Mazda MX-5 geschiedenis
Eunos roadster 1989

De geboorte van een legende, Mazda MX-5In februari 1989 debuteerde de Mazda MX5 op de Chicago Motor Show. Een maand later begon Mazda met de verkoop in Hiroshima, Japan. En de rest is geschiedenis, zoals men pleegt te zeggen. De pers is vol lof en het publiek kan er geen genoeg van krijgen. Het aantrekkelijke uiterlijk, de fun factor en het klassieke Engelse en Italiaanse roadster gevoel voor een betaalbare prijs. Dus binnen ieders handbereik. De MX5 veroverde dan ook snel de wereld.

De Mazda MX5 werd geroemd voor zijn "renaissance of the roadster". Het is dan ook niet overdreven om te stellen dat de MX5 het hele segment van de roadster heeft doen opleven.

Waar komt de naam vandaan?
De M staat voor Mazda. De X staat voor "experimental". De 5 staat voor het vijfde ontwerp in een rij van concept cars. De Mazda MX5, een naam met historie.

Het waarom?

mx-5 mazda

Dat is eenvoudig te beantwoorden door iedereen die wel eens het stuur in handen heeft gehad van een MX5. Voor de rest is het misschien verstandig dat we beginnen bij het begin .....

 

Het idee (1983)

Het idee - Mazda MX-5In november 1983 startte Mazda met een innovatief nieuw programma genaamd: "Offline 55". Doelstelling van dit project was het experimenteren in productontwikkeling en het aanmoedigen van  'anders denken' in ontwerp. In een notedop; Mazda wilde graag een positieve visie op de toekomst. Van alle ontwerpen die de revue passeerden was er eentje die er huizenhoog boven uit stak: De LWS. De afkorting voor light-weight sports car (licht gewicht sportauto).

Onder de verantwoording van de Programma Manager Masakatsu-san werd dit project door twee teams verder uitgewerkt. Een team in Californië (USA) en een team in Tokio (Japan). Deze competitieve en felle strijd werd met een neuslengte verschil 'gewonnen' door het Californische team met een achterwiel aangedreven roadster met de motor voorin. Codenaam:  P729. Hierna werd er een rijdend prototype gebouwd, de V705, ontwikkeld en gebouwd door het Britsche International Automotive Design. In 1985 reed dit unieke exemplaar door de straten van Santa Barbara in Amerika.

In februari 1986 werd Toshihiko Hirai benoemd tot  Product Programme Manager voor de productiefase. Het was voor hem een grootte uitdaging om het prototype -dat opgebouwd was uit een stalen frame en kunststof opbouw- om te zetten naar een produceerbaar ontwerp.  Tegelijkertijd werd in Amerika de laatste hand aan de styling gelegd door Tom Matano en Koichi Hayashi. Dit leidde uiteindelijk tot het klassieke design van de Mazda MX5.

De geboorte van een icoon (1989). NA

De geboorte van een icoon, 1989In februari 1989 debuteerde de Mazda MX5 op de Chicago Motor Show. Een maand later begon Mazda met de verkoop in Hiroshima, Japan. En de rest is geschiedenis, zoals men pleegt te zeggen. De pers is vol lof en het publiek kan er geen genoeg van krijgen. Het aantrekkelijke uiterlijk, de fun factor en het klassieke Engelse en Italiaanse roadster gevoel voor een betaalbare prijs. Dus binnen ieders handbereik. De MX5 veroverde dan ook snel de wereld. De Mazda MX5 werd geroemd voor zijn "renaissance of the roadster". Het is dan ook niet overdreven om te stellen dat de MX5 het hele segment van de roadster heeft doen opleven.

De Evolutie (1993)

De Evolutie (1983)In 1993 werd de eerste grote verandering doorgevoerd. Mede vanwege veranderende emissie en veiligheids eisen. De motor werd veranderd. De 1.6 motor werd aangepast. En er kwam een nieuwe 4-cylinder BP-ZE 1.8 liter motor.

Twee jaar later (1995) kwam er een andere belangrijke aanpassing die de performance zouden verbeteren. Een lichter vliegwiel en nieuw motor management dat de lucht/brandstof verhouding optimaliseerde.

Tevens verschenen er in de NA periode verschillende Limited Editons modellen. In het laatste jaar van de NA verscheen er een speciale STO uitvoering. STO staat voor Still The One, een ode aan Toshihiko Hirari, geestesvader en Program Manager van de eerste generatie MX5.

De Mazda MX-5 NB (1998-2005)

1998 Was een belangrijk jaar in de ontwikkeling van de MX5. Na vijf jaar ontwikkelen en als reactie op de steeds stringentere veiligheidseisen kwam de NB. Een mooie ontwikkeling op het klassieke ontwerp.  Met nieuwe 'ronde' koplampen (sommige treuren nog steeds om het verlies van de klaplamp), en een blijvend slank ontwerp met een powervolle motor. In de woorden van Tom Matano:"we like to think of it as an MX-5 that has been to the gym, adding muscle and tone". Het was een instant success.

xxxxxxxxxxx

De Mazda MX-5 NC (2006-2014)

De nieuwe generatie (2005)Op de Auto Show van Geneve in 2005 kon men de nieuwe MX5 (NC) alvast bewonderen. Hier werd de nieuwe MX5 voor de wereldpers onthult. een stukje historie en en nieuwe stap in de evolutie van de roadster.

Met zijn nog betere wegligging, vergrote vermogen en het fantastische nieuwe uiterlijk kan je stellen dat dit laatste model de sportschool van Mazda´s Tom Matano heeft bezocht en een schoonheidssalon bovendien.

De nieuwe MX5 heeft een hoop waar te maken. Maar zijn uiterlijk en vermogen doen vermoeden dat deze MX5 zorgt voor een vervolg op de trotse geschiedenis van deze unieke roadster.

xxxxxxxxxxxx

De Mazda MX-5 ND (2015-heden)

Volgt

De Mazda MX-5 RF (2017-heden)

eerste mx5 rf in nederland