D dieselmotor:
veel koppel & schone verbranding

Schoon, hoogtoerig, soepel en leuker dan ooit te voren: Mazda heeft de grens verlegd voor dieselkracht met de SkyActiv-D. De compressieverhouding vervult ook hier de hoofdrol, want wederom werden interne processen opnieuw onderzocht. Het resultaat: efficiënte kracht die zonder speciale NOx-nabehandelingssystemen toch aan de hoogste milieueisen voldoet.

Belangrijkste feiten:

  • Ongeveer 20 % minder brandstofverbruik (in vergelijking met de huidige 2.2 liter CiTD common rail turbodieselmotor) dankzij de bijzonder lage compressieverhouding van 14 : 1, wat leidt tot een langere expansiefase na verbranding;
  • Variabele lichthoogte van de uitlaatklep voor interne uitlaatgasrecirculatie zorgt voor stabiele verbranding na een koude start;
  • Tweetrapsturbo zorgt voor een sterke en stabiele reactie van de motor bij lage en hoge toerentallen (tot aan de limiet van 5.200 t/min);
  • 10 % lichter dan de huidige 2.2 liter CiTD;
  • Frictie verminderd met 20 %;
  • Zeer efficiënt Mazda dieselpartikelfilter met 'active ceramic';
  • Voldoet aan Euro6, Tier II Bin 5 (in de VS) en Post New Long-Term Emission Regulations (in Japan) zonder dure NOx-nabehandelingen.

SkyActiv-Drive automatische versnellingsbak
Een soepele, levendige, leuke, maar toch zuinige automatische versnellingsbak: Mazda's SkyActiv-Drive is ontworpen om de beste automatische prestaties en efficiëntie te leveren, zelfs bij een dieselmotor met veel koppel.

Belangrijkste feiten:

  • Unieke technologie combineert de voordelen van continue variabele transmissies (CVT), versnellingsbakken met dubbele koppelingen en conventionele automatische versnellingsbakken;
  • Nieuwe koppeling met betere lock-up beschikt over een extra breed bereik over alle zes versnellingen, 'full range direct drive' genaamd, levert zo het directe rijgevoel van een handgeschakelde versnellingsbak en vermindert het brandstofverbruik met maximaal 7 % in vergelijking met huidige automatische versnellingsbakken;
  • Snel en soepel schakelen dankzij de nieuwe elektromechanische module;
  • Krachtige, geleidelijke acceleratie vanuit stilstand;
  • Leverbaar voor zowel de SkyActiv-G als SkyActiv-D motoren.

SkyActiv-MT handgeschakelde versnellingsbak
Lichter, kleiner en efficiënter: Mazda ontwierp de innovatieve nieuwe SkyActiv-MT handgeschakelde zesversnellingsbak om het brandstofverbruik te verminderen zonder aan rijplezier in te boeten. Het snelle en nauwkeurige schakelgevoel van Mazda's legendarische MX-5 roadster diende als inspiratiebron.

Belangrijkste feiten:

  • Geoptimaliseerd voor auto's met voorin geplaatste motor en voorwielaandrijving; eenvoudig en licht schakelen zoals in een MX-5;
  • Significant kleiner en lichter dankzij een nieuw ontwerp;
  • Efficiënter in de auto te plaatsen dankzij compactheid;
  • Verminderd brandstofverbruik dankzij minder interne wrijving.

SkyActiv-Body
Sterker en veiliger en toch lichter ? Mazda's engineers gingen terug naar de tekentafel om de SkyActiv-Body te ontwerpen die een lichtgewicht constructie combineert met sterke materialen en nieuwe, efficiëntere structuren.

Belangrijkste feiten:

  • Gewicht met 8 % teruggebracht dankzij een nieuw ontwikkelde constructie, betere verbindingsmethoden en meer gebruik van staal met hoge treksterkte;
  • Verbeterde rijdynamiek dankzij de 30 % stijvere 'rechte constructie' en 'ononderbroken' structuur (ringstructuur) voor de onderdelen van het frame;
  • Modulaire constructie verhoogt de productie-efficiëntie, met besparingen die uiteindelijk naar de klant toe worden doorberekend;
  • Uitstekende passieve veiligheidsprestaties door kreukelzones opnieuw te ontwerpen met 'multi-load paths' en staal met hoge treksterkte.

SkyActiv-Chassis
Mazda komt met een chassis dat souplesse combineert met rijcomfort en stabiliteit, wanneer van de auto het uiterste wordt gevraagd. Het SkyActiv-Chassis zorgt ook voor superieure stijfheid met een licht ontwerp. De bestuurder is één met de auto.

Belangrijkste feiten:

  • 'Jinba Ittai'-achtig gevoel van eenheid tussen auto en bestuurder, geïnspireerd op het rijgedrag van de MX-5 en een hoog rijcomfort;
  • Betere rijeigenschappen bij alle snelheden (soepel bij lage en normale snelheden, stabiel op hoge snelheden) dankzij complete herziening van onder andere de bevestigingspunten van de achterwielophanging, posities van de draagarmrubbers, onderdelen van de stuurinrichting en geometrie;
  • Nieuw ontwikkelde wielophanging met veerpoten vóór en multilink achteras zorgen voor superieure stijfheid en lichtheid (het chassis is 14 % lichter).