Ahoera Mazda

De naam Mazda komt van Ahoera Mazda, de hoogste Zoroastrische god. Letterlijk betekent Mazda ‘wijze heer’. Ahoera Mazda bracht wijsheid in de wereld en verenigde de mensen, de natuur en de goden. Maar in Mazda klinkt ook de naam van de stichter van de onderneming, Jujiro Matsuda. Hij richtte het bedrijf op in 1920, als Toyo Cork Kogyo Co. In 2006 viert de onderneming de 75ste verjaardag van zijn automobielproductie. Het stelt wereldwijd 36.000 mensen tewerk en produceert jaarlijks meer dan 1 miljoen auto’s in vestigingen verspreid over 15 landen.

Eerste modellen

In 1929 werd gestart met de productie van werktuigmachines. Kort daarop, in 1931, ontstond de eerste driewieltruck, de Mazdago. De eerste echte auto, de Mazda R360 Coupé, een tweedeurs personenwagen, werd in 1960 gelanceerd.
In 1962 verscheen de eerste vierdeurs, de Mazda Carol. In 1963 bereikt Mazda de kaap van één miljoen voertuigen.

Traditie van Innovatie

In 1967 lanceert Mazda zijn eerste voertuig met rotatiemotor, de Mazda Cosmo Sport. In 1977 volgen twee andere wagens die hielpen om de sterke reputatie van Mazda te verwerven: de Mazda Familia en de Mazda Capella. Als sportwagenbouwer vestigt Mazda zijn naam met de RX-7, in 1978. Met de Mazda MX-5, in 1989, de best verkochte roadster ter wereld, blijft Mazda hoge toppen scheren op het sportieve vlak.

Motortechnologie

Sinds 1961 is Mazda pionier op het vlak van motorontwikkeling. In dat jaar startte de technische samenwerking rond de rotatiemotor met het Duitse Wankel/NSU. De meest recente doorbraak op dit vlak is de ontwikkeling van de RENESIS motor (motor van het jaar in 2003 en 2004), die we terugvinden in de nieuwe Mazda RX-8. Mazda verricht ook heel wat research op het vlak van de waterstofmotor, de aandrijving van de toekomst.

Een stabiel partnership

De aantrekkingskracht van Mazda resulteert in een intense samenwerking met Ford. Het eerste partnership ontstond in 1969, in een joint venture rond de productie van de automatische versnellingsbak. In 1979 verwierf Ford 25% van de aandelen van Mazda. Aangespoord door de kwaliteit van de Mazda-producten en door de originele research van de Japanse ingenieurs, dreef Ford zijn participatie in 1996 op tot 33,4%.

Dankzij die samenwerking geniet Mazda mee van de industriële macht van de Amerikaanse reus, met tal van fabrieken in Europa. Ford van zijn kant vindt bij Mazda de creativiteit en de originaliteit van een merk dat op het gebied van onderzoek voortdurend aan de top staat.

Mazda's History - A view inside one of the world's greatest car maker